MainosSolarvoima

Monta syytä siirtyä aurinkosähköön – ”Markkinointivaltti ja kilpailuetu, tuntuvista säästöistä puhumattakaan”

Toimialasta riippumatta yritys voi olla aurinkovoimala. Kiinnostus aurinkosähköä kohtaan kasvaa myös taloyhtiöissä ja omakotitaloissa. Itse tuotettua energiaa voi myös myydä.

Cityvaraston varatoimitusjohtaja Matti Heiskanen ja Solarvoiman aurinkosähköasiantuntija Erno Siltaniemi panelointikohteen katolla.


29.8. 14:35

– Energiansäästö, omavaraisuus ja ekologisuus, luettelee Cityvaraston varatoimitusjohtaja Matti Heiskanen syitä siirtyä aurinkoenergian käyttöön ja sen tuottajaksi.

Cityvarasto jalostaa kiinteistöjä pienvarastoiksi ja vuokraa niitä kuluttaja-asiakkaille. Kiinteistöt ovat suuria: esimerkiksi Variston toimipisteellä on kokoa noin 5000 neliötä. Sähkönkulutus ja sitä myötä laskut olivat aiemmin sen mukaisia, mutta nyt Variston katolle asennetut aurinkopaneelit tuottavat lähes ympäri vuoden suurimman osan siitä sähköstä, mitä kiinteistö tarvitsee.

– Joulukuusta helmikuuhun valon määrä on niin vähäinen, että silloin tuotantoa ei ole, Heiskanen kertoo.

”Totesimme Solarvoiman kohdalla sekä hinnan että yhteistyön toimivaksi”, Matti Heiskanen sanoo.

Pimeistä kuukausista huolimatta paneelit ovat olleet kannattava investointi.

– Alun perin laskimme, että ne maksavat itsensä takaisin noin kymmenessä vuodessa. Tällä hetkellä takaisinmaksuaika on lyhentynyt huomattavasti ja lyhentyy entisestään, jos sähkön hinta vielä nousee, toteaa Heiskanen.

Mikäli aurinkovoimala asennetaan kiinteistöosakeyhtiöön, energiaomavaraisuus nostaa myös kiinteistön itsensä arvoa.

Yrityksille ympäristöystävällinen, omavarainen energiatuotanto voi olla sekä markkinointivaltti että kilpailuetu. Yhä useammin alihankkijoita kilpailutettaessa tarjouksen pyytäjä saattaa tiedustella mahdollisen yhteistyökumppanin CO2-päästöjen määrää tai hiilijalanjälkeä. Energian alkuperällä on väliä.

Sivubisnestä sähköä myymällä

Ensimmäiset aurinkopaneelit hankittiin Cityvarastolle kesällä 2021. Hankinta tehtiin ikään kuin koemielessä, kertoo Heiskanen.

– Halusimme nähdä käytännössä, miten paneelit toimivat, hän sanoo.

Toimittajaksi valikoitui Solarvoima, joka toimittaa ja asentaa aurinkopaneeleita kotitalouksille, yrityksille ja taloyhtiöille.

– Totesimme Solarvoiman kohdalla sekä hinnan että yhteistyön toimivaksi, Heiskanen toteaa.

Mikäli aurinkovoimala asennetaan kiinteistöosakeyhtiöön, energiaomavaraisuus nostaa myös kiinteistön itsensä arvoa.

Cityvaraston voimala Varistossa on mitoitettu niin, että kiinteistö käyttää kaiken sähkön ilman ylituotantoa. Tulevaisuudessa tarkoitus on kokeilla myös toisenlaista ratkaisua.

– Asennamme aurinkopaneelit myös Roihupellon ja Herttoniemen toimipisteisiimme. Näissä tulee luultavasti kyseeseen myös sähkön tuottaminen yli oman tarpeen ja sen myyminen, varatoimitusjohtaja pohtii.

”Tähän jo lähtökohtaisesti kannattavaan sijoitukseen voivat yritykset hakea myös energiainvestointitukea”, vinkkaa Erno Siltaniemi.

Tuhansien neliöiden kattopinta-alaa ei ylijäämän syntymiseen tarvita, vaan sähköä voi tuottaa ja myydä myös aivan tavallinen omakotiasuja. Kotitaloudesta, sen kulutuksesta ja sähkön hinnasta riippuen energiaomavaraisuus voi tuoda sähkölaskuun useiden satojen, ellei peräti muutaman tuhannen euron säästön vuositasolla sekä lisäksi tuottoa myynnistä.

Tukea hankintaan

Solarvoiman aurinkosähköasiantuntija Erno Siltaniemi toteaa, että kiinnostus aurinkosähköä kohtaan on viime vuosina ollut hurjassa kasvussa.

– Toimiala on Suomessa melko nuori. Solarvoima on perustettu vuonna 2014 ja olemme jo nyt alan vanhimpia yrityksiä, hän sanoo.

Aurinkopaneeleissa käytettävä teknologia sen sijaan on kymmeniä vuosia vanhaa ja toimivaksi todettua. Sitä ei vain ole aiempina vuosikymmeninä ollut yhtä kannattavaa hyödyntää.

– Tähän jo lähtökohtaisesti kannattavaan sijoitukseen voivat yritykset hakea myös energiainvestointitukea, vinkkaa Siltaniemi.

Pieni pääoma, suuri tuotto

Aurinkopaneeleihin voi päästä kiinni pienellä omalla pääomalla ja sen jälkeen laittaa investoinnin maksamaan itse itseään.

– Joskus on toki tilanteita, että paneeleita ei voi tai kannata asentaa. Esimerkiksi kiinteistöön kohdistuva pitkäkestoinen varjostus, johon ei voida vaikuttaa, on tällainen, sanoo Siltaniemi.

Rakennusperinnön suojelukohteissa ajatus paneeleista joudutaan myös usein hylkäämään. Kattoremontit on hyvä hoitaa alta pois, sillä samat paneelit voivat olla paikallaan jopa 40 vuotta.

Ylläpidon Siltaniemi mainitsee olevan helppoa, sillä järjestelmässä ei ole yhtään liikkuvaa osaa eli mitään muttereita ei tarvitse kiivetä katolle kiristelemään.

– Asiakas voi itse monitoroida paneelien toimintaa joko mobiilisovelluksen tai nettiselaimen välityksellä, esittelee Siltaniemi.

Cityvaraston Matti Heiskanen on tyytyväinen yrityksen ratkaisuun siirtyä tuottamaan tarvittava sähkö itse.

– Uskon että tämä voisi olla monelle muullekin yritykselle kannattava ratkaisu.

Nauti sähkölaskun pienentymisestä!

  • Solarvoima Oy on suomalainen aurinkopaneelijärjestelmiin erikoistunut asiantuntijayritys. Yritys keskittyy omakotitalojen ja liikekiinteistöjen aurinkopaneelitoimituksiin avaimet käteen -periaatteella.

  • Aurinkopaneelit ja niistä rakennettu aurinkosähköjärjestelmä on taloudellisesti kannattava investointi yritysten toimitiloihin ja julkisiin tiloihin.

  • Julkisten toimitilojen ja yrityskiinteistöjen sähkönkulutus on usein suurinta päiväsaikaan. Valaistus, ilmanvaihto sekä jäähdytys ovat liikekiinteistöissä jatkuvaa ja melko tasaista sähkön kulutuskuormaa. Aurinkopaneelit tuottavat tähän tarpeeseen sähköä edullisesti ja puhtaasti omalta katolta.

  • Tutustu: www.solarvoima.fi