MAINOS

MAINOS Neste K

Älä tee tätä virhettä noutopöydässä – katso asiantuntijan 5 helppoa vinkkiä

Julkaistu: , Päivitetty:

Huoltoasemilla tarjotaan päivittäin tuhansille tien päällä kulkeville lounasta. Noutopöytä on erityisen suosittu, koska siinä saa koota annoksen itse – niin hyvässä kuin pahassa.
Ylikypsää possua ja herukka-viinikastiketta. Punajuurisosekeittoa. Broilerin filee kermaisella currykastikkeella. Runsas salaattipöytä sekä itse tehdyt lämpimät uunikasvikset.

Tiistaisena arkipäivänä Maskun Neste K Rivieran lounaspöydästä löytyy useita eri vaihtoehtoja.

Ravitsemusasiantuntijana työskentelevä elintarviketieteiden maisteri Mari Lahti näkee huoltoaseman lounaslistassa paljon hyvää.

- Salaattitarjonta on monipuolinen ja erityisen hyvää on, että tarjolla on lämmin kasvislisuke.

Tuoreista raaka-aineista paahdetut kasvikset ja juurekset onkin otettu myös asiakkaiden keskuudessa lämpimästi vastaan.

Broileri on yksi Lahden suosikkiraaka-aineista kalan ohella. Mutta yksi asia ilahduttaa erityisesti ravitsemusalan ammattilaista.

- Tosi hyvä, että lounasbuffaan ei kuulu jälkiruoka. Jos sellaista kaipaa, kannattaa se säästää omana herkkuna esimerkiksi iltapäiväkahvin kanssa välipalaksi. Mutta ei makeaa tietenkään joka päivä!

Syö lounas kiireestä huolimatta

Lahden mielestä tasainen ateriarytmi on jaksamisen ja vireystilan kannalta kaikista tärkein asia.

- Jos lounas jää kiireen takia välistä, iltapäivällä verensokeri ja energiatasot ovat niin alhaalla, että voi olla vaikeaa suoriutua päivän askareista. Myös keskittyminen herpaantuu. Ja sitten kun ehtii syömään, tulee ehkä nälkäisenä ahmittua todellista tarvetta enemmän, Lahti miettii.

Lounaalle on siis hyvä aina varata aikaa. Ja noutopöydästä sen myös saa nopeasti ja vaivattomasti.

- Lounaalla kannattaa noudattaa hyvää ja perinteistä lautasmallia. Puolet kasviksia, neljäsosa hitaita hiilihydraatteja, kuten perunaa, tummaa riisiä tai täysjyväleipää ja loppu proteiinia.

Monia saattaa mietityttää proteiinin määrä, syökö sitä liikaa tai tarpeeksi?

- Hyvä perusohje on ottaa proteiinia oman nyrkin kokoinen annos. Sillä saa riittävästi proteiineja, mutta ei liikaa.

Riittävä proteiini pitää verensokerin tasaisina ja nälän loitolla. Jos taas syö liikaa proteiinia, voi tulla aterian jälkeen raskas ja väsynyt olo.


Raskas työ vaatii tuhdimman lounaan

Myös hiilihydraatteja kannattaa aina ottaa lautaselle, mutta niiden määrää on hyvä säädellä sen mukaan, kuinka fyysistä työtä tekee.

- Istumatyöläiselle suosittelen reilusti kasviksia ja maltilla hitaita hiilihydraatteja. Fyysistä työtä tekevän kannattaa tankata vähän enemmän hiilihydraatteja, että energiaa riittää varmasti koko päiväksi.

Salaattiin kannattaa aina lorauttaa tilkka öljyä, ja jos siemeniä on tarjolla, niin muutama ruokalusikallinen niitä.

Ruokajuomaksi Lahti suosittelee vettä tai maitoa.

Asiantuntijan viisi vinkkiä noutopöytään:
  • Syö kalaa, erityisesti lohta, aina kun sitä on lounaspöydässä tarjolla
  • Ota monipuolisesti kasviksia ja valitse mieluiten sellaisia, joita ei tule kotona syötyä
  • Jätä sokeroidut ruokajuomat ottamatta
  • Vältä friteerattuja ja uppopaistettuja ruokia lounasaikaan
  • Valitse riisissä ja pastassa täysjyvävaihtoehto, jos sellainen on tarjolla


Mari Lahti on elintarviketieteiden maisteri, joka työskentelee ravitsemusasiantuntijana ja -valmentajana Pääkaupunkiseudun sekä Päijät-Hämeen urheiluakatemioissa. Lahti huolehtii suomalaisten huipulle tähtäävien urheilijoiden ravitsemuksesta ja ravitsemusvalmennuksesta.

Neste K -asemien lounastarjonta

34 Neste K -asemaa tarjoaa lounasta eri puolilla Suomea. Lounastarjonta vaihtelee asemittain, koska listan suunnittelee aina itsenäinen kauppias ja keittiö yhdessä. Mutta yhteistä kaikille asemille on se, että noutopöytä on todella suosittu lounasvaihtoehto, ja ruoka valmistetaan itse. Myös salaattipöydän suosio on kasvanut viime vuosina. Loma-aikoina on huoltoasemilla huomioitu myös pienemmätkin asiakkaat.
MAINOS Neste K
Lue myös:

MAINOS