[Mainos: DNA] Mindfulness- ja asahi-ohjaaja Hanna Vesalainen: ”Älykello muistuttaa pysähtymään” - DNA - Ilta-Sanomat
MainosDNA

Mindfulness- ja asahi-ohjaaja Hanna Vesalainen: ”Älykello muistuttaa pysähtymään”

Helsinkiläinen mindfulness- ja asahi-ohjaaja Hanna Vesalainen käyttää älykelloa joka-aamuisessa hyvän olon rutiinissaan.

Mindfulness- ja asahi-ohjaaja Hanna Vesalainen.


6.5. 15:34

”Aloitan aamuni aina omalla hyvän mielen ja olon rutiinilla. Herään seitsemän aikoihin, juon lasillisen vettä ja ajastan älykellooni 15–20 minuuttia asahiharjoitukselle. Asahi on Suomessa kehitetty terveysliikuntalaji, jossa yhdistyy hidas liike ja meditaatio.

Herätän kehoni lempeästi liikuttamalla käsiä hengityksen tahtiin: nostan kädet sivukautta ylös sisäänhengityksellä ja lasken alas uloshengityksellä. Heiluttelen käsiä rennosti puolelta toiselle ja avaan rintakehää. Ranteessani oleva älykello ilmoittaa, kun on aika lopettaa.

Kun aloitin älykellon käytön vuodenvaihteessa, päätin, että annan keholleni kevyttä liikuntaa vähän joka päivä. Tässä määrä korvaa laadun: ei ole niin väliä miten liikkuu, kunhan joka päivä tekee jotain.

Kun teen oman harjoitukseni olohuoneessa, mieheni ja 9- ja 15-vuotiaat lapsemme tekevät samalla aamutoimia ja kissa hyörii mukana menossa. Hyväksyn sen, ettei hiljaista hetkeä aina löydy lapsiperheessä, mutta harjoitus toimii, vaikka ympärillä olisikin hälyä.

Älykellon toiminnoista käytän eniten ajastinta ja askelmittaria. Pyrin saamaan 10 000 askelta joka päivä kellon näytölle. Jos istun liikaa, kehoni menee heti jumiin ja pian mielikin alkaa jumittaa. Määrä täyttyy helposti, jos kävelen työmatkat päivittäin. Kotona työskennellessäni käyn 30–60 minuutin kävelyllä.

Kun keho tai mieli jumittaa, teen lyhyen asahitaukojumpan myös päivällä. Lounasaikaan tai illalla ajastan älykellosta 15–30 minuuttia mindfulness-harjoitukselle. Jos olen erityisen kiireinen, teen pidemmän harjoituksen. Kiireen tunne on usein vain omassa päässä ja sen huomaa, kun malttaa pysähtyä.”

Mittaustulokset motivoivat

”Työssäni asahi- ja mindfulness-ohjaajana kohtaan paljon stressaantuneita ja uupuneita ihmisiä. Moni heistä hyötyy älylaitteista, sillä ne auttavat saamaan arjen rytmin ja rutiinit haltuun. Jos syke alkaa nousta, älykello muistuttaa pysähtymään ja tekemään hengitysharjoituksen.

Älykellosta näkee reaaliaikaisesti, miten lyhytkin mindfulness-harjoitus vaikuttaa. Monia motivoi nähdä, kuinka syke alkaa laskea jo parissa minuutissa ja sykevälivaihtelu alkaa nousta. Jo 2–10 minuutin hengitysharjoitus päivittäin alkaa aktivoida kehoa rauhoittavaa parasympaattista hermostoa.

Asahin syvät ja pitkät hengitykset parantavat hengitystekniikkaa ja rauhoittavat hermostoa. Asahi- tai mindfulness-harjoituksen vaikutuksen huomaa jo heti seuraavana yönä: uni on rauhallisempaa ja syvempää. Tämän kevään ostoslistallani onkin uusi älykello, joka mittaa unta ja sykevälivaihteluita.

Opiskelen parhaillaan Rosen-kehoterapeutiksi sekä kognitiiviseksi lyhytterapeutiksi. Uskon, että älylaitteita ja sovelluksia voisi hyödyntää myös terapiatyössä. Jo nyt on olemassa sovelluksia esimerkiksi tunteiden ja ajatusten seurantaan, ja kehitteillä on jopa peli masennuksen hoitoon.

Monen mielen häiriön taustalla on vaikeus säädellä omia tunteita, mutta näitä taitoja voi onneksi opetella minkä ikäisenä vain ja tarjolla on monenlaista tukea. Kannustankin etsimään uteliaasti itselle sopivaa tapaa liikkua, palautua ja voida hyvin.”

DNA Vinkki:

Älykello

Nyt ei räplätä sitä puhelinta! Tämä älykello ranteessa olet tavoitettavissa, ja ottamalla eSIM-valmiuden käyttöön saat puhelut, viestit ja ilmoitukset, vaikka puhelin jäisi kotiin.

Tämä kello on terveytesi puolella: se mittaa veresi happitasoa, sykettä sekä EKG:n suoraan ranteestasi ja on ainaisen kiinnostunut unestasi ja kunnonkohotuksesta. Kello haluaa sinulle pelkää hyvää ja se ohjaakin näppärästi muun muassa hengitysharjoitukset, jos stressaava arki pääsee yllättämään.

Vastamelukuulokkeet

Vuoden 2019-2020 parhaiksi palkittujen vastamelukuulokkeiden ansiosta voit unohtua mindfulness-harjoitukseen ja ihanaan hiljaisuuteen. Langattomien vastamelukuulokkeiden hälynpoiston, älykkään kuuntelutekniikan ja pehmeiden korvatyynyjen ansiosta kuuntelet mantraa huomaamattasi vaikka koko päivän. Yhdellä latauksella jopa 30 tunnin akkukesto.

Lue myös: