MainosNokian Renkaat

Ensimmäisiin talvirenkaisiin haettiin pitoa erikoisella tavalla – ”Enää niitä ei renkaistamme löydy”

Maailman ensimmäinen talvirengas syntyi Nokialla vuonna 1934. Talviset tiet olivat huonokuntoisia, mutta tavarankuljetukset piti saada hoidettua ympäri vuoden.

Hakkapeliitta-nimen alle kehitetty talvirengas syntyi vuonna 1936.


26.9. 13:00

Enää talvirenkaisiin ei haeta pitoa renkaan pintakuvion imukupeilla kuten 1930-luvulla, mutta tuotekehitystä ohjaa edelleen tarve tuoda kuljettajille lisäturvaa ja ajomukavuutta kaikkiin talvikeleihin.

– Hakkapeliitta-nimen alle kehitetty talvirengas syntyi pari vuotta ensimmäisen talvirenkaan jälkeen eli vuonna 1936. Nykyään saattaa kuulostaa hauskalta, että poikittaisurien lisäksi renkaaseen toivat pitoa myös imukupit. Enää niitä ei renkaistamme löydy, mutta jokaiseen renkaaseen keksimme edelleen uusia, ainutlaatuisia innovaatioita lisäämään pitoa ja turvallisuutta, kertoo Nokian Renkaiden tuotepäällikkö Mikko Järvinen.

Tuotekehityksessä on huomioitu jo pitkään se, että tuotteemme sekä niiden valmistus ja käyttö kuormittaisivat mahdollisimman vähän ympäristöä.

Maailman ensimmäinen talvirengas syntyi samasta syystä kuin muutkin Nokian Renkaiden tuotteet: ratkaisuksi ihmisten arkiseen tarpeeseen.

– Olemme syntyneet ja kasvaneet Suomessa, joten erilaiset talviolosuhteet ovat meille luonnollisia ja tuttuja. Vaikka lunta tulisi monta kymmentä senttiä tai musta jää peittäisi maan, elämä jatkuu normaalisti. Ilmaston muuttuessa ja talvien leudontuessa kelit voivat olla talvella entistäkin yllättävämmät. Perustehtävämme ei ole vuosien aikana muuttunut – mahdollistamme turvallisen ajamisen kaikilla keleillä, Mikko Järvinen sanoo.

Energiatehokkuutta, mukavuutta ja turvallisuutta talviteille

Nokian Renkaiden tuotekehityksen koti on Nokialla, ja vanhojen punatiilisten seinien suojissa syntyy jatkuvasti sekä uusia innovaatioita että turvalliset ajot takaavia talvirenkaita.

Renkaiden kehitystyötä avittavat nykyään huipputekniset digitaaliset ympäristöt ja laitteet, mutta yksi tärkeimmistä asioista pysyy samana vuosikymmenestä toiseen.

– Tietokoneet eivät keksi uusia ideoita, vaan luova ja ajatuksia vaativa työ ja vaativa testaaminen tehdään sekä laboratorioissa että aidoissa olosuhteissa osaavien ammattilaisten yhteistyönä. Olemme maailman ainoa rengasvalmistaja, jolle talven erilaiset ajokelit ovat arkipäivää. Me ja kehittämämme tuotteet ovat syntyneet hallitsemaan kaikki talven olosuhteet. Tästä kertovat myös Nokian Renkaiden yli 100 talviturvallisuuteen liittyvää patenttia.

Olemme maailman ainoa rengasvalmistaja, jolle talven erilaiset ajokelit ovat arkipäivää.

Talvi voi olla arvaamaton ja jopa vaarallinen, mutta renkaat eivät saa olla. Tämän talven uutuus Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 -kitkarengas sopii pohjoisen talven vaihteleviin ajo-olosuhteisiin ja sen suorituskyky on ennustettava niin paljailla, märillä, jäisillä kuin lumisilla teillä.

Nastarenkaiden lippulaivatuote Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 puolestaan tuo erityistä turvallisuutta kaikkein liukkaimpiin olosuhteisiin iljanteiselle jäälle ja polanteille, ja toimii luotettavasti myös leudommissa lämpötiloissa.

Kaikkien tuotteiden suunnittelussa on huomioitu energiatehokkuus ja ajomukavuus.

Nykyrenkaat sopivat sähköautoon ja ovat ympäristöystävällisiä

Vähälumisempien talvien vuoksi myös rengasäänellä on koko ajan suurempi vaikutus ajomukavuuteen, ja tämä on otettu huomioon myös uusimpien talvirenkaiden kehitystyössä.

Uusimmista talvituotteista on kehitetty myös sähköautoihin räätälöidyt EV-versiot, jotka vievät ajomukavuuden uudelle tasolle SilentDrive-äänenvaimennusteknologiansa ansiosta.

– Nokian Tyres Hakkapeliitta 10:tä kehittäessämme teimme paljon tutkimus- ja testaustyötä rengasäänen vähentämiseksi. Sähköautoihin räätälöity Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV on maailman ensimmäinen erityisesti sähköautoihin kehitetty nastarengas. Tänä talvena on uutuutena saatavilla myös EV-kitkarengas, Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV, Järvinen kertoo.

Muuttuva ilmasto luo uusia tarpeita paitsi renkaiden turvallisuuteen ja ajomukavuuteen liittyville ominaisuuksille, myös ympäristöä ja energiaa säästävien ratkaisujen keksimiselle.

– Nokian Renkaiden tuotekehityksessä on huomioitu jo pitkään se, että tuotteemme sekä niiden valmistus ja käyttö kuormittaisivat mahdollisimman vähän ympäristöä. Lähivuosina lisäämme esimerkiksi uusiutuvien ja kierrätysmateriaalien käyttöä. Vastuullisuuden tavoitteemme on, että viimeistään vuonna 2030 renkaisiimme käytetystä raakamateriaalista 50 % on joko kierrätettyä tai uusiutuvista lähteistä, sanoo Järvinen.

40 eri sanaa lumelle

Suomen kieli kertoo osaltaan siitä, että pohjoisessa maailmankolkassa tunnetaan talven eri olosuhteet läpikotaisin: pelkästään lumelle on äidinkielessämme yli 40 erilaista sanaa.

– Meille suomalaisille lumi ei ole vain lunta, vaan tunnemme sen kaikki olomuodot. Näihin eri oloihin kehitämme tuotteita mahdollistamaan luotettava ja mukava talviajo, summaa tuotepäällikkö Järvinen.

Nokian Renkaiden talvisessa visassa voit tutustua suomen kielen lumisanoihin ja testata niiden avulla tietämystäsi talven erilaisista olosuhteista.