Finnair ja Marimekko ovat tehneet yhteistyötä jo muutaman vuoden ajan. Viime keväänä yhteistyö laajeni lentokoneiden matkustamoissa käytettäviin astioihin ja tekstiileihin.
Yhteistyön taustalla on muun muassa halu lisätä Finnairin näkyvyyttä erityisesti Aasian-markkinoilla.
Matkustajat tuntuvat ihastuneen suomalaiseen designiin. Ruotsalaisen Flytorget.se-sivuston mukaan suosio on ollut siinä määrin suurta, että joillakin reiteillä jopa 30 prosenttia Marimekko-tavarasta poistuu koneesta matkustajien mukana.
Kuva Marimekko for Finnair -astiastosta.
Finnairin viestintä- ja yhteiskuntavastuujohtaja Arja Suominen vahvistaa IS:lle, että hävikkiä tulee.
- Marimekko-tuotteista on kovasti pidetty, ja jonkun verran niitä on hävinnytkin, Suominen sanoo.
Hän ei kerro tarkemmin, millä reiteillä hävikki on suurinta.
- Marimekon tekstiilejä ja astioita on käytössä bisnesluokassa ja economy-luokassa kaukolennoilla. Tuotteita katoaa enemmän ehkä kaukolennoilla.
"Jonkun verran kustannuksia"
Suomisen mukaan 30 prosentin hävikistä puhuminen on hieman liioiteltua. Hän ei kuitenkaan halua kommentoida katoavien tavaroiden määrää ja siitä aiheutuvia kustannuksia tarkemmin.
- Tokihan hävikistä tulee kustannuksia ja jonkun verran niitä on arvioitu tulevankin. Kun kyse on uusista, hyvännäköisistä tuotteista, niitä myös katoaa alkuvaiheessa isompia määriä.
Suominen mainitsee, että koneista on aina hävinnyt jonkun verran myös muuta kuin design-tavaraa.
Finnair ei aio puuttua Marimekon tuotteiden katoon millään erityisillä toimenpiteillä.
- Yritämme normaalilla huolellisuudella katsoa, että saisimme kaikki tekstiilit ja astiat takaisin. Mutta ei tässä mihinkään poliisietsintöihin olla ryhtymässä lennon päätteeksi, Suominen naurahtaa.
Finnairin lennoilta katoavista Marimekko-tuotteista kertoi Suomessa ensimmäisenä Lentoposti.fi-sivusto.