[Mainos: K-Market] Verisen polven laastarointia ja pyöränkumit täyteen – oman kylän kaupassa sattuu ja tapahtuu - K-Market - Oman kylän kauppa - Ilta-Sanomat
MainosK-Market

Verisen polven laastarointia ja pyöränkumit täyteen – oman kylän kaupassa sattuu ja tapahtuu

Pyöräilevät asiakkaat tuovat lisäjännitystä kaupan arkeen. Espoolainen kauppias Juuso Oikarinen lainaa mielellään pyöränpumppua ja työkaluja asiakkaille.

Espoon Matinkylän K-Marketin kauppias on järjestänyt pyöräileviä asiakkaita varten pumpun, jota saa lainata kassalta. Kuvassa Anna Illukka.


10.6. 14:58

Espoon Matinkylän K-Marketin kauppias Juuso Oikarinen, 31, on järjestänyt pyöräileviä asiakkaita varten pumpun, jota saa lainata kassalta. Ja onpa hän hankkinut pienen korjaussarjankin.

– Työkaluilla voi kiristää vaikkapa satulaa, jos se on matkalla löystynyt. Lisäksi meillä on myynnissä kumipaikkasarjoja, joita meneekin kesällä paljon.

Idea pyöränpumpun hankintaan tuli, kun Oikarinen huomasi, että kaupan pyöräteline oli usein täynnä.

– Mietin, että miten voisin palvella vielä paremmin pyöräileviä asiakkaita ja lähdin samalta seisomalta ostamaan hyvää pumppua.

Yksi innokas pyöräilijä on espoolainen Anna Illukka. Hän kehuu kovasti kauppiaan huomaavaisuutta pyöräilijöitä kohtaan.

– Lainapumppu voi helposti pelastaa koko kauppareissun, jos rengas matkalla tyhjenee.

Illukka on itse innokas maantiepyöräilijä, hän harrastaa lajia myös miehensä kanssa.

Lainapumppu voi helposti pelastaa koko kauppareissun.

– Aina suunnittelemme, että nyt otetaan iisisti ja pidetään taukoja, mutta aika usein se unohtuu, kun pääsee vauhtiin, Anna Illukka nauraa.

Illukka rakastaakin pyöräilyssä juuri vauhdin hurmaa.

– Kyllä se on ihan uskomattoman hieno tunne, kun menee viittäkymppiä mäkeä alas.

Illukan perhe viettää kesälomaa mökillä Itä-Suomessa. Mökin lähellä olevasta kyläkaupasta haetaan usein retkieväät ja muut kesäherkut.

Auts, jalkaan sattui!

Joskus pyöräillessä sattuu myös haavereita. Näin kävi tamperelaiselle Antille, joka kertoi oman tarinansa, kun K-Marketit pyysivät muistoja oman kylän kaupasta.

Kaaduin lapsena pyörällä Kiikoisten Penkkimäen K-kaupan lähellä. Jalasta tuli verta siihen malliin, että hirvitti. Markkoja sattui olemaan taskussa sen verran, että ajattelin ostaa laastaria. En ehtinyt kuin askeleen sisälle kauppaan, kun väki jo kauhisteli jalkaani. Se oli sukkaan asti veren peitossa.

Kauppias Riitta sattui olemaan kassalla ja nappasi hyllystä laastaripaketin ja leikkasi rullasta 15 sentin kaistaleen. Haava myös pestiin ja paikattiin. Tarjosin kyllä kolikoita, mutta eivät ne kelvanneet. Jälkeen päin on monet jäätelöt syöty Penkkimäen rappusilla ja myöhemmin paljon muutakin.

Parhaat muistot hyvästä ja henkilökohtaisesta palvelusta kantavat vuosikymmenien ajan.

Parhaat muistot hyvästä ja henkilökohtaisesta palvelusta kantavat vuosikymmenien ajan.

Tilannetaju kohdillaan

Jotta saatu palvelu jää aidosti asiakkaan mieleen, pitää henkilökunnalla olla hyvä tilannetaju. Näin kävi Turussa K-Market Hanskissa, jossa Noora sai tukalassa tilanteessa auttavat kädet. Myös hän kertoi kauppamuistonsa K-Marketille:

Sain kerran uhmaikäisen taaperon kanssa apua, kun kaupan työntekijä rauhoitteli lastani sillä aikaa, että sain hoidettua ostokseni. Kantoipa työntekijä uhmailijan sylissään kaupan pihalle minulle laitettavaksi polkupyörän lastenistuimeen. Nykyään uhmakas taapero on jo koululainen ja asioi itse mielellään kaupassa. Kaupan henkilökunta on todella auttavaista ja ystävällistä.

Juuso Oikarisen kauppa saa usein kiitosta asiakkailta sekä palvelusta että vakioasiakkaille kohdennetusta valikoimasta.

Asiakkaiden kanssa jutellaan ja vaihdetaan kuulumisia päivittäin.

Kolme vuotta kauppiaana toimineelle Oikariselle on tullut positiivisena yllätyksenä se, miten hyvin omiin asiakkaisiin tutustuu. Asiakkaiden kanssa jutellaan ja vaihdetaan kuulumisia päivittäin.

Kesäisin moni asiakas ilmoittaa henkilökunnalle, että lähtee pidemmäksi aikaa mökille. Näin tutuksi tulleen henkilökunnan ei tarvitse huolestua, jos vakioasiakasta ei kaupassa vähään aikaan näy.

– Joskus tuntuu, että tunnen joitakin iäkkäämpiä asiakkaita jopa paremmin kuin omat isovanhempani, jotka asuvat kaukana, Oikarinen nauraa.

Hyvä, henkilökohtainen palvelu on sekä Matinkylän nuorelle kauppiaalle että lähes 800 K-Marketille ympäri Suomen tapa erottua kilpailijoista kaikissa kesän käänteissä.

– Tiedän, että ihan pienillä asioilla voi olla asiakkaalle iso merkitys, ja sitä korostankin aina henkilökunnalleni. Pyöränpumpun lainaaminen tai ovien avaaminen ovat juuri tällaisia pieniä tärkeitä eleitä, sanoo Oikarinen.

Jos ei löydy, niin hommataan

Tiesithän, että voit toivoa suosikkituotteesi Oman kylän kaupan hyllyyn, mikäli sitä ei vielä sieltä löydy. K-Market-kauppiaat ja kaupan henkilökunta toteuttavat toiveita mahdollisuuksien mukaan. Kerro toiveesi verkkosivuillamme!

k-market.fi/hommataan

Lue myös: