MAINOS

MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat GSK:n mainosaineistoa.
MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat GSK:n mainosaineistoa.
MAINOS GSK

Hartiat jumissa? Tämä pikajumppa auttaa, ja onnistuu vaikka kesken työpäivän!

Julkaistu:

Tietokoneella työskenteleminen etukumarassa istuen saa hartiat helposti jumiin. Näillä vinkeillä voit parantaa ylävartalon liikkuvuutta ja ehkäistä kipuja.


Tarkkuutta vaativa työ ja pitkä paikallaan istuminen niska taipuneena sekä kädet koholla rajoittaa hartiaseudun liikkuvuutta, lisäten niska- ja hartiakivun riskiä. Istumatyön haittoja voi kuitenkin ehkäistä ja kipuja lievittää venyttelemällä ja pitämällä taukoja.

Jokainen, joka viettää työpäivänsä staattisessa työasennossa tietokoneen ääressä kyyhöttäen, tietää ettei siitä hyvää seuraa. Ennen pitkää jomotus hartioiden ja niskan seudulla saa olon tuntumaan tukalalta, mikä vaikeuttaa työhön keskittymistä ja tuntuu lihaksissa vielä illalla kotona. Huono ja muuttumaton työasento voi aiheuttaa myös päänsärkyä ja käsien puutumisen tunnetta.

Pidä tauko kerran tunnissa

Muista pitää lyhyitä, noin viiden minuutin taukoja kerran tai pari tunnissa. Nouse jaloittelemaan ja tee muutama jumppaliike työpisteesi ääressä tai sopivassa paikassa sivummalla.

Tässä neljä helppoa liikettä, joilla venytät hartiaseudun jumittuneita lihaksia ja elvytät niiden huonontunutta verenkiertoa:

1. Pyörittele hartioita

Suorista selkäsi ja pyörittele hartioitasi edestä taakse ja takaa eteen. Vie sen jälkeen lapaluut yhteen ja tunne, kuinka rintalihaksesi venyvät.

2. Venytä hartialihaksia

Ota hyvä istuma-asento, pidä hartiasi rentoina ja käsivarret sylissä. Kallista päätäsi etuviistoon ja kierrä leukasi kohti kainaloa. Pidä venytys 20 sekunnin ajan. Tee sama venytys toiseen suuntaan.

3. Venytä lavan seudun lihaksia

Halaa itseäsi tiukasti ja vie sormenpääsi vastakkaisen puolen lapaluiden lähelle. Pyöristä yläselkääsi ja taivuta päätä alas, vieden leukaa kohti rintaa. Koeta pitää hartiat alhaalla.

4. Ryhdy ilmanyrkkeilijäksi

Seiso hartianlevyisessä haara-asennossa tai kävelyasennossa. Nyrkkeile työntäen käsiäsi voimakkaasti eteenpäin ja viistosti sivuille.

Lähteet: Selkaliitto.fi, Ukkinstituutti.fi

Voltaren Forte ja Panadol Forte lievittävät kipua

Vahva Voltaren Forte -kipugeeli
  • On täsmähoito lihas- ja nivelkivun sekä nivelrikosta johtuvan kivun hoitoon. Se vaikuttaa siellä, missä kipu tuntuu.
  • Annostelu 12 tunnin välein riittää (mieluiten aamulla ja illalla).
  • Lievittää kipua, vähentää turvotusta, hoitaa tulehdusta ja nopeuttaa paranemista.
  • Imeytyy nopeasti ja sillä myös rauhoittava sekä viilentävä vaikutus.
Lue lisää: www.voltaren.fi

Panadol Forte 1 g kipua vastaan
  • Aikuisille ja yli 18-vuotiaille särkyyn
  • Helposti nieltävä, kalvopäällysteinen, pienikokoinen parasetamolitabletti
  • Annostus ½-1 tablettia korkeintaan 3 kertaa vuorokaudessa
Lue lisää: www.panadol.fi

5/2019 CHFIN/CHPAN/0025/19
MAINOS GSK
Lue myös:

MAINOS