Finnairin tuore muutos ruokailussa - ”ennakointi ei aivan osunut nappiin” - Matkat - Ilta-Sanomat

Finnairin tuore muutos ruokailussa - ”ennakointi ei aivan osunut nappiin”

Finnair luopui marraskuun alussa maksuttomasta tarjoilusta Euroopan lennoilla.

Julkaistu: 11.12.2014 19:51

Ruokaa ja juomaa ei aina riitä kaikille halukkaille Finnairin uudessa taivasbistrossa.

Matkustaja koki ikävän yllätyksen Finnairin Malagan lennolla.

Tarjoilukärry ei kulkenut vanhaan tapaan koneen käytävällä. Finnair luopui marraskuun alussa maksuttomasta tarjoilusta Euroopan lennoilla. Tilalle tuli niin sanottu Sky Bistro. Ruokia ja juomia sai vain maksua vastaan.

– Ruokalista oli pitkä, mutta kun tilattiin jotain, sanottiin että ”ei ole”, matkustaja kertoo.

Monet annokset olivat loppuneet. Annoksia ei ollut aina niilläkään matkustajilla, jotka olivat tehneet tilauksensa etukäteen ja maksaneet annoksesta.

Matkustaja sanoo, että lentoemäntiä kävi sääliksi.

– Aiemmin tarjoilu hoitui sujuvasti suoraan vaunuista, mutta nyt oli sähläystä. Ensin lentoemäntä tuli kysymään tilausta ja sitten hän lähti hakemaan annosta. Usein hän tuli sanomaan, että ruoka tai juoma on loppu.

Suomalainen ajatteli Malagaan mennessään marraskuun alussa, että kyseessä on Sky Bistron alkukankeus. Palvelu ei ollut kuitenkaan paljon parantunut, kun hän lensi Espanjasta takaisin Suomeen joulukuun alussa.

Finnairin viestintäjohtaja Päivyt Tallqvist selvittää, että Sky Bistro on ollut käytössä vasta kuukauden päivät.

– Alussa tuotteiden kysynnän ennakointi ei aivan osunut nappiin, ja siksi tuotemääriä lisättiin ensimmäisten päivien jälkeen.

Myös matkustamon henkilökunnalla on ollut opettelemista uudenlaisessa palvelussa.

Haasteita on Tallqvistin mukaan ollut jonkin verran juuri Malagan lennolla. Syynä on se, että kysyntä tällä pitkällä lennolla on vaihdellut voimakkaasti.

– Lisäksi Sky Bistron leipävalikoima vaihtui joulukuun alussa. Testaamalla eri tuotteita etsimme niitä, jotka parhaiten vastaavat asiakkaiden odotuksia.

Tallqvist myöntää, että ennakkotilausten teko ei ole sujunut aina suunnitellun mukaan.

– Ennakkotilauksissa sattui inhimillinen virhe. Yksittäisten asiakkaiden ennakkoon tekemät tilaukset eivät ole päätyneet koneeseen. Tapauksia on ollut vain muutamia, lentojahan meillä on ollut satoja.

Joulukuun Malagan lennolla kaikki ennakkotilauksen tehneet saivat annoksensa, Tallqvist lisää.

Asiakkailta saatu palaute Sky Bistrosta on Tallqvistin mukaan ollut positiivista. Matkustajat ovat olleet tyytyväisiä annosten makuun, kokoon ja ulkonäköön.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?