[MAINOS: Beely] Näin Hans Brummer, 63, löysi uudehkon, vähäpäästöisen ja edullisen auton: ”Bensajuoppo ei saa olla” - Beely - Ilta-Sanomat
MainosBeely

Näin Hans Brummer, 63, löysi uudehkon, vähäpäästöisen ja edullisen auton: ”Bensajuoppo ei saa olla”

Hans Brummer haluaa omistaa vain menneen ajan autokaunottaria. Kyläily- ja kauppareissuille hän tarvitsee kätevän auton, joka mahtuu pieniin parkkiruutuihin.

Hans Brummer maksaa Beely-autostaan kuussa vajaat 300 euroa ja saa ajaa vuodessa 15 000 kilometriä. Fordissa on kolmesylinterinen EcoBoost -bensiinimoottori.­


14.4. 23:06

Intohimo vanhoihin autoihin syttyi jo pienenä poikana. Vihtiläinen Hans Brummer, 63, omistaa kahdeksan historiallista ajoneuvoa: tallin vanhin auto, Packard 2211 Eight De Luxe Sedan, on vuodelta 1947 ja uusin vuodelta 1999.

Autohistoriallisen seuran pitkäaikainen puheenjohtaja peri kiinnostuksensa autoihin isoisältään, joka oli niinikään autoja harrastava maatilan isäntä.

– Haluan säilyttää historiallisten autojen vaalimisen kautta vanhan elämäntavan tuleville sukupolville. Vanhoissa autoissa voin myös fiilistellä menneitä aikoja. Jokaisen auton sisällä on tietynlainen muotoilu ja tuoksu, Brummer sanoo.

– Lisäksi vanhoilla autoilla on huomattavan suuret päästöt tämän päivän autoihin verrattuna. Polttoaineen kulutus on helposti 20 litraa satasella, jos kaasujalka on vähänkin raskas.

Brummer ajaa museoajoneuvoillaan vain kesäisin, jolloin hän osallistuu vanhojen autojen kokoontumisajoihin.

 ”Autoa ei todellakaan enää tarvitse omistaa.”

Haja-asutusalueella autolla liikkuminen on kuitenkin välttämätöntä lähes päivittäin. Kaikki palvelut ovat noin 20 kilometrin päässä, bussit kulkevat harvoin ja taksiakin on usein hankala saada. Lasten perheet asuvat pääkaupunkiseudulla.

– Käyttöön tarkoitettu auto ei saa olla bensajuoppo.

Arkista ajoa varten Hansilla ja hänen vaimollaan oli Ford Fiesta -pikkuauto.

– En ollut autooni yhtään tyytyväinen. Se oli laiska ja talvisin niin kylmä, että palelin sisällä.

Kun Brummerin lapsenlapsi oli syntynyt, hän kuuli vävynsä hankkineen auton Beely.fi -verkkosivun kautta. Tästä Brummerin uteliaisuus heräsi.

”Yllätyin positiivisesti”

Brummer ryhtyi tutustumaan Beelyn verkkosivuihin. Palvelua oli hänen mielestään helppo käyttää.

Brummerin kriteerinä oli auton ympäristöystävällisyys: ajopelin tulisi olla vähäpäästöinen ja kuluttaa mahdollisimman vähän. Sillä olisi ajettu noin 60 000 kilometriä ja siinä olisi säädettävä, kunnollinen kuljettajan penkki.

Vaikka valitun Beely-auton olisi saanut suoraan kotiin, Brummer halusi käydä koeajamassa sen paikan päällä ennen lopullista päätöstään. Brummer tahtoi autosta paljon tietoa ja tarkasti, että se on kaikin puolin kunnossa.

– Aina itselleen sopivan auton hankinnassa voi epäonnistua, vaikka olisi kuinka tarkka. Mutta tämä Ford Fiesta Ecoboost 1,0 Titaninum osoittautui hyväkuntoiseksi ja lämpimäksi talviautoksi.

Hans Brummer kokee Beelyn järjestelyn helpoksi: ei tarvitse kuin ajaa ja laittaa bensaa tankkiin.­

Beely lunasti Brummerin entisen käyttöauton hänen mielestään hyvään hintaan.

– Yllätyin positiivisesti, että Beelyn asiakaspalvelu oli niin asiallista ja moitteetonta.

Brummer maksaa Beely-autostaan kuussa vajaat 300 euroa ja saa ajaa vuodessa 15 000 kilometriä. Fordissa on kolmesylinterinen EcoBoost -bensiinimoottori.

– Tämä on ensimmäinen kerta, kun ajan autolla, jossa on kolmesylinterinen yhden litran turbomoottori! Auton käyttämisestä tulevat hiilidioksidipäästöt ovat erittäin pienet: 99 grammaa per kilometri. Silloin auton käyttäminen on edullista vuosittaisen veron suhteen, Brummer kertoo.

– Autossa on sadan hevosvoiman teho, mikä riittää erinomaisesti minun ja vaimoni tarpeisiin. Kätevän kokoinen auto mahtuu pieniin parkkiruutuihin kaupungissa.

”Huoleton ja turvallinen”

Brummer on löytänyt Fordistaan vain yhden miinuksen. Hän toteaa, että ikäihmisen ajoa helpottaisi auto, jossa olisi automaattivaihteet.

– Mitä vanhemmaksi tulee, sitä enemmän havaintokyky heikkenee. Kun ei tarvitse vaihtaa vaihteita, voi keskittyä paremmin liikenteeseen.

Muutoin Brummer on ollut erittäin tyytyväinen Beely-autoonsa. Hän kokee järjestelyn helpoksi: ei tarvitse kuin ajaa ja laittaa bensaa tankkiin. Beelyn sopimukseen kuuluvat auton huollot, korjaukset ja katsastukset.

 ”Autoiluni kulut ovat nyt hyvin ennakoitavissa.”

– Sopivalla kuukausihinnalla sai kohtuullisen uuden, vähäpäästöisen ja turvallisen auton. Tämä oli kaikin puolin järkevä ja huoleton ratkaisu. Autoa ei todellakaan enää tarvitse omistaa, Brummer sanoo.

– Autoiluni kulut ovat nyt hyvin ennakoitavissa. Nykyautojen digitekniikka on monimutkaista, ja jos jotain menee rikki, korjaaminen tulee usein kalliiksi. En osaa korjata itse näitä uusia autoja.

Autoharrastuksensa vuoksi Brummer on perehtynyt vanhojen autojen tekniikkaan ja korjaamiseen. Sen sijaan Beely-auton luistonestojärjestelmä ja rengaspaineanturit ovat olleet hänelle uusia, opeteltavia asioita.

Ensimmäisen vuoden jälkeen Brummer halusi jatkaa Beelyn kanssa sopimusta samasta autosta.

– Auto voi olla minulla neljä vuotta kuukauden irtisanomisajalla. Marraskuussa 2023 tilannetta pitää arvioida uudelleen: minun tulee joko luovuttaa auto tai lunastaa se itselleni.

Lue myös: