Matkat

Utön pieneen saareen mahtuu paljon nähtävää

Julkaistu:

Matkailijan ensikosketus Korppoon ulkosaaristossa sijaitsevaan Utön saareen on lempeä. Aurinko kimaltelee aalloilla, ja pinnan alla kuultavat karit näyttävät harmittomilta vihreine meriruohopartoineen.

On vaikea uskoa, että saarta ympäröivät vedet tunnetaan laivojen hautausmaana. Havereita on kirjattu 180 kautta aikain, mutta kukaan ei tiedä, moniko hylky pinnan alla todellisuudessa lepää.

Utö ei kuitenkaan ole vain merionnettomuuksien magneetti vaan myös mielenkiintoinen matkailukohde, jossa saariston karu luonto näyttäytyy matkailijalle koko kauneudessaan.

Keltamataran ja siankärsämön välistä pilkottaa ikikalliota ja ylimpänä kohoaa saaren sydän, 26 metriä korkea, punavalkoinen Utön majakka.

Majakalla värikäs historia

- Ensimmäinen majakka rakennettiin 1753, kertoo oppaana toimiva Hanna Kovanen.

Esittelykierroksella selviää, että majakalla on pitkä ja värikäs historia. Vaarallisille vesille tarvittiin luotsitoimintaa, ja majakka turvasi Suomelle tärkeää laivaliikennettä meriväylän polttopisteessä. Nykyinen rakennus pystytettiin 1814.

Majakan erikoisuus on kolmannessa kerroksessa sijaitseva kirkko 1840-luvulta. Siellä toimitetaan utöläisten joulujumalanpalveluksen lisäksi vihkimisiä.

Valmiuslinnakkeessa kyykäärmeitä ja vaarallisia rakennelmia

Majakan lisäksi Utö tunnetaan myös puolustusvoimien valmiuslinnakkeesta, joka vuoden 2005 lopulla lakkautettiin ja muutettiin vartiolinnakkeeksi. Siviileille avatut alueet ovat luonnonkauniita ja historiasta kiinnostuneille ne tarjoavat oivan kurkistuksen maanpuolustuksen menneeseen maailmaan.

Paras tapa tutustua saareen on pieniä teitä pitkin jalan. Tarkkasilmäinen kulkija voi löytää maasta ruosteisia hylsyjä, joiden lomassa kyy paistattelee päivää romuttuneen tykkijalustan päällä. Kiveen louhitut rakennelmat saattavat tosin olla vaarallisia, eikä niihin menemistä suositella. Paikka paikoin armeijan varoituskyltit pysäyttävät kulkijan.

Suljetuilla alueilla seisoo yhä toimintakelpoisia rannikkotorjuntatykkejä. Matkalla etelään ohitetaan rajavartiolaitoksen käytössä oleva helikopterikenttä. Juuri tälle kentälle tuotiin 80 turman uhria syyskuussa 1994, kun Estonia upposi 32 kilometriä Utöstä kaakkoon.

Utön asukasmäärä kasvaa kesäisin

Kun linnake on koluttu, matkaaja voi suunnistaa takaisin ihmisten pariin. Kylän halki kulkee venäläisten viime vuosisadalla rakentama mukulakivikatu, jota reunustavat somat punaiset puutalot. Kesäasukkaat nauttivat pihoilla auringosta, taivaalla lentää sinikeltainen leija.

Utön asukasluku oli viime talvena 40, mutta kesäisin väestömäärä kolminkertaistuu. Paikallinen kotiseutuyhdistys vuokraa armeijalta vapautuneita asuntoja niitä haluaville. Etätyön yleistyttyä huoneistoihin on jo tungosta. Suomea ja Ruotsia yhdistävän runkokaapelin ansiosta utöläisillä on käytössä erittäin nopea laajakaistayhteys, joka mahdollistaa työskentelyn myös saaristosta.

VINKKEJÄ

MAISTA:Pakollinen makuelämys Lähi-idän-kävijälle on laaja meza-alkupalapöytä. Erilaiset kanasta tai lampaasta tehdyt lihavartaat, shishit, vievät kielen mennessään. Aterian päättää luonnollisesti vahva arabikahvi, joka tarjoillaan pikkuruisista kupeista supermakeiden baklava-leivosten kanssa.

NÄIN PÄÄSET:Suoria lentoja Suomesta ei ole. Reittilennot Beirutiin mm. Prahan (Czech Airlines), Budapestin (Malev) ja Istanbulin (Turkish Airlines) kautta, Ammaniin ja Damaskokseen mm. Wienin kautta (Austrian Airlines). Lippujen hinnat noin 600 euroa. Maiden välillä liikkuu helposti busseilla tai jaetuilla takseilla.

TUNNELMAAN:Kirjat: G. A. Wallin: Tutkimusmatkoilla arabien parissa, Khalil Gibran: Profeetta, Emily Nasrallah: Muistot.Leffat: Arabian Lawrence, Indiana Jones ja viimeinen ristiretki, Josef Fares: Zozo, Nadine Labaki: Caramel.Musiikki: Arabimaailman "grand old lady" Fairuz.