Matkat

Halpalentoyhtiö Ryanair lupaa lopettaa asiakkaiden kiusaamisen

Julkaistu:

Euroopan suurin halpalentoyhtiö Ryanair on myöntänyt ensimmäistä kertaa, että sen asiakaspalvelua arvostellaan aiheesta. Yhtiön värikäs johtaja lupaa muuttaa ”töykeän kulttuurin”.

Ilmoitus tulee samalla viikolla, kun irlantilaisyhtiö jäi viimeiselle sijalle brittiläinen kuluttajalehden sadan yhtiön vertailussa.

- Meidän pitäisi yrittää päästä eroon asioista, jotka tarpeettomasti ärsyttävät ihmisiä, johtaja Michael O’Leary totesi yhtiön vuosikokouksessa sen jälkeen, kun useat osakkeenomistajat olivat valittaneet kurjan palvelun vaikutuksista yhtiön menestykseen.

O’Learyn mukaan yhtiö aikoo uudistaa nettisivunsa, perustaa uuden tiimin vastaamaan ihmisten sähköposteihin ja lopettaa matkustajien sakotuksen, jos nämä ylittävät käsimatkatavararajat muutamalla millillä.

Ryanair on tullut tunnetuksi erilaisista säästö- ja tehokkuusideoistaan, jotka ovat tehneet siitä yhden maailman suurimmista lentoyhtiöistä. Erikoisimmista aivoituksista muistetaan muun muassa O’Learyn ideoimat seisomapaikat koneisiin ja ehdotus wc-maksusta.

Osakkeenomistajien mukaan yhtiön huono maine saattaa kuitenkin rajoittaa sen kasvua.

- Olen nähnyt ihmisten itkevän porteilla. Siinä on jotain väärin ja sille pitää tehdä jotakin, osakkenomistaja Owen O’Reilly kommentoi Reutersille.

O’Leary on aiemmin kiistänyt ongelmat, mutta nyt hän vastasi nöyrästi valituksiin.

- Otan mielelläni vastuun ja syyt niskoilleni, jos meidän toimintakulttuuriamme pidetään tylynä tai machoiluna. Osa siitä saattaa johtua henkilökohtaisista vioistani, O’Leary totesi.

Suurimpana asiakkaiden valituksen aiheena on pitkään ollut sakko, jonka yhtiö lätkäisee, jos käsimatkatavarat ylittävät varsin tiukan sallitun rajan jo muutamalla millillä. O’Learyn mukaan tämä muuttuu.

Yhtiön edustaja kielsi kokouksen jälkeen huhun, jonka mukaan yhtiön työntekijöille olisi maksettu bonuksia jokaisesta jaetusta sakosta.

Sopivasti yhtiökokouksen päivänä Irlannin Daily Mail -lehden etusivulla komeili otsikko: ”Ryanair vajosi pohjalle”. Jutun mukaan dublinilaiselta kirurgilta oli veloitettu 188 euroa lennon muuttamisesta muutama päivä sen jälkeen, kun miehen koko perhe oli kuollut tulipalossa Englannissa.

O’Leary pahoitteli myös tätä tapausta, kertoi miehen saavan rahat takaisin ja yhtiön hoitavan vastaavat tilanteet paremmin tulevaisuudessa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt