MainosIf

Sähköautojen lisääntyvä määrä tuo muutoksia vakuutuksiin – ”Riski on pieni, mutta kohdalle osuessaan vakava”

Uusilla käyttövoimilla on omat heikot kohtansa. Suomen ulkopuolella käyttöturvallisuutta ohjataan jo lainsäädännöllä.

Sähköautojen lisääntymisen myötä moni vakuutusyhtiö on päivittänyt autovakuutuksiaan.


21.9. 11:00

Moni tuntuu ajattelevan, että varsinkin talvella sähköautojen suurin ongelma on akku ja sen hyytyminen. Pakkaspäivinä sähköautokuskeja seisoo riviksi asti tien poskessa näppäilemässä kilpaa hinauspalvelun numeroa. Näinköhän on?

– Hinausta vaativia vahinkoja kieltämättä sattuu tyypillisesti enemmän talvisin käyttövoimasta riippumatta, sanoo Vakuutusyhtiö Ifin ajoneuvovakuutuksista vastaava johtaja Eero Färkkilä.

Kylmä, liukas ja luminen keli kohtelee haastavasti sekä bensiini-, diesel-, että sähköautoja. Sähkö- ja hybridiautoja hinataan Ifin tilastojen mukaan kuitenkin hieman enemmän kuin saman ikäisiä perinteisten käyttövoimien autoja.

Jos tottumaton kuski lähtee superteholla kiihdyttelemään, voi siinä sattua ja tapahtua.

– Sanoisin silti, että sähköautoilijat ovat lähtökohtaisesti varsin valistuneita, seuraavat auton kulutusta ja laskevat toimintamatkan huolellisesti, joten yllätyksiä ei useinkaan tule, Färkkilä sanoo.

– Vahinkoja toki joskus sattuu. Sähköauton akun loppuessa esimerkiksi meidän kaskomme kattaa auton hinauksen lähimmälle latauspisteelle.

Sähköautojen erityispiirteet

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista selviää, että täyssähköautojen määrä on viimeisen vuoden aikana yli kaksinkertaistunut. Elokuun 2022 loppuun mennessä ensirekisteröidyistä autoista sähköautojen osuus oli noin 15 prosenttia. Färkkilä arvioi, että kasvussa ollaan edellä useita toimialaennusteita, eivätkä tilastot edes kerro koko totuutta.

– Autoja olisi rekisteröity enemmänkin, jos niitä vain olisi ollut saatavilla. Toimitusajat ovat tällä hetkellä monestakin syystä pitkiä, hän sanoo.

Sähköautojen lisääntymisen myötä moni vakuutusyhtiö on päivittänyt autovakuutuksiaan. Esimerkiksi Ifin kaskovakuutus huomioi nykyään paremmin sähköauton erityispiirteet, kuten ajoneuvon sisältämän modernin teknologian sekä auton ulkopuolisista varusteista latauskaapelin, joka korvataan varkauden sattuessa.

Auton tärkein turvalaite

Kaikkia sähköautoja ei kuitenkaan voi niputtaa yhteen eikä sähköisyys itsessään tarkoita, että auto olisi merkittävästi riskialttiimpi ja vakuutus automaattisesti paljon kalliimpi, Färkkilä muistuttaa.

Vakuutuksen kokonaishintaan vaikuttaa moni asia auton merkin, mallin ja käyttövoiman lisäksi. Merkitystä on myös sillä, missä päin Suomea asuu, kuinka paljon autoa ajaa ja minkä ikäinen kuski on.

Sähköautot ovat usein tehokkaita ja ne kiihtyvät voimakkaasti. Tällaisissa autoissa törmäysvahinkojen riski tyypillisesti kasvaa.

– Jos tottumaton kuski lähtee superteholla kiihdyttelemään, voi siinä sattua ja tapahtua, Färkkilä sanoo.

Sama pätee myös muihin tehokkaisiin autoihin, eli käyttövoimasta riippumatta on auton tärkein turvalaite sen kuljettaja. Uuden auton tuntumaan ja esimerkiksi kaasuvasteeseen onkin hyvä totutella kaikessa rauhassa.

Sähköautopalon sammuttaminen vaatii erikoisosaamista ja huomattavan määrän vettä.

Pieni riski, vakava asia

Paloriski nostetaan toisinaan esille sähköautojen turvallisuudesta puhuttaessa. Riski auton leimahtamiselle on Färkkilän mukaan hyvin pieni, mutta kohdalle osuessaan vakava.

– Sähköautopalon sammuttaminen vaatii erikoisosaamista ja huomattavan määrän vettä. Palava auto pitää mahdollisesti upottaa veteen, jotta akusto saadaan sammumaan, hän sanoo.

Yleisempi paloturvallisuusriski liittyy auton lataukseen. Sähköautojen edelläkävijämaa Norjassa astui kesällä 2022 voimaan uusi asennusstandardi, joka ohjaa asianmukaisen latausaseman käyttöön tavallisen kotipistokkeen sijaan. Suomessa vastaavaa ei ainakaan vielä ole, mutta Färkkilä korostaa kunnollisen kotilatausaseman merkitystä.

– Perinteisen töpselilatauksen tulisi olla vain lyhytkestoinen, väliaikainen ratkaisu. Vanhoja rasioita ei ole suunniteltu luovuttamaan isolla teholla virtaa autolle, vaan kiinteistön sähköjärjestelmä voi ylikuormittua, hän huomauttaa.

Vertailu kannattaa

Tilastoista voidaan Färkkilän mukaan nähdä, että moni sähköauton omistaja on ottanut yhteyttä vakuutusyhtiöön tuulilasivaurion johdosta.

– Mutta tämä nyt on autojen yleisimpiä vahinkotyyppejä muutenkin ja johtuu enemmän siitä, missä sillä ajetaan. Jos ajoa ja kanssaliikennettä on paljon, suosittelisin autolle vielä erillistä lasiturvaa.

Vakuutusta hankkiessa Färkkilä suosittelee tekemään huolellista vertailua, sillä vakuutuksissa on eroja. Voisiko sähköautoa vakuuttaa sähkön hinnan nousun varalta?

– En usko, että vakuutusyhtiöiltä siihen löytyy ratkaisua jatkossakaan, naurahtaa Färkkilä.

– Mutta vakuutuksia vertailemalla ja juuri omaan tarpeeseen sopivan vakuutuksen ottamalla voi sentään säästää rahaa.

Lue myös: