Matkat

Suomalaispurjehtija seilaa laiturilla Suomenlahden yli - ”Tässä on aika paljon jännittäviä elementtejä”

Julkaistu:

Suomalaispurjehtija aikoo purjehtia sään salliessa laiturilla yli Suomenlahden.
Kokenut purjehtija Kari Nurmi sai idean laiturireissusta Tallinnaan mökillään.

– Laituriani katsellessani tuli mieleen, jos tuo tuosta irtoaisi, voisiko sitä ohjata, Ruffe kertoo.

Nyt Vene 2015-messuilla komeilee lautaksi rakennettu laituri, jota koristavat puumastot puuvillapurjeineen sekä ruokomateriaalista tehty kaislamaja. Muutoin ihan tavallisessa laiturissa on vain normaalia isommat ponttonit. Laiturin lisäosat on rakennettu käsin.

Nurmelle lähtee apumies kaveriksi, mutta saattovenettä ei hurjapäillä ole mukana. He ovat sopineet yhteydestä pelastusalukseen sekä Viron että Suomen puolella, ja se voidaan tarpeen tullen hälyttää apuun.

– Meillä ei ole mitään tietoa, kuinka alus ohjautuu. Mukanamme on kaiken varalta pelastautumispuvut, sillä vesi on vielä tuohon aikaan melko hyinen, siinä viiden asteen hujakoilla. Itämeri on myös hyvin vilkasliikenteinen meri. Tässä on aika paljon jännittäviä elementtejä, Nurmi naurahtaa.

Koko hanke on riippuvainen säästä ja tuulista, sillä lautalla voi seilata vain myötätuuleen. Ohjaus tapahtuu ruo’osta rakennetulla peräsimellä.

Lähdön on määrä tapahtua 27. huhtikuuta, sillä Nurmen esikuvan norjalaisen tutkimusmatkailijan Thor Heyerdahlin legendaarinen matka Perusta Polynesiaan alkoi huhtikuun lopussa vuonna 1947. Lautta on rakennettu Heyerdahlin Kon-Tiki -aluksen ulkomuotoa mukaillen.

– Kyllä minä ihailen entisaikojen tutkimusmatkailijoita. Silloin ei ollut tätä tekniikkaa apuna, ja tuollaiset hankkeet todella vaativat rohkeutta.

Suomenlahden 90 kilometrin ylitykseen on arvioitu kuluvan vuorokaudesta kahteen, jonka aikana ei juuri silmiä ummisteta.

Kesäkuussa 2013 Nurmi purjehti ensimmäisenä maailmassa pienellä lujitemuoviveneellä pohjoiselle napajäätikölle ja Huippuvuorten ympäri. 25 vuoden purjehduskokemus saa kokeilemaan yhä erikoisempia hankkeita.

Seikkailun lisäksi Laiturilla yli -hanke ottaa kantaa Itämeren rehevöitymiseen ja Suomenlahden kasvavaan laiva- ja öljyliikenteeseen.

– Toivon, että tämä lisää osaltaan tietoisuutta nykyisen liikenteen todellisista ympäristöriskeistä Itämerelle ja meille kaikille.