MAINOS

MAINOS XXL

Näin helppoa on juoksemisen aloittaminen – 5 vinkkiä aloittelijalle ja kolme konkarille

Julkaistu:

Entinen SM-tason aitajuoksija Pepe Mäenpää antaa parhaat vinkit sekä aloittelijalle että kokeneemmalle juoksijalle.


Pepe Mäenpää, 35, on harrastanut juoksua pikkupojasta saakka, ja menestyksekäs kilpailu-ura päättyi kymmenisen vuotta sitten. Mutta elämäntapa jäi, juoksu kulkee yhä ja sillä on tärkeä rooli arjessa, joka pyörii kolmen alle kouluikäisen pojan ehdoilla.

– Juoksu on siitä ylivoimainen harrastus, että voit vain sujauttaa lenkkarit jalkaan ja avata oven, ja lenkiltä palaa taas energiaa täynnä oleva mies.

Mäenpää pääsee käyttämään kovaa lajiosaamistaan myös työelämässä. Hän aloitti Lahden XXL-tavaratalon johtajana vuoden alussa, ja ennen nykyistä pestiään hän ehti opastaa asiakkaita juoksukenkien valinnassa useiden vuosien ajan.

– Juoksu sopii lähes kaikille, eikä vaadi mitään ihmeellisiä hankintoja. Se, mihin kuitenkin kannattaa ehdottomasti panostaa, on kunnolliset juoksukengät.

Juoksukenkien hinnat lähtevät noin 70 eurosta, ja 100 eurolla aloittelija saa jo todella hyvät. Valikoimaa riittää, sillä Lahdenkin myymälässä on keskimäärin 70 parin verran vaihtoehtoja. Verkkokaupassa voi näppärästi tutustua valikoimaan jo etukäteen.

– Yksillä lenkkareilla juoksee hyvin sen 1 000 kilometriä, joten eipä siinä tule paljoakaan kilometrille hintaa, Mäenpää laskeskelee.

XXL:n asiantuntevan myyjän kanssa kannattaa aina etsiä omaan jalkaan sopivin malli. Paikan päällä on hyvä esimerkiksi testata, että riittääkö jalan muodolle neutraali malli vai tarvitaanko jalalle tukea. Kun tiedät minkälainen juoksukenkä sinulle sopii, on verkkokaupassakin ostaminen jatkossa helpompaa.

Juoksutekniikka haltuun!

Toinen asia, mitä Mäenpää lämpimästi suosittelee varsinkin aloittelijoille, on juoksukoulu. Kun tekniikka on hallussa, välttyy turhilta vammoilta, ja juoksemisesta saa enemmän irti. Mäenpää tosin muistuttaa, että tekniikan haltuunotto on koko elämän pituinen prosessi, juoksija ei ole koskaan valmis.

Mäenpää on pitänyt lukuisia juoksu- ja maratonkouluja. Hän on myös nähnyt läheltä, millaisiin virheisiin varsinkin aloittelijat saattavat sortua.

Yksi asia mikä nousee useimmiten esiin, on maltti vauhdin kanssa – matka ei tapa, vaan vauhti, jolla juostaan.

– Karikatyyri suomalaisesta juoksijasta on kai se, että juostaan täysillä ovelta ovelle. Juoksemisessa olisi kuitenkin tärkeää malttaa vauhdin kanssa, olitpa sitten aloittelija tai konkari, Mäenpää muistuttaa.

Vaikka juoksu ei vaadi juuri muita välineitä kuin kunnolliset juoksukengät. Lisämukavuutta harrastukseen tuovat sadetta ja tuulta pitävä hengittävä takki, laadukkaat alusvaatteet sekä mukavat ja kosteutta siirtävät juoksutrikoot.

Tavallinen harrastaja pärjää mainiosti yksillä lenkkareilla, mutta jos haluaa oikein nautiskella, silloin voi hankkia erilaisille alustoille eri kengät. Ja talvelle tietysti nastat.

Ja eihän tänä päivänä puhuta mistään harrastuksesta ilman älylaitteita. Älypuhelimen ja sykemittareiden sovelluksien kautta saa todella tärkeää ja inspiroivaa tietoa juoksija kuin juoksija.

5 helppoa vinkkiä aloittelijalle:

1. Valitse oikeanlaiset kengät ammattitaitoisen myyjän kanssa. Juoksukengän tulee olla napakka, mutta kenkään on hyvä jättää noin sentin tila jalan turpoamisen varalle.

2. Aseta itsellesi selkeä tavoite – se voi olla viiden kilometrin juoksulenkki tai vaikkapa puolimaraton.

3. Malttia vauhdin kanssa – neljän p:n sääntö on hyvä pitää mielessä: pitää pystyä puhumaan puuskuttamatta.

4. Kuuntele omaa kehoasi, jos olo on väsynyt, siirrä lenkki seuraavaan päivään.

5. Muista kehonhuolto venyttelyineen ja lihaskuntoa tukevine harjoitteineen.

…ja 3 vinkkiä jo harrastaneille:

1. Vältä yliharjoittelua, pidä välillä lepopäiviä.

2. Muista voimaharjoittelu, sillä hyvä lihaskunto on yksi juoksun perusedellytyksiä.

3. Rytmitä harjoittelua, tee monipuolisia lenkkejä ja välillä myös intervalliharjoituksia.

Onko sinulla varusteet kunnossa?

XXL:stä löydät laajan valikoiman tunnettuja merkkituotteita ja erityisen edulliset hinnat. Kokosimme parhaat tuotevinkit.

New Balance Tempo
  • Kevyet ja monipuoliset juoksukengät vaimennuksesta tinkimättä. Sopii erinomaisesti lyhyisiin intervallitreenehin, joissa tarvitaan kevyttä ja mukavaa kenkää.
Salomon Speedcross 4 Gtx W ja 4 GT
  • Monipuoliset vedenpitävät maastojuoksukengät, jossa hyvä vaimennus ja erinomainen pito. Erinomainen valinta monipuoliseen maastoon aloittelijasta aktiiviharrastajaan.
Mizuno Wave Rider 23 W ja 23
  • Kevyet ja neutraalit juoksukengät asfaltille ja hiekalle. Hyvä vaimennus etenkin eniten kuormittuvilla alueilla.
2XU Hi-Rise Compression Tights-W
  • Kompressiotrikoot korkealla vyötäröllä (12 cm). Mukava, lihaksia tukeva kompressiomateriaali
Puma Ignite Wind Jacket
  • Kevyt juoksutakki, jossa heijastavat yksityiskohdat ja vetoketjutaskut. Dry-Cell®-materiaali siirtää kosteutta tehokkaasti iholta.
2XU XVENT 5'' Compression Shorts
  • 2XU XVENT 5’’ Compression Shortseissa on kahdet shortsit samassa. Päällysshortsit on valmistettu kevyestä ja joustavasta materiaalista, joka takaa hyvän liikkuvuuden. Sisäshortsit ovat kompressiomateriaalia, joka tukee ja vakauttaa lihaksia treenin aikana.

MAINOS XXL
Lue myös:

MAINOS