[Mainos: Glaxo Smith Kline] Flunssakausi on täällä – Muista 5 tärkeintä vinkkiä taudin ehkäisyyn - Mainos - Ilta-Sanomat
MainosGlaxo Smith Kline

Flunssakausi on täällä – Muista 5 tärkeintä vinkkiä taudin ehkäisyyn

Pienet, arkiset rutiinit saattavat pelastaa flunssalta. Moni muistaa nenän hyvinvoinnin vasta silloin, kun se voi huonosti.

Hyvinvoivat nenän limakalvot muodostavat paikallisen immuunipuolustuksen, joka auttaa torjumaan infektioita.­


16.9.2020 15:37

Jos flunssa iskee, on ensisijainen hoito lepo. Tarvittaessa nuhakuumeen aiheuttamaa kolotusta tai mahdollista päänsärkyä voi hoitaa särkylääkkeellä. Flunssaa voi kuitenkin myös ennaltaehkäistä pienillä, arkisilla teoilla, joista on hyvä pyrkiä tekemään rutiineja. Omaan terveyteen ja esimerkiksi nenän hyvinvointiin voi ja kannattaa vaikuttaa myös flunssakauden ulkopuolella!

1. Pese käsiä ahkerasti

Tärkein flunssan ehkäisykeino on hyvä käsihygienia, sillä virukset tarttuvat hanakasti juuri käsien välityksellä. Tehokkainta on pestä kädet saippualla ja lämpimällä vedellä.

Kädet tulisi pestä jokaisen WC-käynnin jälkeen, ulkoa sisään palatessa sekä ennen ruokailua ja esimerkiksi niistämisen jälkeen. Ellet ole juuri pessyt käsiäsi, vältä kasvojen, silmien ja suun alueen koskettelua. Käsidesiä on hyvä pitää mukana ajatellen tilanteita, jossa käsipesu ei ole mahdollista.

2. Pidä huolta vastustuskyvystäsi

Riittävä lepo ja monipuolinen ravinto edesauttavat vastustuskykyä. Täysjyväviljat, marjat ja vihannekset sekä hedelmät ja kala ovat hyviä, terveyttä tukevia valintoja lautaselle.

Pimeänä vuodenaikana on hyvä muistaa myös D-vitamiinilisä, sillä se aktivoi immuunipuolustusta ja saattaa alentaa riskiä sairastua hengitystieinfektioon.

3. Ota rennommin!

Tiesitkö, että kova fyysinen tai psyykkinen stressi lisää riskiä sairastua flunssaan?

Stressi vaikuttaa elimistön immuunijärjestelmään muuttaen sen mekanismeja ja alentaen vastustuskykyä. Järjestä siis aikaa mukavien, rentouttavien asioiden tekemiseen ja hoida sekä ihmissuhteitasi että itseäsi.

4. Vältä tarpeettomia lähikontakteja

Itseään ei kannata ehdoin tahdoin altistaa tartunnoille. Flunssavirus leviää juuri ihmisten välisessä kosketuksessa. Vältä esimerkiksi tarpeetonta kättelyä ja jos vaikkapa työpaikan hissi on kovin ruuhkainen, odota suosiolla väljempää kyytiä.

5. Huolehdi nenän terveydestä

Usein nenän hyvinvointiin tulee kiinnittäneeksi huomiota vasta silloin, kun se voi huonosti eli on tukkoinen ja kipeä tai esimerkiksi kuivan karstainen.

Terve nenä suodattaa mikrobeja ja hiukkasia hengitysilmasta, säätää ilmavirran kulkua ja lämmittää sekä kostuttaa sisäänhengitettyä ilmaa. Hyvinvoivat limakalvot varmistavat, että nenä työskentelee kuten pitää. Ne myös muodostavat paikallisen immuunipuolustuksen, joka auttaa torjumaan infektioita.

Flunssaa aiheuttavat monet eri virukset, ja oireet voivat olla hyvin samankaltaisia kuin koronassa. Muistathan konsultoida terveydenhoidon ammattilaista, mikäli epäilet itselläsi COVID-19 -tartuntaa!

Lähteet: Terveyskirjasto.fi, Duodecimlehti.fi ja HUS.fi

Otrivin Natural Aloe Vera

Otrivin Natural Aloe Vera on luonnollinen, isotoninen merisuolaliuos, joka sisältää myös aloe veraa. Aloe veralla tiedetään olevan puhdistavia ja rauhoittavia ominaisuuksia.

Tuote on säilöntäaineeton ja sataprosenttisesti luonnollinen.

• Puhdistaa hellästi tukkoista nenää esimerkiksi vilustumisen tai allergiaoireiden yhteydessä.

• Rauhoittaa ärsyyntyneitä nenän käytäviä.

• Kosteuttaa nenän kuivia tai ärtyneitä limakalvoja.

• Ohentaa ja irrottaa nenän eritteitä sekä helpottaa niiden poistumista.

• Sopii nenän päivittäiseen puhdistamiseen.

CE-merkitty lääkinnällinen laite. Lue pakkausseloste. Tavaramerkit ovat GSK-konsernin omistamia tai sille lisensoituja.

©2020 GSK-konserni tai lisenssinhaltija. 09/2020, PM-FI-OTRI-20-00045.