Mitä tapahtui Matti Nykäsen turbo-Saabille? Kuusamolainen Jari oli auton viimeinen omistaja: ”Sillekin tuli surullinen loppu”

Julkaistu:

Matti Nykänen 1963-2019
Kuusamolainen Jari Luukkonen kertoo, mitä tapahtui Matti Nykäsen käytössä 1980-luvulla olleelle turbo-Saabille.
Mäkihypyn nelinkertaisen olympiavoittajan Matti Nykäsen kuolema 55-vuotiaana on tuonut mukanaan muisteloiden tulvan.

Monessa muistossa on ollut mukana auto, jolla mäkikotka liikkui kotimaan teillä 1980-luvun menestysvuosinaan: vaaleansininen Saab 900 Turbo, jonka kyljessä luki kaunokirjoituksella Nykäsen nimi.

– Se oli muuten siihen aikaan hieno auto, Juha Pitkänen sanoi IS:lle hiljattain.

Joensuulainen Pitkänen oli paikalla Pyhäselän Rauanvaaran mäellä huhtikuussa 1985, jolloin Nykänen karautti Saabillaan paikalle ja osallistui Pyhäselän kisoihin.

Pitkänen otti upean kuvasarjan Nykäsestä ja tämän autosta. Kuvat julkaistiin Ilta-Sanomien verkkosivuilla maanantai-iltana.

Toisen tarinan mukaan Nykänen varusmiespalvelusta suorittaessaan pysäköi Saabinsa reteästi komppanianpäällikön parkkiruutuun.

Yhdistetyn moninkertainen arvokisamitalisti, kersantti Jouko Karjalainen kuului Nykäsen armeija-aikoihin Hennalan varuskunnan kantahenkilökuntaan. Hän muisteli IS:lle keskiviikkona, että Nykäsen Saab löytyi varsinkin alkuaikoina useasti sille kuulumattomalta paikalta.

– Kyllä ne asiat saatiin sitten ratkottua, kun Matille kerrottiin, että tämä on nyt vähän väärä paikka. Saab alkoi sitten pikku hiljaa löytyä varusmiesten parkkipaikalta, reilut kymmenen vuotta sitten luutnanttina eläköitynyt Karjalainen kertoi.


Missä auto on nyt?

IS päätti selvittää, mitä Nykäsen turbo-Saabille on tapahtunut. Ajoneuvoliikennerekisterin tiedoista selvisi, että auto on poistunut rekisteristä vuonna 1998.

Olisiko legendaarinen auto kuitenkin vielä olemassa jossain?

Nykäsen Saabin viimeinen omistaja, kuusamolainen Jari Luukkonen, vastaa keskiviikkoaamuna puhelimeensa ja paljastaa ikävän tiedon autosta.

– Se lyötiin lihoiksi. Siitä otettiin tekniikka toiseen vehkeeseen ja loput paalattiin, Luukkonen sanoo ja jatkaa:

– Sillekin tuli surullinen loppu.

Luukkonen kertoo, että kuuli edelliseltä omistajalta huhun auton alkuperästä. Huhu ei kuitenkaan vaikuttanut auton kohtaloon.

– Edellinen omistaja sanoi, että se olisi ollut Matilla. Minä olin että okei. Ei sillä ollut minulle mitään väliä, Luukkonen sanoo.


Ruotsalaisen Björn Envallin suunnittelema Saab 900 Turbo oli 1980-luvulla ylemmän keskiluokan menopeli, jonka Ian Flemingin polkuja astellut jännityskirjailija John Gardner kelpuutti James Bondin autoksi kolmeen vuosikymmenen alkupuolella kirjoittamaansa Bond-romaaniin.

Luukkonen omisti 1990-luvun lopulla useita turbo-Saabeja. Ne olivat tuolloin kohtuuhintaisia ja suhteellisen tehokkaita menopelejä.

– Olihan se siihen aikaan ihan kova peli. Hyvin kulki, ja oli minun omaan silmääni ihan kohtuunäköinenkin coupe-malli. Sporttisen oloinen auto, Luukkonen kuvaili.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt