Matkat

Lentokoneen kapteeni vastaa: Mikä on lentokoneen turvallisin istumapaikka?

Julkaistu: , Päivitetty:

Lentopelko
Voiko paikkavalinta vaikuttaa lentomatkustajan turvallisuuteen? Ja onko turvavöistä oikeasti hyötyä?
Lentopelkoisen ajatus on tämä: äkillisen vian vaurioittama kone syöksyy kohta kohti merta. Ja ennen koneen nousua tarkistetaan turvavöitä. Turvavöitä! Mitä hyötyä niistä voi edes olla matkan aikana?

Paljonkin, vastaa Finnairin kapteeni Jussi Ekman.

- Lentoturvallisuus perustuu suuressa määrin vaaratilanteiden ennaltaehkäisyyn ja siihen, että jokaisella lennolla valmistaudutaan vaaratilanteisiin, joita kuitenkin tapahtuu hyvin harvoin, Ekman sanoo.

Turvavöiden pitäminen kiinni on osa tällaista ennakointia.

- Lennon aikana saattaa tulla äkillistä turbulenssia. Jos silloin nukkuu tai istuu paikoillaan ilman turvavyötä, saattaa pompahtaa ylös penkistä.

Ekman kertoo myös, että lentäjät pyrkivät aina välttämään alueita, joilla sää on kovin heittoisa. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista.

- Turvavyöt pyydetään pitämään kiinni, koska haluamme varmistaa matkustajien turvallisuuden.

Kapteeni kertoo, että lennolla kaikki paikat ovat yhtä turvallisia – tai pelkääjän näkökulmasta turvattomia.

- Turvallisinta istuinpaikkaa ei oikeastaan ole. Tärkeämpää on pitää istuinvyö kiinnitettynä aina kun istuu paikallaan, Ekman lisää.

Daily Telegraphin vuosi sitten julkaistun artikkelin mukaan useat tutkimukset kuitenkin tukevat yleistä uskomusta siitä, että turvallisin istumapaikka on koneen takaosassa. Lehti viittaa Channel 4:n dokumenttiin, jossa simuloitiin Boeing 727 – mallisen koneen syöksyminen autiomaahan. Testinukeilla ja kameroilla täytetyn koneen iskeydyttyä maahan ensimmäiset penkkirivit repeytyivät kokonaan irti ja etuosassa mitattiin 12 g:n voima. Koneen takaosassa g-voima laski kuuteen.

Asiantuntijoiden johtopäätös oli, että yksikään bisnesluokan matkustajista ei olisi selviytynyt, mutta mitä taaempana koneen takaosassa olisi istunut, sitä suuremmalla todennäköisyydellä matkustaja olisi selvinnyt hengissä. Kaksi maailman suurinta lentokonevalmistajaa Boeing ja Airbus kiistivät lehdessä takaosan paikkojen parempaa turvallisuutta osoittavat tutkimustulokset. Lentokonevalmistajien mukaan kaikki paikat ovat yhtä turvallisia.

Finnairin lentokapteenin mukaan paikkaa enemmän kannattaa kiinnittää huomiota lennon vaiheisiin.

- Laskeutumis- ja nousutilanteessa on suurin riski, että lentokone saattaa äkillisesti heilahtaa tai jotakin poikkeavaa sattuu. Turvavyöt täytyy pitää kiinni myös silloin, jotta pysyy paikallaan.

Sarjassa haetaan asiantuntijoilta vastauksia lentopelkoisia askarruttaviin kysymyksiin. Mikä sinua mietityttää? Lähetä meille kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@iltasanomat.fi tai kirjoita se alla olevaan kommenttikenttään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt