[Mainos: GSK] Hartiat jumissa? Tämä pikajumppa auttaa ja onnistuu vaikka kesken työpäivän! - Kivunlievitys Panadol - Ilta-Sanomat
MainosGSK

Hartiat jumissa? Tämä pikajumppa auttaa ja onnistuu vaikka kesken työpäivän!

Tietokoneella työskenteleminen etukumarassa istuen saa hartiat helposti jumiin. Näillä vinkeillä voit parantaa ylävartalon liikkuvuutta ja ehkäistä kipuja.


6.9. 15:37

Jokainen, joka viettää työpäivänsä staattisessa työasennossa tietokoneen ääressä kyyhöttäen, tietää ettei siitä hyvää seuraa. Ennen pitkää jomotus hartioiden ja niskan seudulla saa olon tuntumaan tukalalta, mikä vaikeuttaa työhön keskittymistä ja tuntuu lihaksissa vielä illalla kotona. Huono ja muuttumaton työasento voi aiheuttaa myös päänsärkyä ja käsien puutumisen tunnetta.

Pidä tauko kerran tunnissa

Muista pitää lyhyitä, noin viiden minuutin taukoja kerran tai pari tunnissa. Nouse jaloittelemaan ja tee muutama jumppaliike työpisteesi ääressä tai sopivassa paikassa sivummalla.

Tässä neljä helppoa liikettä, joilla venytät hartiaseudun jumittuneita lihaksia ja elvytät niiden huonontunutta verenkiertoa:

1. Pyörittele hartioita

Suorista selkäsi ja pyörittele hartioitasi edestä taakse ja takaa eteen. Vie sen jälkeen lapaluut yhteen ja tunne, kuinka rintalihaksesi venyvät.

2. Venytä hartialihaksia

Ota hyvä istuma-asento, pidä hartiasi rentoina ja käsivarret sylissä. Kallista päätäsi etuviistoon ja kierrä leukasi kohti kainaloa. Pidä venytys 20 sekunnin ajan. Tee sama venytys toiseen suuntaan.

3. Venytä lavan seudun lihaksia

Halaa itseäsi tiukasti ja vie sormenpääsi vastakkaisen puolen lapaluiden lähelle. Pyöristä yläselkääsi ja taivuta päätä alas, vieden leukaa kohti rintaa. Koeta pitää hartiat alhaalla.

4. Ryhdy ilmanyrkkeilijäksi

Seiso hartianlevyisessä haara-asennossa tai kävelyasennossa. Nyrkkeile työntäen käsiäsi voimakkaasti eteenpäin ja viistosti sivuille.

Lähteet: Selkaliitto.fi, Ukkinstituutti.fi

Voltaren Forte -kipugeeli

  • Täsmähoito lihas- ja nivelkivun sekä nivelrikosta johtuvan kivun hoitoon.

  • Annostelu 12 tunnin välein riittää (mieluiten aamulla ja illalla).

  • Lievittää kipua, vähentää turvotusta, hoitaa tulehdusta ja nopeuttaa paranemista.

  • Sillä on myös rauhoittava sekä viilentävä vaikutus.

Lue lisää: www.voltaren.fi

08/2021, PM-FI-VOLT-21-00050

Lue myös: