MainosValopilkku

Taksinkuljettaja, näin saat tolkun kyytejä – ”Nyt kuljettajia tarvitaan lisää”

Taksiliikenteen vilkastuessa kuljettajille riittää kysyntää. Uudistuneen Valopilkku-tilaussovelluksen käyttäjämäärä on kasvussa, ja ehdot ovat reilut myös kuljettajille.

Autoilijalle homma toimii niin, että asiakas tilaa puhelimella matkan ja Valopilkku tarjoaa sitä lähimmälle vapaana olevalle kuljettajalle.


24.8. 12:01

Ajankohta ei ollut helpoin mahdollinen, kun tamperelainen Vili Palo hyppäsi taksin rattiin ensimmäisen kerran. Oli vuosi 2019, ja taksilain uudistus oli juuri myllännyt alan. Sitten iski koronapandemia, joka hiljensi ravintolat, asemat, kadut ja taksitolpat.

– Eivät ne kaksi vuotta kovin kivoja olleet. Pahimmillaan päivystin kotona miltei 24/7 työvaatteissa. Jos puhelin pirahti, niin äkkiä kengät jalkaan ja menoksi, Palo kertoo nyt jo hieman huvittuneena.

Kuvaus pitkistä ja hiljaisista päivistä lienee tuttu monelle autoilijalle. Osa ehti jo heittää hanskat tiskiin.

Nyt keltaisia taksikupuja vilisee kaduilla taas enemmän. Palo on siirtynyt kuljettajasta taksiyrittäjäksi, jolla on myös yksi työntekijä.

Olen iloinen ja ylpeä ammatistani.

Palo ajaa päivisin kela- ja sote-kyytejä, mutta myös kahden välitysyhtiön kautta tulevia kyytejä.

– Vain yhden välityskanavan varassa ei kukaan kuljettaja pärjää. Niitä pitää olla useampia, Palo sanoo.

Yhdessä kolmesta työpuhelimesta on Valopilkku. Sen kautta kyytitarjouksia tulee etenkin iltaisin ja öisin, jolloin ratissa on Palon työntekijä.

Kotimainen vaihtoehto kuljettajille

Uudistunut Valopilkku kehitettiin kotimaiseksi vaihtoehdoksi taksimarkkinoiden muutokseen, jossa yhä useampi asiakas toivoo kiinteitä hintoja ja haluaa tilata kyydin sovelluksella (Omnibus-tutkimus, 2022).

Toukokuussa lanseeratun sovelluksen käyttäjämäärä on kasvanut 50 prosentin kuukausivauhtia, kertoo Valopilkun Head of Marketing Tytti Stranding.

– Kuljettajiakin on saatu hyvin mukaan. Toki vielä tarvittaisiin lisää, kun tilaukset lisääntyvät ja edessä siintää vilkas pikkujoulukausi, Stranding kertoo.

Kyytejä voi ajaa missä päin Suomea tahansa, vaikka omalla mökkipaikkakunnalla.

Myös Palo toteaa, että korona-aikojen jäljiltä Tampereen taksimarkkinoillakin olisi kuljettajille tarvetta. Liikenne on taas vilkastunut.

Uudistunut Valopilkku on käytössä jo 175 paikkakunnalla.

– Kuljettajat ovat pitäneet erityisesti siitä, että kyytejä voi ajaa missä päin Suomea tahansa, vaikka omalla mökkipaikkakunnalla. Moni on liikkunut tapahtumien perässä sinne, missä keikkaa on, Stranding kertoo.

Palo ei itse ole ajellut tapahtumien perässä, mutta antaa kehuja sovelluksen valtakunnallisuudesta.

Uudistunut Valopilkku on käytössä jo 175 paikkakunnalla.

– Valopilkussa hyvää on sen laajuus. Vein hiljattain asiakkaan Tampereelta Vaasaan. Perillä laitoin välityskanavat auki ja kappas, sieltä tuli yksi Valopilkku-kyyti ja sen perään toinen.

Palo pohtii, että asiakkaat saattoivat ihmetellä auton vieraita teippauksia ja tamperelaisen Tatsilla-välitysfirman tavaramerkkiä, punaisia peilejä.

– Totesin vaan, että morjensta Tampereelta.

Autoilija, kiinnostuitko? Täällä pääset alkuun

Näin se toimii autoilijan kannalta

Valopilkku oli Palolle ennestään tuttu nimenomaan Tatsillan kautta.

Valopilkkuun liittyäkseen ei kuitenkaan tarvitse kuulua välitysyhtiöön, vaan mukana on niin yksityisyrittäjiä kuin isoja välitysyhtiöitä.

Autoilijalle homma toimii niin, että asiakas tilaa puhelimella matkan ja Valopilkku tarjoaa sitä lähimmälle vapaana olevalle kuljettajalle.

– Puhelimeen tulee kyytitarjous, josta näkee, maksetaanko matka perillä vai onko se kiinteähintainen, jolloin kyydin hinta ja matkan osoitteet näkyvät heti, Palo selventää.

Hyvä puoli kiinteissä hinnoissa on Palon mukaan se, että asiakas maksaa matkan etukäteen. Tällöin turhia ajoja tulee vähemmän.

– Kiinteät hinnat ovat olleet suureksi osin ihan tolkullisia, ja ohjelma itsessään oli helppo kouluttaa kuljettajalle, Palo kuvailee.

Maltilliset kulut

Palon mukaan Valopilkun kulut ovat olleet maltillisia, ja tilitykset ja raportit ovat tulleet ajallaan.

– Liittymismaksu on 100 euroa ja sen jälkeen 30 euroa kuukaudessa. Tilitykset saa vaikka joka arkipäivälle tai 2 kertaa kuukaudessa, Valopilkun Stranding kertoo.

Yrittäjän tulee myös liittyä Luotettava kumppani -palveluun.

– Näin voidaan varmistua siitä, että yritys on hoitanut asiansa ja veronsa kuten pitää, Stranding kertoo.

– Mutta tärkeintä on, että kuljettaja on hyvä asiakaspalvelija.

Tästä Palo on samaa mieltä: taksilla ajaminen on ennen kaikkea asiakaspalvelutyötä, jossa oma aktiivisuus voi vaikuttaa paljon.

– Moni on kokeillut alaa ja todennut pian, että tämä on koiran hommaa. Mutta tällä saa kelvollisen leivän pöytään, kun on valmis tekemään töitä. Olen iloinen ja ylpeä ammatistani, Palo sanoo.

Mikäli innostuit Valopilkusta, tarjoamme ilmaisen liittymismaksun uusille autoilijoille. Kampanja voimassa 29.8.–4.9.2022 välisen ajan. Liity mukaan tästä!

Lataa Valopilkku App Store -sovelluskaupasta

Lataa Valopilkku Google Play -sovelluskaupasta