MAINOS


MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Neste K -liikenneasemien mainosaineistoa.
MAINOS Neste K

”Imussa ajaminen on edullisempaa” – asiantuntija kumoaa harhaluulot polttoaineen kulutuksesta

Julkaistu:

Nesteen tuotepäällikkö Ari Engman kertoo kuusi parasta vinkkiä taloudelliseen ajamiseen.
Vaikka teknologia on tehnyt autoista älykkäämpiä, ajamisen taloudellisuus syntyy yhä ratin ja penkin välissä. Auton ajotietokoneen lukemat antavat suuntaa polttoaineen kulutuksesta, mutta ne eivät ole kovin tarkkoja.

– Seuraamalla pidemmällä aikavälillä tankattuja litroja ja ajettuja kilometrejä saa tarkempaa tietoa autonsa kulutuksesta, Nesteen liikennepolttoaineiden tuotepäällikkö Ari Engman sanoo.

1. Älä aja imussa

Jotkut kuvittelevat, että matka taittuu edullisemmin ajamalla kiinni toisen auton puskurissa tai rekan imussa.

– Se on harhaa. Itse asiassa auton perään muodostuu ilmapyörteitä, jotka pahimmassa tapauksessa kasvattavat ilmanvastusta ja lisäävät kulutusta, Engman sanoo.

– Saadakseen edes teoreettisen edun, täytyisi ajaa todella vaarallisen lähellä. Se taas lisää kolarin riskiä, ja edellä ajavasta sinkoilevat kivet hakkaavat myös auton maalipintaa ja tuulilasia.

2. Kiihdytä, älä hurjastele

Liikkeelle lähdettäessä kannattaa kiihdyttää ripeästi haluttuun nopeuteen – mutta ei suotta sen yli. On turha kiihdyttää kuudenkympin alueella 80 km/h -nopeuteen ja sitten laskea nopeutta.

– Liiallinen kiihdyttely, jarruttelu ja tempoilu lisääväät kulutusta huomattavasti, kun energia muuttuu lähinnä hukkaenergiaksi. Se myös kuluttaa jarrupaloja ja koko autoa enemmän. Tasainen ajo vähentää auton päästöjä.

3. Hurjastelu ei säästä

Ylinopeus ei säästä polttoainetta, rahaa eikä juuri aikaakaan. Jos satasen alueella ajetaan 110 km/h, ylinopeus tuo 50 kilometrin matkalla vain parin minuutin hyödyn.

– Se kuitenkin lisää kulutusta helposti 10 prosenttia, eli puolesta litrasta litraan. Ylinopeus aiheuttaa myös ohitustarvetta ja kiihdyttelyä, joten kulutus kasvaa sitä kautta vielä lisää, sanoo Engman.

4. Paineet kohdalleen

Rengaspaineiden vaikutus sekä ajotuntumaan että kulutukseen on merkittävä. Paineet kannattaa tarkistaa säännöllisesti muutaman viikon välein.

– Erityisesti kesärengaskauden alussa pitää katsoa, että alle vaihdetuissa renkaissa on oikeat paineet. Ja kun lähdetään lomareissuun, ohjekirjasta löytyvät oikeat paineet myös isompaa kuormaa varten.

Rengaspaineiden tarkistus on helppoa Neste-asemien uusilla rengaspaineautomaateilla: haluttu paine naputellaan laitteeseen, joka ilmoittaa äänimerkillä, kun paine on kohdallaan.

5. Ilmastoinnin vaikutus vähäinen

Ennen ilmastointilaite lisäsi kulutusta, mutta nykyautoissa vaikutus on huomattavasti vähentynyt.

– Ilmastoinnin vaikutus mukavuuteen ja sitä kautta turvallisuuteen on sen verran iso, että siinä ei kannata juuri yrittää säästää.

6. Ysikasi vie pidemmälle

Ari Engmanilla on vastaus ikuisuuskiistaan siitä, onko 95- vai 98-oktaaninen bensiini parempi valinta.

– Kyllä 98:lla ajetaan pidemmälle. Siinä on enemmän energiaa ja litralla pääsee pidemmälle. Nykyautot osaavat säätää moottorin toimintaa, ja oktaaniluvun kasvaessa hyötysuhde paranee eli kulutus vähenee.

Nesteen bensiinit on lisäaineistettu siten, että moottori pysyy puhtaampana ja sen sisäinen kitka pienenee.

– Bensiinimoottorissa energiasta kolmannes menee auton liikuttamiseen, kolmannes kitkahäviöihin ja kolmannes lämmöksi. Jos kahta viimeistä saadaan vähennettyä, kulutus laskee.
MAINOS Neste K
Lue myös:

MAINOS