[Mainos: Intersport] Oletko kokeillut hittilajia? Polkujuoksu sopii kaikenkuntoisille – katso personal trainerin vinkit, joilla pääset alkuun - Intersport - Ilta-Sanomat
MainosIntersport

Oletko kokeillut hittilajia? Polkujuoksu sopii kaikenkuntoisille – katso personal trainerin vinkit, joilla pääset alkuun

Polkujuoksu harjoittaa kehoa monipuolisesti ja saa mielihyvähormonit hyrräämään. Sääkään ei metsätreeniä haittaa, kun varusteet ovat kunnossa.

Maastossa juokseminen on haastavampaa kuin tasaisella alustalla harjoittelu, ja vaihteleva alusta vahvistaa kehon lihaksia monipuolisesti kehittäen samalla tasapainoa.


12.10. 13:53

Polkujuoksu on todellinen hyvänolon laji, joka saa stressitasot laskemaan ja endorfiinit liikkeelle. Laji sopii kaikenikäisille kuntoon katsomatta ja tarjoaa uuden lähestymistavan myös sporttaajille, jotka ovat tottuneita mittaamaan suorituksensa minuutin tarkkuudella.

– Itse juoksin pitkään asfaltilla, ja aina oli sellainen olo, että kovempaa pitäisi mennä. Metsässä vauhdilla ja matkalla ei ole merkitystä, sillä maasto on aina erilainen. Polkujuoksu on ihanaa vastapainoa hektiselle ja aikataulutetulle arjelle, sanoo personal trainer Heidi Tainio.

”Polkujuoksu on ihanaa vastapainoa hektiselle ja aikataulutetulle arjelle”, sanoo personal trainer Heidi Tainio.

Maastossa juokseminen on haastavampaa kuin tasaisella alustalla harjoittelu, ja vaihteleva alusta vahvistaa kehon lihaksia monipuolisesti kehittäen samalla tasapainoa. Aloittelija voi aluksi keventää treeniä kävelemällä ylämäet – tai vaikka koko matkan.

Metsässä vauhdilla ja matkalla ei ole merkitystä, sillä maasto on aina erilainen.

– Rennosti kannattaa ottaa, oli kunto mikä hyvänsä. Tärkeintä on uskaltaa lähteä omilta tutuilta reiteiltä pienemmille poluille, Tainio sanoo.

Metsätreeniä niin kokeneelle kuin aloittelijallekin

Tehokkaaseen kunnon kohottamiseen Tainio suosittelee intervallityyppistä mäkiharjoittelua, jota voi tehdä myös kävellen. Edistyneet treenaajat voivat spurtata mäkiosuudet ylös täysillä ja kävellä ne rauhallisesti alas, jolloin syke tasoittuu.

Juoksun tueksi Tainio suosittelee lihaskuntoharjoittelua, jota voi tehdä kotona tai metsälenkin lomassa. Askelkyykyt sivulle vahvistavat maastojuoksussa tarvittavia lihaksia, ja keskivartaloa vahvistavat harjoitteet auttavat säilyttämään hyvän tuen, jolloin lantio pysyy linjassa.

Varusteet kuntoon ja menoksi

Polkujuoksua voi harrastaa ympäri vuoden, eivätkä säävaihtelut haittaa, jos varusteet ovat kunnossa. Polkujuoksijan tärkeimpänä hankintana Tainio pitää maasto-olosuhteisiin suunniteltuja juoksukenkiä, joita on saatavilla vedenpitävällä Gore-Tex-kalvolla ja ilman.

Gore-Tex-tossu sopii juoksijalle, joka aristelee kastumista ja kiertää isot lätäköt kaukaa. Samaa jalkinetta voi käyttää silloin niin polkujuoksussa, metsäretkillä ja koiraa ulkoiluttaessa.

Alphacross-kenkä soveltuu aloittelevalle polkujuoksijalle ja on saatavana Gore-Tex-kalvolla. Naisten Salomon Alphacross 3 GTX -maastojuoksukengät, 110 €.

Jos taas haluaa juosta suorinta reittiä eikä piittaa lätäköistä, Tainio suosittelee valitsemaan kengät ilman Gore-Tex-ominaisuutta. Sukat saattavat kastua, mutta vesi ei jää kenkään lillumaan. Vesi pumppaantuu kengästä pois jokaisella askeleella, ja näin jalka ei jää hautumaan märässä kengässä.

Miesten Salomon Alphacross 3 GTX -maastojuoksukengät, 110 €.

– Itse juoksin aluksi tavallisilla juoksukengillä ja kuvittelin pärjääväni ihan hyvin. Kun kokeilin polkujuoksuun suunniteltuja tossuja, huomasin valtavan eron. Kunnon kengät tuovat mukavuutta ja turvallisuutta, ja metsässä uskaltaa askeltaa paremmin, kun voi luottaa pohjan pitoon. Siinä mielessä varusteilla on väliä, sanoo Tainio.

Polkujuoksuun koukuttuu

Tainion selässä kulkee Salomonin Active-juoksureppu, johon hän pakkaa täyteen ladatun puhelimen ja avainten lisäksi hanskat, energiapatukan ja usein myös kuori- tai juoksutakin säävaihteluiden varalta.

– Reppu on tosi näppärä ja kevyt, ja olen jo vuosia juossut sen kanssa. Reppu kulkee huomaamattomasti selässä eikä hölsky. Etutaskuihin saa juomapullot kätevästi, hän sanoo.

1. Salomon Bonatti Trail WP JKT -takki, 250 €. 2. Salomon GTX WS SSHELL JKT -takki , 160 €. 3. Miesten Salomon Sense Pro 10 Set -juoksuliivi, 149 €. 4. Naisten Salomon Sense Pro 10 Set -juoksuliivi, 160 €.

Joskus Tainio lähtee metsälenkille ystävänä kanssa, ja silloin reppuun sujahtavat myös termari ja eväät, joiden äärellä on mukava vaihtaa kuulumiset. Lenkin jälkeen hän yleensä huomaa, että asiat ovat loksahtaneet paikoilleen ja löytäneet oikeat mittasuhteet.

– Luonnossa olemisella on paljon positiivisia vaikutuksia ja metsässä on helppo kokea kiitollisuutta. Polkujuoksua pitää itse kokeilla, niin huomaa, kuinka koukuttavaa se on, Tainio toteaa.

Heidin viisi vinkkiä polkujuoksun aloittamiseen

1. Pidä aloittamisen kynnys matalalla

– Suomessa polkujuoksua on helppo harrastaa, sillä jopa kaupungeista löytyy yleensä lähiluontoa. Ensimmäinen askel on siirtyä asfaltilta hiekkatielle ja sieltä polulle. Pikkuhiljaa reviiriä voi laajentaa.

2. Hyödynnä luonnonpuistojen opastettuja polkuja

– Luonnonpuistoissa on hyvin merkittyjä luontopolkuja, joille uskaltaa lähteä ilman eksymisen pelkoa. Aloittelijan kannattaa harkita myös ohjatulle polkujuoksukurssille osallistumista.

3. Kuuntele kehon tuntemuksia

– Metsässä suorittaminen unohtuu, eikä vauhdilla ole väliä. Maastoon kannattaa lähteä ajan kanssa, jotta voi lumoutua maisemista rauhassa.

4. Koe luonto kaikilla aisteilla

– Metsässä on helppo irtautua arjen kiemuroista. Älykellon tai musiikin sijaan on kiva keskittyä omiin tuntemuksiin ja ympäröivään luontoon.

5. Varusteilla on väliä

– Ei ole huonoja ilmoja, on vain oma asenne. Oikeanlaiset varusteet tekevät harjoittelusta mukavaa kaikilla keleillä.

Kurkkaa myös Instagramiin, jossa Heidi Tainio jakaa lisää vinkkejä ja luontofiilistelyä Heidi on the go -tilillään.

Katso parhaat varusteet polkujuoksuun

Polkujuoksua voi harrastaa ympäri vuoden, eivätkä säävaihtelut haittaa, jos varusteet ovat kunnossa.

Lue myös: