Matkat

Ethän usko sokeasti netin matka-arvioihin? Riku Rantala kertoo syyn

Julkaistu:

Nettiarviot
Matkailija löytää verkosta suosituksia lähes mistä tahansa hotellista tai ravintolasta. Eri asia on, onko tieto totta.
"Täydellinen kokonaisuus! Jos haluat tavoittaa paikallisten elämäntyylin, mene tänne. Hyvät raaka-aineet, loistava maku ja kauniit annokset. Todellinen löytö!"
"Tänne ei kannata jalallaan astua! Töykeä henkilökunta, pöytävaraustamme ei löytynyt, ruoka oli kylmää ja paikka kaikin puolin epäsiisti. [...]"

Kumman ravintola-arvion mukaan sinä valitsisit illallisravintolasi lomakohteessa?
Niin aika moni muukin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Arviot ovat suositusta TripAdvisor-verkkopalvelusta, jonne käyttäjät voivat kirjoittaa kokemuksistaan hotelleissa, ravintoloissa ja nähtävyyksissä, joissa he ovat lomailleet. Samanlaisen foorumin tarjoavat myös esimerkiksi Lonely Planet, Booking.com sekä
Hotels.com. Enää ei tarvitse pujahtaa umpimähkään johonkin ravintolannäköiseen ja ottaa vastaan sitä, mitä sattuu saamaan, tai seurata muiden matkailijoiden virtaa ja maksimoida riskit joutua turistirysään.

Ongelma tulee tässä: nuo molemmat arviot ovat samasta ravintolasta.

– Hakupalveluiden arvoihin täytyy suhtautua todella kriittisesti, sanoo luultavasti kaikki maailman kolkat kolunnut Madventuresin
Riku Rantala.

– Myös kulttuurien välisiä eroja varmasti löytyy. Kuitenkin pelkästään kulttuuristereotypioiden luomista on syytä välttää. Enemmänkin kyse on siitä, että arvostelu on aina osa jotain isompaa tarinaa, Rantala linjaa.

Jos loma on ollut upea, on helpompi olla tyytyväinen myös siihen, minkä ei olisi tarvinnut miellyttää. Jos loma on ollut viimeinen, pieleen mennyt yritys korjata rakoileva parisuhde, mitätön pölyhiukkanen sängyn alla on saattanut olla se viimeinen pisara.

Samaa mieltä on Kaukokaipuu-blogia kirjoittava Marinella Ruusunen, jonka blogi valittiin vastikään Suomen suosituimmaksi matkailublogiksi.

– Yleensä en jätä menemättä jonnekin paikkaan pelkästään siitä syystä, että se on saanut huonoja arvioita - pikemminkin käyn itse tarkistamassa, oliko se nyt niin kamalaa.

Myös Ruusunen tunnistaa arvioissa kulttuurierojen kirjon, mutta hänkään ei anna sille enempää painoarvoa.

– Toiset valittavat kylmyydestä, toiset taas pienistä annoksista. Monesti tietyn maan edustajilla tuntuu olevan samoja ongelmia, mutta jos jotain suurempaa on vialla, se ei ole kiinni kansalaisuudesta.

Sekä Rantala että Ruusunen kertovat käyttävänsä hakukoneita matkan suunnittelussa. Molemmat hakevat palveluista esimerkiksi paikkoja ja osoitteita ja lukevat arvioitakin, tosin kriittiset lasit silmillä.

– Kun palveluja käyttää, sisälukutaito niiden suhteen kehittyy, Rantala sanoo.

Voimakkaat yleistykset kertovat usein jostain muusta kuin paikan tasosta.

– Jos teksti on aggressiivista, hyvin yksityiskohtaisesti kuvailevaa ja huutomerkkejä on paljon, jätän arvion omaan arvoonsa vain yksittäisenä huonona kokemuksena, Ruusunen sanoo.

Yksi poikkeus kuitenkin on:
– Jos joku ilmoittaa luteista, niitä yleensä on. Silloin jätän menemättä. Kun on kerran herännyt jalat syötynä, sitä ei halua kokea toiste, hän naurahtaa.

Omat matkavinkkinsä hän kerää kavereilta, blogeista ja Facebookista - tosin silloinkin kritiikkilasit silmillään.
Rantala kehottaa ihmisiä muistamaan seikkailumielen.

– Ei kaikkea tarvitse suunnitella tarkasti etukäteen. On turha mennä etsimään sitä kuuluisaa eksotiikkaa teemaravintoloista tai muista turisteille tehdyistä täsmäkohteista. Mene paikalliseen lähiöön! Turha niitä on pelätä.

Rantala puhuu verkon kuplasta.

–Kuvitellaan, että siellä on totuus. Ja onkin totta, että ihmiset löytävät sieltä paljon hyvää tietoa. Mutta pelkkien muiden tekemien arvioiden varaan ei kannata matkaa rakentaa.

– Kannattaa muistaa, että koko maailma ei ole netissä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt