MAINOS

MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat GSK:n mainosaineistoa.
MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat GSK:n mainosaineistoa.
MAINOS GSK

Nivelissä jomottaa – mikä tepsii kipuun?

Julkaistu:

Nivelkivut vaivaavat yli neljännestä suomalaisista. Kivun ei pidä päästää hallitsemaan elämää, vaan nivelvaivaisen kannattaa pyrkiä lievittämään kipua tehokkaasti.


Peräti 27 % suomalaisista kärsii nivelkivuista, ja oirehtivien nivelien seuraukset ovat kansanterveydellisestikin merkittävät. Nivelvaivoja on hyvin monenlaisia, ja ne voivat ilmetä kipuna liikkuessa, nivelsärkynä lepotilassa tai nivelten jäykkyytenä. Joissakin tapauksissa nivel saattaa olla turvonnut ja kosketusarka, kun taas toisissa kipeä nivel voi näyttää päällepäin aivan normaalilta. Niveliin voi myös muodostua liikerajoituksia, kun nivel ei enää taivu normaalisti.

Nivelkivun muodot ovat moninaiset jo riippuen siitä, missä nivelessä kipua ilmenee. Yleisimmin nivelkipua ilmenee sormissa, polvissa, lonkissa, ranteissa ja hartioissa. Polvikipu voi vaikeuttaa liikkumista tai tanssimista, hartiakipuisen on vaikea nostaa esineitä ja lonkkavaivainen ei välttämättä pääse ylös tuolista.

Kipu on yksilöllistä – ja sitä voi lievittää

Kipu on kehon varoitussignaali, jotta emme kuormittaisi itseämme enempää. Kipu on aina henkilökohtainen kokemus, jonka jokainen kokee omalla tavallaan. Nivelvaivat ja niistä erityisesti nivelrikko voivat vaikuttaa elämänlaatuun merkittävällä tavalla, sillä kipu voi haitata arkisia askareita, työntekoa, liikkumisen halua ja kykyä tehdä asioita itsenäisesti. Siksi tehokas kivunhoito on tärkeää.

Maailman yleisin nivelsairaus

Nivelrikko eli artroosi on nivelsairauksista yleisin, ja sitä esiintyy eniten polvissa, lonkissa, sorminivelissä ja selkänikamien välisissä nivelissä. Nivelrikkokipu jomottaa, ja se pahenee liikkuessa ja lievittyy levossa. Kun sairaus etenee, kipu voi muuttua jatkuvaksi ja vaivata myös yöllä.

Pitkälle edennyt nivelrikko voi hankaloittaa arjen toimintoja jo huomattavasti, sillä esimerkiksi kenkien pukeminen tai varpaankynsien leikkaaminen voi muodostua ylitsepääsemättömäksi tehtäväksi. Valitettavasti nivelrikkoa ei pystytä parantamaan, mutta tehokas kipuoireiden lievitys on olennainen osa sairauden hoitoa.

Liiku niveliä sopivasti kuormittaen ja säästäen

Nivelvaivoja voi tehokkaasti ennaltaehkäistä, kun elää aktiivisesti ja pysyy monipuolisesti liikkeessä kaikissa elämänvaiheissa. Jos nivelvaivoja on jo, tämä korostuu entisestään. Nivelten on tärkeä pysyä liikkuvina, ja lihasvoimasta pitää myös huolehtia. Nivelet ovat yksi lisäsyy pitää paino kurissa, sillä ylipaino rasittaa tuntuvasti polviniveliä.

Niveliä ei kannata myöskään liikaa kuormittaa, sillä se voi kostautua.Jokapäiväisissä askareissa on siis hyvä muistaa oikeat liikeradat ja työergonomia, etteivät nivelet rasitu turhan päiten. Nivelvaivaisen kannattaa vaihtaa hölkkä esimerkiksi kävelyyn tai vesivoimisteluun – ja pitää elämä edelleen täynnä liikkumisen iloa.

Lähteet: Reumaliitto.fi, Terveyskirjasto.fi

Voltaren Forte ja Panadol Forte lievittävät kipua

Vahva Voltaren Forte -kipugeeli:
  • On täsmähoito lihas- ja nivelkivun sekä nivelrikosta johtuvan kivun hoitoon. Se vaikuttaa siellä, missä kipu tuntuu.
  • Annostelu 12 tunnin välein riittää (mieluiten aamulla ja illalla).
  • Lievittää kipua, vähentää turvotusta, hoitaa tulehdusta ja nopeuttaa paranemista.
  • Imeytyy nopeasti ja sillä myös rauhoittava sekä viilentävä vaikutus.
  • Lue lisää: www.voltaren.fi.
Panadol Forte 1 g kipua vastaan
  • Aikuisille ja yli 18-vuotiaille särkyyn.
  • Helposti nieltävä, kalvopäällysteinen, pienikokoinen parasetamolitabletti.
  • Annostus ½-1 tablettia korkeintaan 3 kertaa vuorokaudessa.
  • Lue lisää: www.panadol.fi.
2/2019 CHFIN/CHVOLT/0007/19
MAINOS GSK
Lue myös:

MAINOS