MainosScania

Leijonanosa suomalaisten maalämpökaivoista porataan Scanian V8-koneiden voimalla

Porattaessa koneen kapasiteetti on maksimissa, aivan kuin autolla ajaisi koko ajan kaasu pohjassa, kertoo Rototecin projektipäällikkö Roope Lindholm.

Roope Lindholm (vas.) ja Perttu Jurvakainen ovat tyytyväisiä Scanian huoltoon.


28.11.2022 12:00

Espoossa Kauppakeskus Liilassa on alkanut tavallista suurempi vihreän energian työmaa, sillä alueelle on tulossa yhteensä yli 60 maalämpökaivoa. Silti eQ-liikekiinteistöjen työmaata ei ostoksille tullessa juuri huomaa, sillä se sijaitsee keskuksen takana, Länsiväylän tienpientareella.

Sieltä löytyy Rototec Oy:n porari Perttu Jurvakainen, tela-alustainen porausvaunu ja kompressorikontti, jonka sisällä käy Scanian V8-moottori.

Huomioväreihin ja melkoiseen määrään likaroiskeita sonnustautunut Jurvakainen on painanut koneineen useita tunteja töitä siihen mennessä, kun ensimmäiset asiakkaat saapuvat liikekeskukseen.

Porakoneilla ajetaan 15 tuntia päivässä läpi viikon, jotta koneiden käyttöaste saadaan korkeaksi. Tehokkuutta tarvitaan nyt monestakin syystä. Kaikki haluavat maalämmön nopeasti, sillä energiakriisin myötä maalämpö pienentää aiempaa selvemmin lämmityskuluja etenkin suoraan sähkölämmitykseen verrattuna. Lisäksi se lisää Suomen energiaomavaraisuutta.

Toisaalta on Rototecillä tehty ennenkin tehokkaasti töitä. Vuonna 2007 perustettu Rototec poraa nykyään suurimman osan suomalaisten maalämpökaivoista.

– Olemme alamme suurin toimija Euroopassa. Tällä hetkellä meillä on operatiivista toimintaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Käytössämme on 55 porausyksikköä, joista reilu puolet on Suomessa. Pääkaupunkiseudulla on uusille kohteille reilun puolen vuoden jono, muualla Suomessa voidaan päästä aloittamaan nopeammin, Rototecin projektipäällikkö Roope Lindholm kertoo.

Atlas Copcon kompressorikonttia käytetään ja kuljetetaan kuorma-auton lavalla.

Scanian huolto toimii

Tiukka työtahti vaatii koneilta paljon. Atlas Copcon kompressorikontin sisällä Scania DC16 tuottaa paineen porausyksikölle.

– Käytännössä Scanian moottori tekee työn. Käytössä on kovat voimat: maaperää porataan 30-35 barin paineella. Porattaessa koneen kapasiteetti on maksimissa, aivan kuin autolla ajaisi koko ajan kaasu pohjassa, Lindholm sanoo.

Läheskään kaikki eivät pysy Jurvakaisen ja V8:n vauhdissa.

– Harva tätä kokeillut jää alalle. Olosuhteet ovat kovat. On oltava oma-aloitteinen, hallittava monta asiaa letkuista hitsaukseen. Pääkopan on kestettävä yksinäisyyttä. Lisäksi koneiden huollon pitää toimia ja Scanialla se on toiminut hirveän hyvin. He tulevat tarvittaessa jopa työmaalle korjaamaan, 20 vuotta alaa nähnyt porari toteaa.

Scanian V8-teollisuusmoottorit ovat sitkeitä ja taloudellisia. Ne soveltuvat tehoa ja kestävyyttä vaativiin poraustehtäviin erinomaisesti.

Scanian toimiva huolto on ollut myös yksi syy siihen, että Rototecillä on hankittu Atlas Copcon kompressorikontteja. Vaikka ulkopuolisen mielestä maalämpökaivon porauksesta kuuluu aikamoinen meteli, Jurvakainen sanoo Scanian moottorin olevan hiljainen. Myös nestetasapaino pitää hyvin pintansa.

Entä mikä Jurvakaisen on saanut pysymään alalla lähes 20 vuotta, tunteeko hän pelastavansa maapallon ekologisen maalämmön avulla?

Jurvakainen hymähtää.

– Olen maatalon poika ja tykkään koneista. Lisäksi tässä työssä saa olla ulkona, porari sanoo ja painaa terän jälleen matkalle kohti maan uumenia.