MAINOS

MAINOS

Huoltis on monen lempikahvila – tiedätkö, mikä on kahvin tuoreustakuu?

Julkaistu:

Ilkka Rahkola nauttii usein aamukahvit työkavereidensa kanssa Neste K Tuuliruusussa Mäntsälässä. Kupissa on joko perinteinen tai erikoiskahvi – täysin tuoreena, totta kai.
– Haetaanko vielä kahvit, jotta jaksetaan, Pietari Heikkilä ehdottaa Neste K Tuuliruusun aamiaishetken päätteeksi.

Heikkilä ja neljä hänen työkaveriaan kävelevät tiskille, jossa kahvikone puhistelee kuppeihin lattea, cappuccinoa ja espressoa.

Pöydässä istuva porukka on talojen perustuksia urakoivan Perustava Oy:n myyntimiehiä, jotka tapaavat liikenneasemalla säännöllisesti aamupalaverien merkeissä.

– Olemme Mäntsälästä, Orimattilasta, pääkaupunkiseudulta ja Nurmijärveltä. Tuuliruusu on sopivasti keskipisteessä, koska liikumme ympäri Etelä-Suomea. Palveluvalikoima on hyvä ja yläkerrassa on sopiva kokoustila, Heikkilä sanoo.

Myös Perustavan asentajat käyvät Tuuliruusussa säännöllisesti työnantajan tarjoamalla aamiaisella.

Tärkein yksittäinen tuote

Liikenneasemat ovat olleet aina ihmisten kokoontumispaikkoja. Perinteisissä äijäparlamenteissa on puitu maailmanpolitiikan arkipäivä ja haukuttu herrain päätökset. Erilaisia seurueita turisee päivänpolttavista aiheista nytkin Lahden ja Helsingin puolivälissä.

Vakioporukat ovat tuttuja kahdeksan vuotta Tuuliruusua pyörittäneelle Anna-Liisa Armiselle.

– Monipuolinen tarjonta tuo meille paljon ammattiautoilijoita ja työmatkalaisia. Tuuliruusu on auki 24 tuntia vuorokaudessa, joten palvelu pelaa kellon ympäri.

Kesäkaudella turistien määrä kasvaa huomattavasti. Heille on tärkeää polttoaineen lisäksi kaupan palvelut ja ruoka – sekä kahvi.

Kahvi onkin liikenneaseman tärkein yksittäinen tuote. Sitä menee eniten aamuisin ja tasaisesti ympäri vuoden. Kiinnostus erikoiskahveihin lisääntyy hurjaa vauhtia, ja Nespresson tuliterä ravintolakeitin hurisee säännöllisesti tiskin takana.

– Suomalaiset ovat yhä rohkeampia kokeilemaan, ja turistit pitävät itsestään selvänä, että erikoiskahveja on tarjolla, Arminen sanoo.

Seitsemän miljoonaa kuppia vuodessa

Suomalaiset ovat kahvinjuojien kärkeä eikä kahvista tingitä. Kahvittelukulttuuri kuitenkin elää, se on nyt siirtynyt kotikeittiöistä kahviloihin. Myös tien päällä liikkuvat suomalaiset ovat trendissä mukana.

Neste K -asemilla myydään vuodessa seitsemän miljoonaa kuppia kahvia. Suodatinkahvilla on 20 minuutin tuoreustakuu.

– Nespressoissa takuu on 30 sekuntia eli se aika kun kahvi valmistuu kuppiin, Nespresson horeca manager Mikko Uosukainen sanoo.

Erikoiskahveilla ei ole kuitenkaan tarkoitus tehdä vallankumousta.

– Ei suodatinkahvia haluta syrjäyttää, mutta niin kuin ruoka- ja olutkulttuuri, myös kahvikulttuuri monipuolistuu.

Perustava Oy:n porukankin kahvimaku elää hiljakseen.

– Kynnys kokeilla madaltuu, kun vaihtoehtoja on helposti tarjolla – se ei ole enää vain trendikahviloiden juttu, Hannu Kalliokoski herraseurueesta kuittaa.


Neste K -liikenneasemilta saa nyt myös laadukkaita erikoiskahveja. Kuvassa Johanna Haapaniemi valmistaa espressoa asiakkaalle Neste K Tuuliruusussa Mäntsälässä.

Uutuus: Nespresso-erikoiskahvit

Uudistuneet Neste K-asemat tarjoavat paitsi vaaleapaahtoista Pauligin Juhla Mokkaa ja tummapaahtoista Pelican Rogue -suodatinkahvia myös Nespresso-erikoiskahveja. Michelin-ravintolat ympäri maailmaa valmistavat Nespressonsa samanlaisella kapselikeittimellä kuin Neste K -asemat. Käytetyt kahvikapselit menevät kierrätykseen pienmetallikierrätyksen kautta. Nespresson kahvipakkaukset on valmistettu 100 prosenttisesti alumiinista, joka on materiaalina loputtomasti kierrätettävissä.
MAINOS
Lue myös:

MAINOS