MainosGoMore

Naapurusten hankkima yhteiskäyttöauto helpottaa taloyhtiön arkea – Mimosa on kaikkien yhteinen lemmikki

Taloyhtiöt ovat Suomessa usein konservatiivisia suhteessa muutokseen. ”Tällaiselle kuluttaja-aktivismille taloyhtiöt ovat hyvä paikka”, uskoo asiantuntija.


22.6. 9:48

Tamperelaisessa naapurustossa asuva Aleksi Lattunen kyllästyi taloyhtiön pitkittyneeseen keskusteluun yhteiskäyttöauton hankinnasta. Aleksi oli jo aiemmin kuullut GoMoresta, joka mahdollistaisi asukkaiden itse omistaman yhteiskäyttöauton hankinnan ja vuokraamisen naapuruston asukkaille. Kaveriksi ”mobiilivallankumoukseen” Aleksi sai naapurin Tomi Uraman. Miehet lähtivät yhdessä toteuttamaan unelmaa kaikkien yhteisessä käytössä olevasta autosta – tähtäimessä kelpo kimppa-auto ilman hallitusbyrokratiaa tai kovia kustannuksia.

Ihan ensiksi Aleksi ja Tomi kartoittivat kysyntää taloyhtiössä ja huomasivat, että kiinnostusta asukkaiden keskuudesta löytyy edelleen.

– Ryhdyttiin sitten tuumasta toimeen ja päätettiin kokeilla sellaista ratkaisua, että yksityishenkilöt, eli minä ja Tomi, hommaavat auton ja laittavat sen yhteiseen käyttöön, Aleksi kertoo.

Mimosa löytyy myös somesta

Autokaupasta valikoitunut Peugeot 208 sai nimekseen Mimosa. Autolle perustettiin myös omat Facebook-sivut, ja Mimosan tarinaa alettiin jakaa myös pihapiirin omassa Facebook-ryhmässä.

”Tavoitteenamme on tarjota mahdollisuus satunnaiseen auton tarpeeseen mahdollisimman helposti ja kilpailukykyiseen hintaan. Sekä vähentää parkkiruuduissa sammaloituvien autojen määrää kun autoa jaetaan useampien tarvitsijoiden kanssa”, todettiin Mimosan kaikkien aikojen ensimmäisessä Facebook-postauksessa.

Aleksi oli törmännyt GoMoreen pian sen Suomeen rantautumisen jälkeen pari vuotta sitten. Kiinnostus nousi edelleen, kun tuli tieto kätevästä Keyless-toiminnosta.

– Keyless sopi juuri meidän juttuun, koska se mahdollistaa ihan huoletta sen, ettei meidän kummankaan omistajan tarvitse olla just sillä vuokraushetkellä paikalla. Ilman Keylessiä olisi käyttömahdollisuus suppeampi, Aleksi toteaa.

Keyless tarkoittaa, että autoon asennettiin matkapuhelimen kokoinen Keyless-laite, joka automatisoi prosessin: Mimosan vuokraaja voi noutaa ja palauttaa auton omistajaa vaivaamatta, vaikka keskellä kauneinta kesäyötä.

Auto kattaa omat kulunsa

Puolen vuoden kokemuksen perusteella voi sanoa hyvällä syyllä, että Mimosasta on tullut taloyhtiön lemmikki. Vuokrauksia on tullut noin kymmenkunta kuukaudessa – ja moni ongelma on ratkennut, kun kulkupeliä vailla ollut on päässyt Mimosan rattiin.

– Suuri osa kyselyistä tulee pihapiiristä, mutta vuokrauksia on tullut myös muualta Tampereelta, Aleksi kertoo.

Samalla kun vuokraajakunta on laajentunut oman pihapiirin ulkopuolelle, on kaverusten taloudellinen riski yhteiskäyttöauton tarjoamisesta ”yhteiseen pottiin” jatkuvasti pienentynyt.

Taloudellisena tavoitteena Aleksilla ja Tomilla on kattaa auton kulut vuokrauksella. Mimosa on ollut viime kuukaudet pääosin pelkästään vuokrattavana, sillä kummallakaan omistajista ei ole juurikaan tarvetta autolle.

