MAINOS

MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Instrumentariumin mainosaineistoa.
MAINOS Instrumentarium

Jo muutaman sekunnin herpaantuminen ratissa nostaa onnettomuusriskiä – ajaessa ei tarvitse olla heti tavoitettavissa

Julkaistu:

Vaikka ei näpyttelisi ajaessaan viestejä, jo viestiääni tai puhelimessa puhuminen häiritsee tarkkaavaisuutta. Sadan kilometrin tuntivauhdissa auto kulkee kolmessa sekunnissa jalkapallokentän pituisen matkan.
Kaivelet hansikaslokeroa tai kurkotat eväitä pelkääjänpaikan jalkatilasta. Samaan aikaan auto liikkuu koko ajan eteenpäin, mutta katse on muualla kuin liikenteessä.

Katse on tärkeä osa tarkkaavaisuutta ratissa. Tarkkaavaisuuteen voi vaikuttaa ulkoisten häiriötekijöiden lisäksi heikentynyt näkö. Esimerkiksi alentumat näkökentässä voivat heikentää havainnointikykyä merkittävästikin.

– Ehjä näkökenttä on välttämätön liikenneturvallisuuden kannalta. Jos näkökentän reuna-alueilla on puutteita, saattaa tietty alue jäädä kokonaan katvealueeksi, ikään kuin ”kuolleeksi kulmaksi”, kertoo Instrumentariumin optikko Arto Karhunen.

Puhelin pois!

Eniten tarkkaavaisuutta ja havainnointia heikentävä tekijä liikenteessä on kuitenkin matkapuhelin ja sen käyttö viestien kirjoittamiseen ajon aikana. Katse on ajamisen kannalta kriittinen tekijä, kun pitäisi huomata vaaratilanne. Jos huomio on muualla, ei ole tilanteen tasalla. Karhunen antaa konkreettisen esimerkin.

– Jos nopeutesi on 100 kilometriä tunnissa ja vilkaiset vain puoli sekuntia toisaalle, olet kulkenut 14 metriä eteenpäin. Sekunnissa tuo matka on lähes 30 metriä. Siinä ehtii tapahtua jo paljon.

Nuoren kuljettajan kohdalla tarkkaavaisuuden merkitys korostuu entisestään.

– Uuden kuljettajan ajotoiminnot eivät ole vielä automatisoituneet, jolloin kaikki häiriötekijät häiritsevät enemmän kuin silloin, jos ajaminen on jo rutinoitunutta, selventää tarkkaamattomuuteen erikoistunut Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.

Ratissa ei tarvitse olla heti tavoitettavissa

Liikenneturvan tekemän kyselyn mukaan valtaosa suomalaisista pitää viestittelyä ajon aikana vakavana liikennerikkomuksena ja pyrkii välttämään sitä, mutta samalla koetaan tarvetta olla koko ajan tavoitettavissa. Jääskeläisen mukaan jo pelkkä viestiääni riittää houkuttamaan katseen pois liikenteestä.

– Tutkimusten mukaan kaikkein riskialtteimpia erityisesti peräänajotilanteissa ovat juuri tällaiset toiminnot, joissa sekä kädet että silmät tekevät jotain muuta ajamiseen keskittymisen sijaan: kuljettaja alkaa ajaessaan esimerkiksi etsiä puhelinta laukusta, irrottaa kätensä pois hallintalaitteesta ja siirtää katseensa pois liikenteestä. Jo kahdessa sekunnissa onnettomuusriski nousee.

Tarkkaavaisuus kärsii jo puhelimessa puhuessa

Jonossa ajaessa lyhyemmätkin vilkaisut voivat tilastollisesti nostaa onnettomuusriskiä. Lisäksi katseen tarkentaminen takaisin liikenteeseen vie oman aikansa.

– Kun katse on hetkenkin muualla, pitää liikennenäkymä opetella aina täysin uudelleen. Katseen tarkennus voi kestää puolesta sekunnista yhteen sekuntiin, kertoo Karhunen.

Katse ja kognitiiviset toiminnot ovat kuitenkin yhteen kietoutuneita, ja tarkkaavaisuutta häiritsee jo pelkkä puhelimeen puhuminen. Tällöin ihminen kyllä katsoo, mutta ei kuitenkaan näe.

– Testiradoilla on huomattu, että puhelimeen puhuessa esimerkiksi liikennemerkkejä jää havaitsematta ja liikenneympäristön asioita näkemättä. Toisin sanoen tiedolliset ajotoiminnot ovat pois ajotehtävästä, vaikka katse olisikin tiessä. Tarkkaavaisuus onkin kokonaisuus, joka muodostuu niin visuaalisesta, manuaalisesta kuin kognitiivisesta osuudesta, toteaa Jääskeläinen.

Varaa aika ilmaiseen optikon näöntarkastukseen.

Vinkit turvalliseen ajoon

  • Älä käytä matkapuhelinta ajon aikana.
  • Näytä lapsillesi mallia turvallisesta liikennekäyttäytymisestä.
  • Tarkastuta näkösi ja näkökenttäsi toiminta säännöllisesti.
MAINOS Instrumentarium
Lue myös:

MAINOS