[Mainos: S-market] Tässäkö haastaja karjalanpiirakalle? Katariina, 34, uskoi voittajakeksintöönsä alusta asti - Menestysresepti - Ilta-Sanomat
24.8.2020 21:00

Hänen ruokakeksintönsä Rostis on juuri voittanut televisiossa Suomalaisen menestysresepti -sarjan toisen kauden. S-ryhmän järjestämässä, pienille ja keskisuurille yrityksille suunnatussa kilpailussa etsittiin uusia suomalaisia elintarvikeinnovaatioita.

– Voitto maistuu makealta, tietenkin, hän nauraa.

Idearikkaus johdatti leipomoon

Jo lapsena Vesterinen vietti keittiössä paljon aikaa, sillä sekä hänen isänsä että mummonsa olivat ahkeria ruoanlaittajia. Pieni Katariina oppi mukana tehden. Ravintola-alalle suuntautuminen oli luonteva valinta.

Omaa ravintolaa pyörittäessä Vesterisestä ei kuitenkaan tuntunut siltä, että hän olisi saanut täysin toteuttaa itseään. Aktiivisesti ruoka-alaa ja sen trendejä seuraava nainen tunsi pursuavansa ideoita, joille ei ollut suorittavassa työssä aikaa.

– Halusin päästä luomaan jotain ihan uutta, mutta minulla ei ollut kokemusta tuotekehityksestä. Hain silti työpaikkaa Rostenin Leipomosta, ja heti ensimmäisessä tapaamisessa löysimmekin yhteisen sävelen, Vesterinen sanoo.

Hän sai työpaikan ja hyvin pian syntyi Rostiksen ensimmäinen versio, Finpanadas.

Päänvaivaa nimestä

Espanjalaislähtöisen empanadan ja supisuomalaisen karjalanpiirakan parhaita puolia yhdistelevä Rostis on runsastäytteinen, ohueen ruiskuoreen leivottu makuelämys. Suomalaiset raaka-aineet ja tutut maut – voi, riisipuro, kananmuna ja ruis – ovat vahvasti läsnä.

–Tuomarit pitivät tuotteesta heti, Vesterinen sanoo.

– Mutta nimi Finpanadas herätti epäilyksiä. Empanadat tunnetaan Suomessa huonosti ja tuotteen sanottiin olevan nimen tasolla vaikea ymmärtää.

Oivalluksen uudesta nimestä teki Rostenin Leipomon markkinointijohtaja Veera Meltovaara, joka oli myös kannustanut Vesterisen mukaan kilpailuun.

– Rostis on mainio nimi, suuhun sopiva, hauska lyhenne vihiksen ja lihiksen tyyliin. Siinä kaikuu valmistaja Rosten ja mukana on myös pientä sanaleikkiä roasted-rustic -tyyliin, Vesterinen taustoittaa.

Kapisen läpyskän lumoava rumuus

Läpi kilpailun tuomaristo oli ihastunut Rostiksen makuun. Ulkonäkö sen sijaan kohtasi arvostelua.

Jukka Kurttila kutsui Rostista rumaksi, kapiseksi läpyskäksi, Vesterinen sanoo.

– Mutta loppujen lopuksi se oli myös hänelle osa Rostiksen viehätystä. Tuomaristo piti hyvin tärkeänä, että siinä säilyisi tietty kotikutoisuus ja aitous.

Leipomon tuotantolinja ei työnnäkään uumenistaan identtistä Rostista toisensa perään, vaan jokainen on hieman eri tavalla paistunut ja eri muotoinen. Muotteja on käytössä kolme erilaista, joista jokaisessa näkyy Vesterisen oma kädenjälki.

Itseään pitää kannustaa

Kilpailuun osallistuminen oli Vesterisen mukaan antoisa, mutta rankka kokemus. Koronan johdosta kuvaukset jouduttiin ensin keskeyttämään ja myöhemmin tuotantoaikataulu pitikin kuroa kiinni.

– Kuvauspäivät venyivät kymmentuntisiksi. Lyhyillä yöunilla oli aika haastavaa näyttää freesiltä kameran edessä, Vesterinen naurahtaa.

Kokemusta hän ei silti vaihtaisi.

– Olen tavannut tosi hyviä tyyppejä ja päässyt tekemään yhteistyötä suomalaisen ruoka-alan avainhenkilöiden kanssa, Vesterinen iloitsee.

Vastaavaan kilpailuun lähtijöitä hän kehottaisi tekemään parhaansa, mutta olemaan kuitenkin itselleen armollisia.

– Tuomarit ovat ihania ja kannustavia ja muut kilpailijat tsemppaavat, mutta kannustusta tarvitsee aina myös itseltään.

Maku ja koostumus kohdillaan

Loistavan maun lisäksi kiitosta tuomareilta sai Rostiksen koostumus – tuote on helppo ottaa mukaan paistopisteeltä ja syödä missä vain ilman, että täyte murenee rinnuksille. Rostiksesta odotetaankin hittiä, sillä paistopisteeltä on puuttunut tämän tyyppinen ruispohjainen tuote, ja on the go -tuotteet ovat suositumpia kuin koskaan.

Rostikset löytyvät nyt verkosta sekä S-ryhmän paistopisteiltä kautta maan – tutustu, maista ja ihastu!

Lue myös: