Matkat

Lättähattu täyttyi ihmisistä ja hanuri soi – VR jättää 42 miljoonan euron radan kasvamaan horsmaa

Julkaistu:

Rautatiet
Savossa on keksitty keino, jolla saadaan lisää matkustajia VR:n tappiollisille kiskobussireiteille: otetaan käytöstä poistetut lättähatut liikenteeseen ja konduktööreiksi haitarinsoittajia.
Ideaa testattiin sunnuntaina Pieksämäen ja Savonlinnan välisellä radalla, joka on määrä sulkea liikenteeltä syyskuun alussa. Ja idea toimi: lättähattu pursusi matkustajia ja tunnelma oli kuin parhaina kasarivuosina.


– Varmasti tällä konstilla matkustajia riittäisi ensimmäiselle ja vielä toisellekin vuorolle, mutta kyllä tähänkin kyllästyisi, konduktöörinä Keitele-museon järjestämällä nostalgisella lättähattuajelulla ollut museon toimitusjohtaja Aimo Kääriäinen naurahti.

Sunnuntainen lättähattuajelu oli monien mukana olleiden mielestä mielenosoitus VR:n toimintapolitiikkaa vastaan. Ainakin ajoitus sattui kohdalleen.

Perjantaina VR ilmoitti, että Savonlinnan ja Parikkalan väliltä lakkaa lokakuun lopulla viisi junavuoroa. Matkustajien pelko on suuri, että liikenne loppuu pian kokonaan.


Syyskuun alussa rata Savonlinnasta länteen suljetaan liikenteeltä kokonaan. Rata kunnostettiin muutama vuosi sitten 42 miljoonalla eurolla muun muassa puutavarakuljetuksia varten. Niitä ei radalle tullut. Savolaisten mukaan syynä on VR:n rahtihinnoittelu.

Rata suljetaan, koska Savonlinnan Laitaatsalmessa alkaa syväväylän rakentaminen. Tai alkaa joskus, kun sen urakkakilpailusta tehty valitus on käsitelty. Sitten vanha rautatiesilta puretaan ja uuteen ei valtiolla ole rahaa. 42 miljoonan euro rata jää kasvamaan horsmaa.

Savonlinnan kaupunginhallituksen puheenjohtajan Matti-Pekka Parkkisen (kesk) mielestä valtion ja VR:n toiminnassa ei ole järjen häivää.

– Ensin investoidaan yli 40 miljoonaa rataan, jolle ei valtion omistamalla yhtiöllä ole muka tarvetta. Sitten päivitellään, että tulipahan tehtyä vikainvestointi.


Parkkisen mielestä valtion ja VR:n päättäjien on mietittävä muutakin kuin pelkkää bisnestä. Savonlinnan kaltaiselle seudulle toimivat liikenneolosuhteet ovat elinehto.

Hän on sitä mieltä, että ellei VR saa liikennettään kannattamaan, rata on annettava yksityisten yritysten operoitavaksi.

– Ensisijainen vastuu on kuitenkin valtiolla ja sen kokonaan omistamalla VR:llä. Niihin tässä on yritettävä vaikuttaa, kaikin keinoin.


Samaa sanoo visioineensa myös Kääriäinen.

– Bussifirmoilla on osaamista dieselkalustosta. Kun ne hankkivat kokemusta rataliikenteestä, ne voivat alkaa ajaa vähäliikenteisiä osuuksia bussiliikenteen tavoin.

Kääriäinen kuitenkin muistuttaa, että VR:n monopoli henkilöliikenteessä kestää vuoteen 2024. Sen mahdollinen purkaminen on poliittinen päätös.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt
    Tuoreimmat
    1. Juuri nyt
    2. 20 vuotta sitten ”Suuri Saatana” kaatui MM-historian poliittisesti latautuneimmassa pelissä – ”Marttyyrien perheet odottavat meidän voittavan”
      MM-futis
    3. Kuortaneen odotetun keihäskisan tulostaso jäi vaisuksi – Viron Kirt jälleen voittoon, Röhlerille kauden heikoin tulos
      Yleisurheilu
    4. Pekka Pouta ja Liisa Rintaniemi paljastavat syyn Suomen oikukkaaseen kesäsäähän – ihmiset pyytävät suosikkimeteorologeilta aina yhtä asiaa
      TV & elokuvat
    5. Nooralotta Neziri väläytti huippukuntoaan – aitoi hurjan ajan Kuortaneella
      Yleisurheilu
    6. Näin paistetaan parhaat letut: lisää ainekset oikeassa järjestyksessä ja vältät paakut
      Ajankohtaista
    7. Tunti sitten
    8. Esko Salminen muistelee legendaarisia roolejaan – kuvaukset Pirkko Mannolan kanssa päättyivät samaan osoitteeseen: huhut leimahtivat heti
      TV & elokuvat
    9. Paljastiko salakuva yksityiskohtaisia tietoja Englannin taktiikasta MM-kisoissa? Valmentajalta katkera lausunto
      MM-futis
    10. Kimi Räikköstä ei kiinnostanut rupatella säästä – ”Onko minun tarkoitus kommentoida hikoiluasi?”
      Formula 1
    11. Video: Brasilialaiset turhautuivat samaan asiaan Neymarin pelissä – shokkitappiota surevat argentiinalaiset saivat tylyn kuitin
      MM-futis
    12. 61-vuotiaana kuolleen Anthony Bourdainin toksikologinen raportti on valmis: tulokset paljastivat olennaisen seikan tv-kokin kuolemasta
      Viihde
    13. Näytä lisää