– Näyttää siltä ainakin tähän mennessä, että auto pitää itsensä niin sanotusti pinnalla, eli saa kulut katettua. Toistaiseksi ollaan siihen tyytyväisiä ja varmasti jatketaan touhua, kaverukset toteavat.

Omistaminen vanhanaikaista – ja pysäköinti kallistuu

Strategian ja innovaatioiden professori Paavo Ritala LUTista kuulee Mimosan kaltaisesta tapauksesta nyt ensimmäistä kertaa. Alusta- ja jakamistaloutta, kestäviä liiketoimintamalleja ja niiden sosiaalisia vaikutuksia tutkinut Ritala on vaikuttunut tamperelaiskaksikon yhteisöllisestä innovaatiosta.

– Tässä on ajateltu, että kun autolle tulee tarvetta, sellainen pitäisi olla saatavilla. Tällainen näkemyksellinen käyttäjä on tärkeä juttu, Ritala pohtii.

Ritalan mukaan yksityisautoilu on meillä juurtunut syvään ehkä yllättävistäkin syistä: halutaan omistaa auto, eikä haluta, että kukaan muu koskee siihen.

– Tämä ei ole kovin kestävää isossa kuvassa, toteaa Ritala.

– Vanhanaikainen lineaarinen talous, jossa käytetään ja omistetaan paljon asioita ja tehdään loputtomiin uusia tuotteita käy kuolinkouristuksiaan.

Jos taloyhtiöt yleisemminkin innostuisivat yhteiskäyttöautoista, ei ehkä enää tarvittaisikaan 50 autopaikkaa, vaan viisi voisi riittää.

– Yksityisauton omistaminen on yleisesti ottaen turhaa kaupunkialueella, koska julkinen liikenne toimii Suomessa hyvin. Sitten on tilanteita, jolloin lähes jokainen meistä tarvitsee autoa – ja tällöin on hyvä, kun on käytettävissä GoMoren tapaisia palveluja, hän pohtii.

Asia on ajankohtainen esimerkiksi Helsingissä, jossa pysäköinnin hintoihin on luvassa erittäin suuria korotuksia. Kaupungin ajama uusi hinnoittelumalli tosin tulee voimaan aikaisintaan 2024.

Jos taloyhtiöt yleisemminkin innostuisivat yhteiskäyttöautoista, ei ehkä enää tarvittaisikaan 50 autopaikkaa, vaan viisi voisi riittää. Tässä kuviossa kaavoitus ja rakentaminen pelaisivat samaan maaliin taloyhtiön asukkaiden kanssa niin, että löydetään optimaalinen liikkumisratkaisu.

Ritalan mukaan kaksikon kaltaisia innokkaita uudisraivaajia tarvitaan lisää.

– Taloyhtiöt ovat Suomessa aika konservatiivisia suhteessa muutokseen. Tällaiselle kuluttaja-aktivismille taloyhtiöt ovat hyvä paikka, hän uskoo.

GoMore haluaa puolittaa autojen määrän kaupungeissa

  1. Oman auton jälleenvuokraus on taloudellisesti järkevää. Omistajat kattavat auton ylläpitokuluja, ja monet tekevät jopa voittoa – Suomessa aktiivisimmat omistajat tienaavat vuokratuloina noin 600 euroa kuukaudessa.

  2. Se on turvallista ja vakuutettua. Kaikki yksityisautojen vuokraukset ovat kattavasti vakuutettuja ja kaikki uudet vuokralaisjäsenet varmennetaan ennen kuin he voivat aloittaa vuokraamisen. GoMore-jäsenet myös arvioivat toisiaan aktiivisesti, ja 99,7% arvioista on täydet 5/5 tähteä.

  3. Se on helppoa. GoMore on helppokäyttöinen ja toimii kaikilla alustoilla. GoMore huolehtii turvallisesta maksamisesta ja asiakaspalvelu auttaa sekä auton omistajaa että vuokralaisia.

  4. Se on ympäristöfiksua. Kun autoaan vuokraa GoMoren kautta, vähentää samalla uusien autojen tuotannosta johtuvia CO2-päästöjä sekä autoista kaupunkiympäristölle johtuvia moninaisia haittoja.

  5. Tutustu: GoMore.fi

Lue myös: