MainosUnikulma

Makuuhuone kutsuu, kuuleeko uneton?

Unettomuutta voi kutsua jo kansansairaudeksi, ja sen hoitamiseen tarvitaan monia keinoja. Kun makuuhuone on kutsuva lepopaikka, stressi nukkumisesta vähenee ja uni tulee paremmin.

Uniasioissa asiat kytkeytyvät toisiinsa, ja hyvään uneen tarvitaan sekä sisäistä että ulkoista rauhaa ja tasapainoa.


26.9. 8:35

Joka kolmas suomalainen kärsii unettomuudesta ainakin ajoittain, ja 12 prosentille se on pitkäaikainen, jopa vuosia piinaava vaiva. Valitettavan moni kärsii erilaisista univaikeuksista. Tämä tulee usein esiin asiakaskohtaamisissa, kertoo fysioterapeutti Sanna Tanninen Kuopion Unikulmasta.

– Unettomuus on herkkä aihe, ja se tulee usein esiin keskusteluissa, kun perehdymme tarkasti asiakkaan nukkumiseen. Moni puhuu herkkäunisuudesta, yöheräilystä ja -hikoilusta. Vaikka asiakas olisi tullut ostamaan tyynyä, saatamme päätyä puhumaan unettomuuden herättämistä tunteista, Tanninen sanoo.

Uniasioissa asiat kytkeytyvät toisiinsa, ja hyvään uneen tarvitaan sekä sisäistä että ulkoista rauhaa ja tasapainoa.

– Itseään voi johdatella hyvään uneen monin tavoin, ja me Unikulmassa teemme kaikkemme sen eteen. Koko henkilökuntamme on koulutettu nukkumisergonomiaan, ja itse opiskelen parhaillaan myös unettomuuden lääkkeetöntä hoitoa Uniliiton koulutuksessa, fysioterapeutti Sanna Tanninen kertoo.

Mitkä sitten olisivat niitä konkreettisia keinoja, joilla omaa unta voi edistää? Entä kuinka makuuhuone tulisi rakentaa, jotta se olisi hyvän unen tyyssija? Alla muutamia neuvoja, joilla voit aloittaa matkasi kohti parempaa unta.

Makuuhuoneen tulisi olla mahdollisimman pelkistetty ja tyhjä muista virikkeistä kuin nukkumaan houkuttelevista.

Katse nukkumisympäristöön

Makuuhuoneen tulisi olla kutsuva lepopaikka, jonne on miellyttävää mennä, ja jossa voi levätä päivän rasituksista. Siksi kannattaa:

  • Karsia makuuhuone turhista virikkeistä. Makuuhuoneen tulisi olla mahdollisimman pelkistetty ja tyhjä muista virikkeistä kuin nukkumaan houkuttelevista. Älä vie sänkyyn töitä tai muita stressiä lisääviä virikkeitä.

  • Tarkistaa tyynyn ja patjan tilanne ja luottaa niiden valinnassa ammattilaisten apuun. Kun selkäranka ja niska pysyvät nukkuessa luonnollisessa asennossa, ei tarvitse jatkuvasti hakea hyvää asentoa ja heräillä sen vuoksi. Kivut häiritsevät unta, ja unettomuus voi lisätä kivun kokemusta. Esimerkiksi säädettävällä tyynyllä voidaan vaikuttaa olkapää- ja hartiakipuihin. Tyynyn oikeaan valintaan ja säätöön saat apua Unikulman asiantuntijoilta.

  • Panostaa materiaaleihin. Miellyttävä ihotuntuma lakanoissa on tärkeä. Unikulman SteadyBody®-lakanat ja peitot tasaavat lämpöä, jolloin vuoteessa pyritään pitämään optimaalinen lämpötila nukkumisen kannalta. Lisäksi ne tuntuvat iholla miellyttävän sileiltä.

  • Pitää huolta hygieniasta. Vuodevaatteiden, patjan ja tyynyn puhtaus vaikuttaa suoraan nukkumisen laatuun, sillä pölyinen sänky ja likaiset petivaatteet aiheuttavat nenän tukkoisuutta ja iho-ongelmia. Puhtaissa lakanoissa yksinkertaisesti nukkuu paremmin.

  • Tuulettaa. Raikas ilma makuuhuoneessa on tärkeä tekijä hyvälle unelle. Toisaalta myös veto voi aiheuttaa nenän tukkoisuutta. Tarkista makuuhuoneen ilmanvaihto, imuroi huolellisesti ja siivoa makuuhuone turhasta tavarasta.

  • Pimentää. Uni tulee paremmin pimeässä, joten hyvät pimennysverhot ovat ainakin kesällä tarpeen. Kannattaa välttää kirkkaita valoja; esimerkiksi Unikulman moottorisänkyjen alla oleva tunnelmallinen valo riittää, jos yöllä tarvitsee nousta sängystä.

  • Valita kauniit värit. Visuaalisella ilmeellä on iso vaikutus siihen, millaisia mielikuvia nukkumaanmeno herättää. Valitse kauniit lakanat ja muut tekstiilit, ja sisusta makuuhuone pelkistetyn rauhalliseksi.

  • Viedä turhat sähkölaitteet pois sängyn vierestä, ja ladata esimerkiksi puhelin muualla.

  • Hankkia apua, kun uni muuttuu esimerkiksi vaihdevuosien tai ikääntymisen myötä. Unikulman tuotteista löytyy apua monenlaisiin tarpeisiin. Esimerkiksi painopeitto voi auttaa levottomia nukkujia, ja lämpöä tasaavat lakanat puolestaan runsaasti hikoilevia nukkujia.

Valitettavan moni kärsii erilaisista univaikeuksista. Unikulmassa ymmärretään kaikenlaisia nukkujia ja unelle osataan rakentaa mahdollisimman hyvät puitteet.

Ajatuksia arkeen

Mielenrauha on yksi nukkumisen edellytyksistä. Sänkyyn tulisi mennä vasta kun on unelias, ja sitä ennen rauhoittaa itsensä mahdollisimman hyvin unta varten. Sanna Tanninen neuvoo usein asiakkaita myös näin:

  • Aktiivinen päivä luo unipainetta, joka on edellytys nukkumiselle. Itselle mieluisa liikunta ja muut rentouttavat iltapuuhat valmistavat tietä hyvään uneen. Myös päivään on hyvä mahduttaa palauttavia hetkiä. Ylivirittyneisyys on tavallinen syy siihen, ettei uni tule.

  • Omia arvoja olisi hyvä pohtia, sillä kokemus merkityksellisestä arjesta ja elämästä tukee unta.

  • Stressaavassa elämäntilanteessa on luonnollista, että myös uni muuttuu. Tästä ei kannata ottaa lisästressiä. Sänky voi silti olla miellyttävä lepopaikka, vaikka uni joskus jäisi vähäisemmäksi.

  • Luota siihen, että osaat nukkua. Jos uni jää joskus lyhyeksi, toisena yönä nukuttaa yleensä paremmin.

  • Lyhytaikaiset unen haasteet kuuluvat normaaliin elämään, mutta univaikeuksien kroonistuessa on tärkeää rauhoittaa itseään. Tilanne voi tuntua toivottomalta, mutta et ole yksin. Hae rohkeasti apua eri tahoilta.

  • Kun kaipaat vinkkejä nukkumisympäristöösi, unen asiantuntijat ovat aina apunasi! Unikulmassa ymmärretään kaikenlaisia nukkujia ja unelle osataan rakentaa mahdollisimman hyvät puitteet.

Tee makuuhuoneesta miellyttävä ja rauhoittava Steadybody®-tuoteperheen tuotteilla!

Lue myös: