[Mainos: Scania] Tässä kuljettajien kisassa paras on ykkönen, mutta voittajia ovat kaikki - Mainos - Ilta-Sanomat
MainosScania

Tässä kuljettajien kisassa paras on ykkönen, mutta voittajia ovat kaikki

Kun kuljettaja käynnistää kännykällään lämmittimet ja tarkistaa sen näytöltä nesteet, hän on lähdössä töihin älykkään kuorma-auton kanssa.

Scania Fleet Management -järjestelmä on huomioitu kolme kertaa saksalaisella Telematik Award -palkinnolla parhaan yhtiöajoneuvojen hallintajärjestelmän luokassa. Viimeisin palkinto on vuodelta 2020.­


24.3. 16:32

Ajatellaanpa minuuttiaikataulua: aamuyötä, jolloin jaettavien lehtien tulee olla jakajien saatavilla, tai varhaista aamua, kun korjaamo herää uuteen päivään ja edellisenä päivänä tilattujen varaosien pitää olla asentajien käsillä.

Tampereen seudulla Lempäälässä toimiva Pohjola Logistics Oy ja sen kuljetuksista vastaava Tommi Pohjola elävät tässä minuuttien maailmassa.

-Toimimme aikataulutetussa runkokuljetusliikenteessä, jossa tyypillisiä tuotteita ovat juuri painotuotteet ja varaosat. Logistiikassa noudatamme minuutteja, emme kymmeniä minuutteja, Pohjola painottaa.

Vaativien aikataulujen noudattamisessa aika on todellakin rahaa ja tieto valtaa vaikuttaa liiketoimintaan. Scanian FMS-seurantapalvelut antavat yritykselle keinoja ajoneuvokaluston hallintaan.

Pohjola Logistics Oy:n kuljetuksista vastaava Tommi Pohjola kiittelee FMS:n mahdollistamaa käytäntöä, jossa Scanian huolto ottaa yhteyttä auton sitä tarvitessa.­

Reaaliaikaisesti etäyhteydellä autoista kerättävä data tuo taitavasti jalostettuna arvokasta tietoa ajotavasta, tuottavuudesta, taloudellisuudesta ja ympäristövaikutuksista.

-Scanian FMS on meille oiva työkalu: pystymme sijaintitiedoilla seuraamaan ajoneuvojen liikkeitä ja ennakoimaan kuljettajien vaihtoja. Tähän liittyy myös turvallisuus, sillä työnjohto saa hälytyksen, mikäli auto poistuu sovitulta alueeltaan, Pohjola kertoo.

-Seuraamme myös kuljettajien ajotapaa sekä ennakoivaa ajoa, johon liittyvät rullaus- ja mäkiajotoiminnot. Ajotavalla on huomattava taloudellinen merkitys, sillä autoillamme ajetaan pitkiä matkoja: 240 000-260 000 kilometriä vuodessa.

Kuljettajien välille kehkeytynyttä kilpailua taloudellisesta ajosta Pohjola luonnehtii hyvähenkiseksi kisaksi.

-Kuljettajat vertailevat keskenään omaa ajotapaansa, ja järjestelmä tukee heitä neuvoillaan. Meillä onkin suomalaisittain todella pienet polttoaineen kulutuslukemat siihen nähden, mitä autoilla kuljetetaan ja paljonko niillä ajetaan. FMS-palvelu tarjoaa käyttäjäyritykselle myös oivan työkalun pohdittaessa vaikkapa jonkinlaista kuljettajien kannustinjärjestelmää.

Kuljettajille etäyhteydet antavat mahdollisuuden valmistautua ajoon omalta mobiililaitteelta.

-He pystyvät kännykän kautta suunnittelemaan työvuoroaan, käynnistämään lämmittimet sekä seuraamaan polttoaineen ja adblue-nesteen tankkaustarvetta, Pohjola luettelee.

FMS-seuranta vaikuttaa taloudelliseen ajoon polttoaineen kulutuksen lisäksi myös huoltokustannusten kautta.

-Auto keskustelee Scanian huollon kanssa. Kun on tarvetta huollolle, Scanialta otetaan yhteyttä. Se on meille helppoa ja käytännöllistä, ja auto on mahdollisimman paljon tuottavassa työssä.

Scania Suomen Tampereen asiakaspalvelupäällikkö Tuure Vehmasmäki sanoo ennakoinnin säästävän huoltoasiakkaan aikaa ja rahaa, kun työn määrä ja varaosien tarve on ennalta tiedossa.­

Huoltoväli määräytyy kuormituksen perusteella sen mukaan, minkälaisissa ajotehtävissä auto on ollut. Scania Suomen Tampereen asiakaspalvelupäällikkö Tuure Vehmasmäki tuntee hyvin ennakoivan ja mukautuvan huollon merkityksen asiakkailleen.

 Sijaintiin perustuvissa palveluissa kuljetusyrittäjä tai ajojärjestelijä voi tarkastella autojen sijainteja ja suunnitella reittejä vaikkapa turvaamaan arvokkaita kuljetuksia.

-Koska FMS kertoo reaaliaikaiset tiedot autosta, huoltoja sekä korjauksia voidaan resurssoida työn ja osatarpeiden kannalta, jolloin asiakas saa autonsa mahdollisimman nopeasti takaisin liikenteeseen.

Asiakkaan suostumuksella korjaamo voi lukea etänä ajoneuvon mahdolliset virhekoodit ja analysoida niitä.

-Toimintatietoanalyysin avulla huolto voi tarkastaa esimerkiksi jarrupalojen tai kytkimen kuluneisuuden sekä tarkistaa etänä, milloin piirturin kalibrointi vanhenee, Vehmasmäki sanoo.

Data jalostetaan kehitystä ohjaavaksi tiedoksi

Scania on kehittänyt suhteellisen ajotavan arviointijärjestelmän, jossa kuljettajan suoriutumista verrataan muihin vastaavissa ajoissa oleviin kuljettajiin.

-Järjestelmässä käytetään laajaa datamassaa maailmalta, mutta esimerkiksi Suomessa ajavia kuljettajia verrataan vain toisiin Suomessa ajaviin kuljettajiin, eikä kaupungin keskustoissa paljon ajavia verrata pitkiä matkoja ajaviin kuljettajiin, Scania Suomen FMS-tuotepäällikkö Jenna Metsola esittelee.

Maailmalta saatava valtava datamassa ei sellaisenaan vielä ole hyödyksi, vaan se pitää jalostaa kehitystä edistäväksi tiedoksi, painottaa Scania Suomen FMS-tuotepäällikkö Jenna Metsola.­

-Esimerkiksi juuri nyt liikenteessä on maailmanlaajuisesti 560 685 etäyhteydellä varustettua Scanian kuorma- ja linja-autoa.

Kun yhdellä autolla on 2-3 kuljettajaa, etäyhteyksien piirissä on toista miljoonaa omasta ajotavastaan palautteen saavaa kuljetusammattilaista.

Metsola muistuttaa, että raakadata ei sinällään vielä kerro hyödyllisiä asioita, vaan se pitää jalostaa kehitystä ohjaavaksi tiedoksi. Etäyhteyden ja tiedonsiirron mahdollistaa Scania Communicator -tiedonsiirtoyksikkö, joka kerää tietoja ajoneuvon CAN-väylän ja GPS:n avulla.

Data kulkee mobiiliverkon kautta Scanian palvelimille, jossa se jalostetaan tiedoksi ja muiden ohjelmien käyttöön. Dataa on lisäksi mahdollista integroida yrityksen omiin järjestelmiin.

-Etänä voidaan ohjata ohjaamon ja moottorin lämmittimiä, saada tietoa auton saapumisesta tietylle alueelle ja rajoittaa auton nopeutta. Hybridiautoilla voidaan nopeuden lisäksi tietyllä alueella rajoittaa myös melua ja päästöjä, Metsola luettelee.

Hän tähdentää, että nimenomaan kuljetusyritys itse hyödyntää halutessaan näitä ominaisuuksia FMS-palveluiden avulla, eikä auton ja sen toimintojen ohjailu tapahdu Scanialta.

-Mahdollisuus on määritellä tiettyjä alueita, esimerkiksi kaupungin keskustoja, koulujen ympäristöjä tai tehdasalueita, joilla maksiminopeus on 30 kilometriä tunnissa. Auto voi antaa kuljettajalle viestin tai nopeus rajoittuu automaattisesti, kun ajoneuvo saapuu alueelle. Kuljettajalla on kuitenkin edelleen mahdollisuus ohittaa rajoitus, mutta tästä rekisteröityy aina tieto.

Etäyhteydet antavat mahdollisuuden valmistautua ajoon mobiililaitteelta, jolta esimerkiksi voidaan käynnistää moottorin ja ohjaamon lämmittimet.­

-Sijaintiin perustuvissa palveluissa kuljetusyrittäjä tai ajojärjestelijä voi tarkastella autojen sijainteja ja suunnitella reittejä vaikkapa turvaamaan arvokkaita kuljetuksia. Palvelua voidaan käyttää myös varmennukseen, kun yrityksen pitää todentaa olleensa asiakkaan luona tiettynä aikana.

Palvelun tuottamat ympäristöraportit puolestaan kertovat erilaisista päästöistä suhteessa polttoainekulutukseen, jolloin ajotapaan vaikuttamalla voidaan ryhtyä pienentämään päästöjä.

Hiukkas- ja hiilidioksidipäästöjen lisäksi raportilta nähdään typen oksidit, hiilivedyt ja hiilimonoksidi. Myös digipiirturin lukeminen hoituu etälatauspalvelun kautta.

Älykkääseen ammattiautoiluun kuuluu sekin, että ajoneuvon nopeus mukautuu maastoprofiiliin. Auto tunnistaa edessä olevan mäen jyrkkyyden, tietää sitä seuraavan alamäen pituuden ja ennakoi jälleen uuden mäen korkeuden.

Automaattiset rullaustoiminnot aktivoituvat, jolloin auto ennakoi sopivan vauhdin ylämäkeen, jotta alamäessä ei tarvitse jarruttaa liikaa.

Vaikka kuljettajan on Metsolan mukaan hankala päihittää automatiikka taloudellisessa ajossa, autoa ohjaavan kuljettajan rooli on edelleen merkittävä.

-Kuljettaja tekee päätökset, ja häneltä vaaditaan järkeä liikenteessä, Metsola summaa.