MAINOS

MAINOS Neste K

Rallilegenda ja kokenut järjestäjä Neste Rallista: ”Vain Suomessa katsojat toimivat näin”

Julkaistu:

Elokuun alussa ajettava Neste Ralli on rallifanien kesän kohokohta. Simo Lampiselle ja Viivi Setälälle se on myös paljon muuta.


– Se oli huikea hetki. Ensin katsojat hiljenivät täysin, ja sitten alkoi hirveä hurraaminen ja huuto. ”Loistavaa Simo ja Jyrki, te voitatte, te voitatte!”

Tässä yksi lukemattomista muistoista, joita ralliautoilija Simo Lampisella on Jyväskylän suurajoista. Sittemmin kilpailusta kasvoi nykyinen Neste Ralli Finland.

Muisto on peräisin ajalta, jolloin kilpailijoilla ja katsojilla ei välillä ollut mitään käryä siitä, kuka on johdossa. Simon kuvailema hiljainen hetki syntyi, kun kaikki jännittivät erikoiskokeen jälkeen tietoa ajasta. Muutaman minuutin kuluttua selvisi, että Simo ja kartanlukija Jyrki Ahava johtivat.

Simo Lampinen on yksi maineikkaista Flying Finn -kuljettajista, ja hän on voittanut suurajot kolmesti ja ollut 15 kertaa viiden parhaan joukossa. Aktiiviuransa jälkeen Simo on työskennellyt Neste Rallin organisaatiossa ja ollut kilpailun johtaja 90-luvun alusta vuoteen 2005 asti. Hän toimii yhä aktiivisesti ralliautoilun taustajoukoissa ja reissaa ympäri maailmaa.

Maailman säntillisimmät fanit

Neste Ralli on muuttunut vuosien saatossa huimasti, ja esimerkiksi palvelut ovat aivan eri tasolla nyt kuin 1960-luvulla. Nykyään kisaa voi myös seurata katsomosta, jos tien varteen meneminen ei houkuttele. Simon mukaan rallifanien keski-ikä on vuosien mittaan hieman noussut, mutta muuten fanit ovat yhtä omistautuneita ja innokkaita kuin aiempinakin vuosina.

– Suomalaiset rallifanit ovat aivan fantastisia. Nykyään kisoja ei enää ajeta öisin, mutta aikoinaan fanit seisoivat yötä myöten kannustamassa meitä. Sellainenkin hetki jäi elävästi mieleen, kun 1970-luvun alussa romutimme auton kesken kisan, mutta fanit kannustivat, että sinne vaan takaisin ja vaihdetta sisään, me työnnämme teidät takaisin tielle.

Simon mukaan suomalaiset fanit ovat aina kunnioittaneet järjestäjien ohjeita ja pysyneet heille rajatuilla alueilla. Maailmalla meno on toisinaan villimpää, mikä aiheuttaa vaaratilanteita. Myös Neste Rallin projektikoordinaattori Viivi Setälä on pannut merkille suomalaisfanien kuuliaisuuden.

– Meillä ei näe sellaista, että katsojat seisoisivat ulkokurvissa kielletyllä alueella. Moottoriurheilu voi olla vaarallista, ja teemme koko ajan töitä sen eteen, että riskit olisi minimoitu. Katsojilla on tässä oma tärkeä osansa, Viivi kertoo.

Myrskytuulta ja repivää jännitystä

Viivi paiskii rallin eteen hommia ympäri vuoden. Pari kuukautta ennen h-hetkeä tahti tiivistyy niin, että Viivi ehtii käydä kotona vain nukkumassa. Työ tuntuu kuitenkin palkitsevalta, ja organisaation ammattitaito ja työlle omistautuminen on noteerattu maailmallakin. Neste Ralli on valittu monta kertaa vuoden parhaaksi rallitapahtumaksi.

– Kannamme sitä viittaa ylpeydellä. Teemme jatkuvasti töitä sen eteen, että aikataulut pitävät ja turvallisuus on huippuluokkaa. Joinain vuosina on ollut rankkasateita ja myrskyjä, mutta olemme selvinneet niistäkin kunnialla. Kisa tehdään sisulla ja rakkaudella alusta loppuu niin hyvin kuin ikinä osataan.

Ihan erityisen tärkeää on tunnelma, jota Viivikin kuvailee ainutlaatuiseksi. Hän työskentelee muiden työtehtäviensä lisäksi legendaarisen Harjun erikoiskokeen päällikkönä. Vaikka kisan tunnelma on intensiivinen alusta loppuun, kokeen startti on aina erityinen hetki.

– Liput liehuvat, autot ovat lähtöviivalla ja ympärillä valloo ihmismeri. Sitten kellot kajahtavat ja näen, että kaikilla on kivaa. Hyvä etten itkua tirauta onnesta, Viivi fiilistelee.

Simokin elää kisan tunnelmassa mukana ja eläytyy välillä kuljettajien asemaan sydän tykyttäen.

– Totta kai sitä jännittää, vaikken enää haikaile mukaan kisaan. Silti aina tuntuu siltä, että juuri tämä on mun hommaa. Neste Rallissa on aina hemmetin kivaa, olinpa mukana sitten ajajana tai järjestäjänä, Simo summaa.

Oletko menossa ensimmäistä kertaa Neste Ralliin? Nappaa Simon ja Viivin vinkit!

  • Tutki kisaopasta ja suunnittele hyvissä ajoin, mitä erikoiskokeita tai etappeja haluat nähdä. Harjun erikoiskoe on kestosuosikki, ja huoltoparkkiin on todella helppo tulla.
  • Tule paikalle ajoissa, sillä alueella voi olla ruuhkia. Erikoiskokeille järjestetään yhteiskuljetuksia Jyväskylästä ja monilta muilta paikkakunnilta.
  • Jos menet seuraamaan kisaa tien varteen, varaa mukaan riittävästi syömistä ja juomista, retkituoli ja radio. Ralliareenalla on matalan kynnyksen katselupaikka, jossa on mahtava yhteishenki ja loistavat palvelut.
  • Noudata järjestäjien ohjeita ja nappaa aina roskat mukaasi.
Neste Rally Finland ajetaan 1.–4.8. Lisätietoja osoitteesta nesterallyfinland.fi
MAINOS Neste K
Lue myös:

MAINOS