MAINOS


MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Mastercardin mainosaineistoa.
MAINOS Mastercard

”Verkkokauppa kasvaa 30 prosenttia vuodessa” – näin suomalaiset pärjäävät kilpailussa

Julkaistu:

Suomalaiset verkkokaupat ovat ison haasteen edessä. Miten ne pärjäävät paremmin kiristyvässä kilpailussa? Mastercardin liiketoimintajohtaja Pekka Laaksonen kertoo.
Verkko-ostaminen ei ole Suomessa yhtä suosittua kuin muissa Pohjoismaissa, ja se suuntautuu muita useammin ulkomaille. Tämä on tullut säännöllisesti esille PostNordin pohjoismaisissa kyselytutkimuksissa.

Mastercard Finlandin liiketoimintajohtaja Pekka Laaksonen kertoo, että ulkomaisten kauppojen suosio näkyy myös suomalaisten verkko-ostajien maksutapahtumissa.

”Tämä on iso haaste suomalaisille verkkokaupoille.”

Tuttu ja helppo maksutapa joka maassa

PostNordin mukaan suomalaisia ohjaa ulkomaisiin verkkokauppoihin ennen kaikkea laaja valikoima sekä edullinen hinta. Jos suomalaiskauppa ei pysty samaan, tutkimusraportti ehdottaa sille omaa erityisalaa. Markkinoilla on joka tapauksessa vielä tilaa.

”Uskomme, että verkkokauppa kasvaa edelleen kovaa vauhtia, noin 30 prosenttia vuodessa niin Suomessa kuin maailmallakin”, Laaksonen toteaa.

PostNordin tutkimusraportti painottaa verkkokaupan peruskriteerejä, jotka pätevät koko maailmassa: selkeät tiedot tuotteista, hinnoista ja ehdoista sekä helppo navigointi.

Laaksonen lisää luetteloon maksamisen helppouden ja tuotteen toimitusvarmuuden. Hän arvelee, että asiakkaan vaatimustaso kasvaa maksamisen helpottuessa.

”Kun asiakas tottuu maksamaan helposti, esimerkiksi Masterpassilla, yhdessä verkkokaupassa tai yhdessä maassa, hän odottaa samaa helppoutta ja ostoturvaa joka maassa.”

Helppous ja turvallisuus lisääntyvät

Ostoturvasta puhutaan Suomessa melko vähän. Toisin kuin läntiset naapurinsa, moni suomalainen suosii yhä pankin verkkomaksua, koska he mieltävät sen luottokorttia turvallisemmaksi. Laaksonen näkee turvallisuuden toisin.

”Jos tavara jää tulematta tai se on rikkoutunut, kortilla maksanut voi saada rahansa takaisin, vaikka verkkokauppa olisi mennyt konkurssiin”, Laaksonen sanoo. Hän kannustaakin verkkokauppiaita kertomaan selkeästi maksuvaihtoehtojen eduista ja haitoista.

Laaksosen mukaan pankkitunnuksia vaativat verkkomaksut ovat myös merkittävä syy sille, että ostaminen keskeytyy.

”Tulevaisuudessa vahva tunnistaminen hoituu helpommin esimerkiksi PIN-koodilla tai sormenjäljellä”, Laaksonen sanoo. Osa pankeista tarjoaa mahdollisuutta jo nyt maksusovelluksissaan.

Mastercardin digitaalinen maksupalvelu Masterpass tarjoaa helpon ja turvallisen tavan tehdä ostoksia verkossa. Käyttäjä tallentaa luottokorttitietonsa ja toimitusosoitteensa Masterpass-maksupalveluun vain kerran. Maksaessa tiedot haetaan PIN-koodin tai sormenjäljen avulla oman pankin maksusovelluksesta.

Masterpass – pankin maksusovelluksen verkkomaksuominaisuus

  • Saatavilla seuraavissa sovelluksissa: Nordea Pay, Aktia wallet ja Loyo Pay (Resurs Bankin palvelu, vain Android-käyttäjille).
  • Syötät vain maksukortti- ja osoitetietosi, ja olet valmis käyttämään palvelua.
  • Lue lisää mastercard.fi
MAINOS Mastercard
Lue myös:

MAINOS