Allergikko sai pahan kohtauksen Finnairin lennolla - ”Ihmettelen, miksi asiaa ei korjata”

Julkaistu:

Pähkinäallergia
Zachary Rishling, 25, sai Finnairin lennolla pahan yliherkkyysreaktion pähkinästä. Hän sanoo, ettei henkilökunta piitannut lainkaan hänen avunpyynnöistään, vaikka kurkku oli turpoamassa umpeen.
Helsingissä asuva Zachary Rishling kertoo olevansa äärimmäisen allerginen pähkinöille.

Allergia ei tavallisesti haittaa hänen elämäänsä, mutta kun yliherkkyysreaktio iskee kymmenen kilometrin korkeudessa taivaalla, on hätä käsillä.

25. tammikuuta Rishling oli palaamassa Finnairin lennolla Singaporesta Helsinkiin. Lentoa oli edessä vielä kymmenen tuntia, kun matkustajille tarjoiltiin ateria. Aterian mukana tuli suklaakeksi.

– Pakkauksessa ei ollut mitään merkintöjä. Vasta haukattuani palan keksistä tajusin kauhukseni, että keksissä oli suuria möykkyjä saksanpähkinää.

Rishling kertoi välittömästi asiasta lentoemännälle, joka Rishlingin mukaan vastasi:

”Älä sitten syö sitä”.

– Olin järkyttynyt! Yritin selittää hänelle uudelleen, että oli jo liian myöhäistä varoitella asiasta. Kun yritin pyytää apua, kieleni ja kurkkuni alkoivat turvota ja sydämeni hakkasi.

Rishling kertoo, ettei hänellä ollut lääkkeitään mukana. Lentoemäntä pyysi häntä odottamaan paikallaan, kunnes palasi joitakin minuutteja myöhemmin.

– Hän kysyi vielä kerran, mikä ongelma minulla oli. Pelkäsin, että henkitorveni turpoaisi umpeen ja sanoin, että saattaisin tarvita injektiokynää. Sitten hän käveli pois, enkä nähnyt häntä loppumatkan aikana enää kertaakaan.

”Kiitos palautteestanne”

Rishling selvisi. Hän pitää kuitenkin saamaansa kohtelua välinpitämättömänä ja törkeänä.

Lisäksi hän peräänkuuluttaa sitä, että Finnairilla pitäisi olla aterioissaan tarkat merkinnät siitä, mitä aineksia ruoat sisältävät.

Rishling on yrittänyt ottaa yhteyttä Finnairiin internetlomakkeen ja Facebookin kautta tiedustellakseen asiasta, mutta tähän mennessä hän on saanut vain geneerisiä ja ylimalkaisia vastauksia, kuten:

”Kiitos palautteestanne. Ensi kerralla teemme parhaamme, jotta matkanne on mieluisa”.

Totuus kuitenkin on, että ensi kerrallakin tuoteselosteet puuttuvat. Syynä siihen on Singaporen laki.

Lainsäädäntö ei edellytä tuoteselostetta

Ilta-Sanomat kysyi asiaa Finnairin viestinnästä. Viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist pahoittelee onnetonta tapausta, ja sanoo Finnairin asiakaspalvelun olevan mahdollisimman pian yhteydessä Rishlingiin.

Mitä tuoteselosteisiin tulee, niitä ei vastaisuudessakaan kyseisillä lennoilla näy. On nimittäin niin, että tässä tapauksessa catering tuli Singaporesta ja sitä koskevat sikäläiset lait.

– Lainsäädäntö ei Aasiassa edellytä allergeenilistoja eikä tuoteselosteita ruokatuotteisiin, joten siksi matkustamohenkilökunta ei valitettavasti ole voinut antaa asiakkaalle tuoteselostetta, kun hän sitä on kysynyt.

Tallqvist sanoo, että tähän Finnair ei voi vaikuttaa. Sitä vastoin hän muistuttaa, että ruoka-allergioiden varalta Finnairin lennoilla voi tilata erikoisaterian. Se pitää tilata nettisivujen kautta viimeistään 24 tuntia ennen lennon lähtöä.

– Jos on mahdollista, matkustajien on varattava omat lääkkeet lennolle mukaan. Injektiokynää ei koneissa ole, eikä miehistöllä ole valtuuksia antaa pistoksia tai lääkkeitä.

Hätätilanteiden varalta koneista löytyy hätäpakkaus, joka sisältää myös adrenaliinia. Sitä voidaan kuitenkin antaa vain silloin, jos koneesta löytyy lääketieteen ammattilainen ja ohjaamo on saanut lääketieteellisestä konsultaatiopalvelusta määräyksen adrenaliinin antamiseen.

Rishling sanoo odottavansa mielenkiinnolla Finnairin yhteydenottoa.

– Myönnän, etten tiennyt erikoisateriasta tai siitä, että sellaisen tilaaminen olisi ylipäätään mahdollista.

– Minusta se on silti töykeää ja naurettavaa, että suomalainen lentoyhtiö sysää matkustajiensa turvallisuuden Singaporelle. Ihmettelen, miksi asiaa ei korjata vaan syytetään toisen maan lakia.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt