MAINOS

MAINOS XXL

Hybridi, maastopyörä, sähköpyörä, gravel… Tiedätkö, millainen fillari sopii juuri sinulle?

Julkaistu:

Käyttötarpeita on yhtä monta kuin on polkijaakin. Moni asia vaikuttaa myös polkupyörän hintaan – ja samalla laatuun. Liikkeestä tai verkkokaupasta ostaminen sujuu turvallisesti, kun otat nämä vinkit huomioon.


Kevät on kauneimmillaan, mutta sää yhä epävakaa satunnaisine lumisateineen ja raekuuroineen. Onko nyt oikea aika ostaa uusi polkupyörä tai päivittää vanha menopeli uuteen?

–Ei ole sinänsä virallista oikeaa aikaa, sillä monelle käyttötarve on ympärivuotinen. Mutta nyt on oikein sopiva hetki, kun säät lämpenevät ja paranevat. Keväällä valmistajat tuovat markkinoille uudet mallit ja pyöräkauppa vilkastuu aina, kertoo XXL:n verkkokaupan myyntipäällikkö, pyöräosaston vastaava Ilkka Laurell.

–Pyörä on erittäin näppärä tapa päästä paikasta toiseen ja äärettömän mukava kuntoilumuoto. Maisemat vaihtuvat nopeasti, ja tulee tehtyä pitkiäkin lenkkejä ihan huomaamatta.

Laurell asuu itse Helsingin keskustassa, ja kotoa löytyy eri pyörät eri käyttötarkoituksiin.

–Poljen paljon työmatkoja ja käytän kaupunkipyörää asioilla käymiseen. Siinä ajoasento on pystympi, joten muun liikenteen tarkkailu sujuu helposti. Kun lähden pitkälle hikilenkille ulos kaupungista, on valintani urheilullisempi, monivaihteinen maantiepyörä, joka on kevyt polkea ja jossa ajoasento on matala ja virtaviivainen.

Mieti käyttötarve ja budjetti ennakkoon

Pyörävalikoimaa löytyy nykyään joka lähtöön. Mitä ostajan tulee ottaa huomioon pyöräkaupoille mennessään?

–Tärkeintä on miettiä, mikä on oma rehellinen käyttötarve pyörälle, ja valita pyörä sen mukaan. Kannattaa myös olla avoin uusien pyörämallien suhteen. Monelle hybridin ostajalle graveli tai vaikka maastopyörä voisikin olla monipuolisempi vaihtoehto, Laurell sanoo.

–Moni työmatkapyöräilijä saattaa ajatella polkevansa vain töihin ja uskoo siksi edullisimman pyörävaihtoehdon riittävän. Kuitenkin vuodessa voi kertyä yllättävän paljon kilometrejä. Töihin tai kouluun polkevat voi lähes aina laskea aktiivipyöräilijöiksi.

Myös hinta saattaa mietityttää. Kannattaa päättää oma budjetti valmiiksi – kaikista malleista löytyy vaihtoehtoja hintahaitarin molemmista päistä. Samalla laatu on tärkeää pitää mielessä.

–Hintataso riippuu siitä, minkä tyyppistä pyörää haetaan. Hintaeroja pyörien välillä on syystä, sillä arvokkaampi pyörä on valmistettu parempilaatuisista materiaaleista ja osista ja on siten varmatoimisempi ja pitkäikäisempi käytössä. Kun pyörän laatu on hyvä ja toiminta varmaa, ei tarvitse aamulla miettiä, että toimiikohan se tänään, Laurell kertoo.

Lähes kaikissa polkupyörissä on samat perusosat, mutta ne ovat hintatasosta riippuen eri laatuisia.

–Hinta muodostuu useasta tekijästä, eli kuinka laadukkaita osavalmistajien osia on käytetty ja kuinka paljon rungon ja pyörän kokonaisuuden suunnittelutyöhön on käytetty aikaa ja vaivaa. Myös tietyt brändit ovat muita arvokkaampia, mutta silloin hinta sisältää myös viimeisen päälle hiotun suunnittelutyön. Kun kaikki pyörän osat on suunniteltu ja toteutettu mahdollisimman laadukkaasti, kokonaisuus toimii moitteetta, Laurell kertoo.

Verkosta ostaminen helppoa

Jos ei pääse koeajolle liikkeeseen, voi polkupyörän ostaa myös verkkokaupasta. Laurell suosittelee tutustumaan halutun pyörämallin kokosuosituksiin tarkasti ennen tilaamista, vaikka tietysti täysi tyytyväisyystakuu ja palautusoikeus koskevat XXL:n verkko-ostoksissa myös polkupyöriä.

–Pyörän ostaminen verkosta on hyvin helppoa. Kaikki fillarit lähetetään Ruotsin keskusvarastosta, jossa mekaanikot ovat säätäneet vaihteet ja jarrut valmiiksi, sekä tarkastaneet kaikki toiminnot ennen toimitusta. Verkosta ostettu polkupyörä siis kasataan ensin täysin, jonka jälkeen se pakataan uudestaan laatikkoon toimitusta varten, Laurell kertoo.

Kotona pyörän uudelleen kasaus vaatii muutaman työkalun, sillä poljinten kiinnittämisen lisäksi ohjaustanko pitää kääntää paikoilleen. Myös eturengas on kuljetusta varten usein irrotettu.

–Yleisin virhe itse kootussa fillarissa on se, että vasen ja oikea poljin on asennettu väärin päin. Ne on kuitenkin merkattu hyvin, joten ohjeita seuraamalla se onnistuu kyllä, Laurell muistuttaa.

–Muista myös pyörän saapumisen jälkeen tarkistaa, ettei siihen ole kuljetuksen aikana tullut mitään vaurioita. Sitten vain varovainen testiajo ja baanalle!

Jos omat kokoamistaidot mietityttävät, tarjoavat XXL-tavaratalojen huoltopisteet kokoamispalvelua myös verkosta ostetuille fillareille.

Säännöllinen huolto tärkeää

Oli uusi pyörä ostettu sitten verkosta tai liikkeestä, suositellaan ensihuolto tehtäväksi noin 200 kilometrin käytön jälkeen.

–Uudessa fillarissa vaijerit hieman venyvät ja osat hakevat vielä paikkaansa, joten 150–200 kilometrin ajamisen jälkeen on syytä tehdä ensihuolto. Silloin kiristetään osat, jotka ovat päässeet löystymään.

–Jos haluaa välttää jonot kausihuolloissa, hyvä idea on varata huolto loppusyksylle. Ja meiltä ostetulle polkupyörälle saa muuten kolme ensimmäistä kausihuoltoa kaupan päälle, Laurell vinkkaa.

Pyöräkauden aikana on tärkeää muistaa myös itse öljytä ketjut ja putsata likaa keräävät osat aika ajoin.

Ilkka Laurellin lisävarustevinkit:

–Uutta pyörää ostettaessa lokasuojat ja lukko muistetaan hankkia, mutta kypärä jää usein päivittämättä. Myös käyttämätön kypärä haperoituu kaapissa. Mallit ovat myös kehittyneet paljon. Kypärä olisi hyvä uusia muutaman vuoden välein.

–Laadukkaat Gore-Tex-vaatteet, jotka pitävät sadetta mutta samalla hengittävät. Nykyaikaiset, kevyet pyöräilyvaatteet pakkautuvat pieneen tilaan.

–Kuljetan lapsen aamuisin päiväkotiin fillarin lastenkuljetuskärryssä ja jatkan siitä itse töihin. Kärry on hieman perinteistä lastenistuinta kalliimpi, mutta ajomukavuuden kannalta parempi, kun lisäpaino ja painopiste tulevat pyörän perään. Sopii mainiosti myös retkeilyyn.

Onko sinulla varusteet kunnossa?

XXL:stä löydät laajan valikoiman tunnettuja merkkituotteita ja erityisen edulliset hinnat. Kokosimme parhaat tuotevinkit.

AX 290 FF, AX 290 FF Ane
  • Monipuolinen käyttöpyörä, varmatoiminen ja helppohuoltoinen
SC Comp FF, SC Comp FF Ane
  • Hybridipyörä mukavalla ajoasennolla, hydrauliset levyjarrut ja Shimanon toimintavarma Deore-vaihteisto
GX Pro, GX Pro Ane
  • Kevyt ja lujatekoinen gravelpyörä laadukkailla osilla, erinomainen hinta-laatusuhde
Sinus Tria 7 ECO
  • Matalarunkoinen sähköpyörä laadukkaalla Bosch Active Line moottorilla. Varusteltu malli, kantama jopa 60 km.
SUB Park eRide Bosch A+4
  • Sähköpyörä tehokkaalla Bosch Active Line Plus-moottorilla, mukava ajoasento ja kattava varustelu

Eri pyörät eri käyttötarkoituksiin

SÄHKÖPYÖRÄ: Malli on usein maastopyörä tai hybridi. Ladattava akku, joka käytöstä riippuen kestää noin 50 kilometriä yhdellä latauksella – joissain malleissa jopa 100 kilometriä. Suosio kasvaa edelleen tasaisesti ja sähköpyörien laatu on parantunut viime vuosina. Esimerkiksi akut ovat nyt kevyempiä kuin alkuaikoina.

Kun sähköavustusta käyttää työmatkalla, ei tarvitse stressata sitä, onko hikinen töihin päästessä tai jaksaako polkea matkan loppuun asti. Paluumatkan voi halutessaan ottaa urheilun kannalta ja jättää sähköavustuksen pois.

GRAVEL: Rento matkapyörä, joka sopii sorateiden ja maanteiden lisäksi maltilliseen maastoajoon. Soveltuu erinomaisesti ympärivuotiseen käyttöön. Jos työmatkan pituus on muutamaa kilometriä pidempi, on gravel-pyörä monille hyvä vaihtoehto. Ajoasento on kuitenkin hybridiä matalampi ja pyörä vauhdikkaampi.

HYBRIDI: Turvallinen valinta yleiskäyttöön ja erilaisia vaihtoehtoja on paljon. Ajoasento on yleensä melko pysty. Sopii siis hyvin kaupunkiin, sillä liikenteen tarkkailu on helppoa. Vaikka muistuttaa monesti maastopyörää, ei kuitenkaan sovellu maastoon, sillä renkaat ovat kapeat ja sileät.

MAANTIEPYÖRÄ: Kovalle alustalle suunniteltu, nopea ja hyvin rullaava pyörä. Ajoasento on matala, jolloin ilmanvastus on pienempi. Hyvä lenkki- ja kuntopyörä. Ei käytetä juurikaan lisävarusteita, jotta pyörä pysyy kevyenä ja nopeana.

MAASTOPYÖRÄ: Tarkoitettu maastoajoon. Melko pysty ajoasento, tukeva ajaa. Leveät kuvioidut renkaat, jotka pitävät hyvin pehmeässä ja liukkaassa maastossa. Kulkee hyvin myös talvella, jolloin nastarenkaat lisäävät ajomukavuutta.

KAUPUNKIPYÖRÄ: Yleistermi 1–7-vaihteisille citypyörille (mm. sinkulat ja ”mummomankelit”), joissa yleensä jalkajarru. Helppo käyttää, ei yleensä huoltoa vaativia osia. Saattaa kuitenkin olla hieman raskas ajaa, koska osat on valittu mukavuuden ja helppokäyttöisyyden ehdoilla. Ei siis toimi lenkkipyöränä kovin hyvin.
MAINOS XXL
Lue myös:

MAINOS