[Mainos: Omron TENS] Menikö selkä jumiin? Fysioterapeutti muistuttaa: ”Älä tee tätä virhettä” - Mainos - Ilta-Sanomat
MainosOmron TENS

Menikö selkä jumiin? Fysioterapeutti muistuttaa: ”Älä tee tätä virhettä”

Suurin osa suomalaisista kokee selkäkipuja elämänsä aikana. Fysioterapeutti antaa ohjeet, joiden avulla pääsee taas liikkeelle.

Omilla elintavoilla ja fyysisellä aktiivisuudella voi ehkäistä selkäkipuja.


29.9.2021 8:51

Kipu iskee selkään yllättäen ja pakottaa pystyasennosta lattialle. Kramppi ei hellitä ja liikkuminen sattuu. Lienee parasta yrittää ryömiä sohvalle tai sänkyyn pötköttämään ja levätä selkä terveeksi!

– Sitä juuri ei pitäisi tehdä. Liike on lääke, sanoo Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori, fysioterapeutti Maria Sihvola.

Näin liikkeelle

Lihasten voimakas jännittyminen on kehon suojareaktio, jolla se pyrkii suojaamaan kipeää aluetta ylimääräiseltä liikkeeltä. Se muuttuu kuitenkin haitalliseksi, jos kipualuetta alkaa varoa pitkäkestoisesti ja välttää siihen kohdistuvaa liikettä. Ylivarovaisuus johtaa helposti virheellisiin liikemalleihin, jotka ylläpitävät kipua ja saattavat aiheuttaa uusia vaivoja.

Liike on lääke.

–Sekä akuutissa selkäkivussa että kroonisia vaivoja hoitaessa on hyvä vuorotella lyhyitä lepo- ja aktiivisuusjaksoja, Sihvola sanoo.

Aktiivisuudella ei tarkoiteta reipasta kuntosalitreeniä tai raivokasta haravointia pihalla. Kevyt kävely ja tavanomaiset kotiaskareet riittävät.

Lepojaksojen aikana voi hyödyntää selän rentoutumisasentoja kuten Psoas-asentoa. Siinä asetutaan selinmakuulle lattialle ja nostetaan jalat tuolin tai muun korokkeen päälle niin, että polvet ovat noin 90 asteen kulmassa. Lannenotkon alle voi tarvittaessa asettaa pyyherullan tai pienen tyynyn.

–Näin keskivartalon ja alaraajojen jännittyneet lihakset rentoutuvat ja liikkeellelähtö voi helpottua, Sihvola opastaa.

Voimakasta hierontaa Sihvola ei akuutissa kivussa suosittele, sillä se saattaa päinvastoin pahentaa tilannetta.

Virtaa lihaksille

Suurin osa suomalaisten selkäkivuista ei johdu mistään rakenteellisesta viasta, vaan ne luokitellaan ikävistä tuntemuksista huolimatta hyvälaatuiseksi kivuksi. Tämä tarkoittaa sitä, että vaiva helpottaa useimmiten itsestään parissa päivässä tai viikossa. Oireita voi kuitenkin lievittää omahoidolla. Kevyen liikunnan tukena voi käyttää muitakin keinoja.

–Tavallista kipulääkettä voi ottaa, kertoo Sihvola.

Fysioterapeuttien jo vuosia käyttämästä TENS-teknologiasta voi myös olla hyötyä. Tätä nykyä markkinoilla on pieni, taskuun sopiva ja vaikkapa kävelylenkillä mukana kulkeva PocketTens-laite. Kipua lievittävä laite auttaa pääsemään liikkeelle ja liikkuminen puolestaan sekä voimistaa TENSin vaikutusta että edistää paranemista.

Kipua lievittävä TENS-laite auttaa pääsemään liikkeelle.

–TENS tarkoittaa transkutaanista hermostimulaatiota, Sihvola selittää ja kertoo hoidon perustuvan matalatehoiseen sähköärsytykseen.

Kehoon johdettava sähkö voi kuulostaa jonkun mielestä hurjalta, mutta Sihvola rauhoittelee, ettei tukka nouse laitetta käyttäessä pystyyn.

–Hoito tuntuu usein pienenä kutituksena iholla ja tuntemuksina siitä, että lihas vuoroin supistuu ja rentoutuu, hän kuvailee.

TENS on tutkittu ja hyväksi havaittu hoitomenetelmä. Sen tavoitteena on estää hermosolujen aivoihin lähettämä kipusignaali. Lisäksi se saattaa stimuloida kehon omaa välittäjäainetuotantoa. Esimerkiksi näihin kuuluva endorfiini toimii luontaisena kivunlievittäjänä.

– Matala sähköimpulssi lisää myös kudoksen omaa aineenvaihduntaa, mikä nopeuttaa paranemista, Sihvola kertoo.

Stressi tuntuu selässä

Selkäkipu saattaa uusiutua usein, mutta sen paranemistaipumus on hyvä. Omilla elintavoilla ja fyysisellä aktiivisuudella vaivaa voi ehkäistä. Sen sijaan passiivinen, liikuntaköyhä tai yksipuolisesti selkää rasittava elintapa saa kehon tykkäämään kyttyrää.

– Pelkkä sohvalla istuminenkin alkaa käydä selän päälle, jos se on ainoa asia mitä tekee, Sihvola sanoo.

Liikunnan ja terveiden elämäntapojen, kuten savuttomuuden ja monipuolisen ruokavalion lisäksi Sihvola muistuttaa henkisistä tekijöistä.

– Stressi ja ahdistus lisäävät jännitystä, voimistavat kiputuntemuksia ja saattavat pitkittää vaivaa, hän sanoo.

– Myös tätä puolta on hyvä tarvittaessa miettiä, kun selkää lähdetään kuntouttamaan.

Omron PocketTens -kivunlievittäjä mahtuu taskuun ja on kevyt kantaa mukana.

Helppokäyttöinen kivunlievittäjä

  • TENS-teknologiaan perustuva Omron PocketTens -kivunlievittäjä auttaa lihas- ja nivelkipuihin.

  • Hoitoaika on 30 minuuttia.

  • Valittavissa on viisi valmista hoito-ohjelmaa.

  • Laite mahtuu taskuun ja on kevyt kantaa mukana.

  • Tutustu