[Mainos: Intersport] Onko sinulla jo suomalaisten uusi suosikkiasu? Nämä 5 asiaa trendaavat ulkoilussa nyt - Intersport - Ilta-Sanomat
MainosIntersport

Onko sinulla jo suomalaisten uusi suosikkiasu? Nämä 5 asiaa trendaavat ulkoilussa nyt

Kirkkaita värejä, vastuullisia valintoja ja katu-uskottavuutta – nämä seikat määrittelevät tämän kevään ulkoilumuodin.

Suomalaiset eivät enää ole tuulipukukansana erikoisuus, sillä outdoor-pukeutuminen on kansainvälinen trendi.­


30.3. 10:32

Korona sai suomalaiset liikkeelle, eikä ulkoilun suosiolle näy loppua. Hyvä niin, sillä luonnossa liikkuminen on tutkitusti hyvinvointia lisäävä harrastus.

– Monessa tutkimuksessa on käynyt ilmi, että ulkoilu tuo hyvää mieltä ja positiivisia viboja. Nyt onkin meneillään oikea outdoor-buumi, sanoo Laura Roman, joka vastaa kotimaisen Haltin tuotekehityksestä.

Suomalainen osaa vaatia suosikkiasultaan nyt tiettyjä ominaisuuksia – onko perinteinen tuulipuku saanut siis seuraajansa? Roman listasi viisi asiaa, jotka ovat pinnalla juuri nyt.

1. Käytettävyys on kaiken a ja o

Juuri nyt vaatteilta halutaan ennen kaikkea mukavuutta. Laadukkaassa vaatteessa on joustoa siellä missä sitä tarvitaan, eli ainakin selässä ja kyynärpäässä ja polvessa, jotka taivuttaessa venyttävät kangasta.

Myös Suomen vaihtelevat sääolosuhteet mietityttävät, ja vaatteilta halutaankin myös veden- sekä tuulenpitävyyttä. Romanin oma suosikkivaate on joustavat ja hengittävät Pallas X-Stretch -housut, jotka sopivat niin metsään kuin kaupungille.

Päivän aikana saatetaan käydä metsässä ja mennä sitten työhuoneelle loppupäiväksi. Samaa asua voi parhaimmillaan käyttää koko päivän.­

– Tarkoituksena on nauttia luonnosta, ja sen tulisikin olla pukeutumisen lähtökohta, hän sanoo.

2. Ulkoiluvaatteet ovat katu-uskottavia – ja mielellään värikkäitä

Suomalaiset eivät enää ole tuulipukukansana erikoisuus, sillä outdoor-pukeutuminen on kansainvälinen trendi. Vaatteilta halutaan kuitenkin uudenlaista katu-uskottavuutta.

– Saman päivän aikana saatetaan käydä etäpalaverissa metsässä ja mennä sitten työhuoneelle loppupäiväksi. Tuotteiden pitää olla sellaisia, että niitä voi käyttää kaikissa tilanteissa, Roman sanoo.

Musta on aina muodissa, mutta nyt ihmiset haluavat myös värejä. Haltin Pallas-mallistosta on tarjolla tänä keväänä esimerkiksi vedenvihreää, keltaista, tummansinistä ja kirkkaanpunaista, ja niitä myös myydään paljon.

3. Vastuullisuus merkitsee yhä enemmän ostopäätöstä tehtäessä

Ihmiset ovat aikaisempaa tietoisempia vastuullisuuteen liittyvistä asioista ja tiedostavat, että kyseessä on monen tekijän summa. Aito vastuullisuus pitää sisällään ihmisten, eläinten ja ympäristön hyvinvoinnin koko tuotantoketjun osalta.

Vastuullisuus näkyy myös uusina innovaatioina. Esimerkiksi Haltin Pallas II -sarjan tuotteissa on hyödynnetty tekstiiliylijäämämateriaalia.

– Tehtaan ylijäämäpalat ovat merkittävä jätteen tuottaja, ja niiden uudelleen hyödyntäminen tosi tärkeää. Emme kuitenkaan halua tehdä kompromisseja laadun suhteen, ja tuotteiden täytyy pysyä yhtä kestävinä ja pitkäikäisinä kuin tähänkin asti. Vastuullisuus on ikuinen kehitysprojekti ja koko ajan teemme vastuullisempia valintoja jokapäiväisessä tekemisessä, Roman sanoo.

4. Kotimaisuus on kova sana

Kotimaisuuden arvostus on koronapandemian seurauksena kasvanut entisestään. Suomalaisen työn liiton tekemän tutkimuksen mukaan jopa 77 prosenttia pitää tärkeänä kehotusta ostaa tuotteita ja palveluita, jotka työllistävät suomalaisia.*

Kotimaisuutta on sekin, että tuotteet suunnitellaan Suomessa pohjoisiin olosuhteisiin ja suomalaisten mittojen mukaan. Ei ihme, että vuonna 1976 perustettu Halti on toistamiseen valittu Suomen arvostetuimmaksi ulkoilu- ja urheilubrändiksi.

5. Kiertotalous kiinnostaa

Ajattomuus ja kestävyys eivät ole pelkkiä muoti-ilmiöitä, vaan esimerkkejä yhä suosiotaan kasvattavasta kiertotalousajattelusta.

Vastuullinen tuote on mahdollisimman pitkälle kierrätetyistä ja kestävistä materiaaleista suunniteltu ja sellainen, jonka design ei vanhene yhden kauden aikana. Kun tuote on lisäksi helppo huoltaa tai korjata ja lopulta kierrätettävissä, puhutaan aidosti vastuullisesta tuotteesta.

– Sillä että tuotteet pysyvät käytössä mahdollisimman pitkään, saadaan hiilijalanjälkeä pienennettyä tuntuvasti. Se näkyy lopulta säästönä myös lompakossa, sanoo Roman.

Tutustu Haltin Pallas II -valikoimaan

Musta on aina muodissa, mutta nyt halutaan myös värejä.­

* Lähde

Lue myös: