MAINOS

MAINOS Telia

Luovuus auttoi yrittäjät kriisin yli – myynti siirtyi verkkoon ja autokaistoille

Julkaistu:

Pienyrittäjät kohtasivat tänä keväänä suuria haasteita, kun maailma sulkeutui nenän edestä. Lujalla tahdolla ja uusilla liiketoimintaideoilla moni yritys on kuitenkin päässyt takaisin jaloilleen.
Uutisia seurattiin päivä päivältä, sitten lähes tunti tunnilta. Ensin rajat menivät kiinni, koulut ja työpaikat siirtyivät etäilyn pariin, ruokakauppoihin tuli uudet käytännöt ja kivijalkakauppojen ovet menivät säppiin.

Suomen pienyrittäjistä löytyi uskomatonta vahvuutta, ideoita ja sitä kuuluisaa sisua. Suurin osa päivitti palvelu- ja tuotetarjoomaa tai panosti verkkokauppaan ja etäyhteyksien tuomiin mahdollisuuksiin. Myös täysin uusia ideoita pantiin alulle.

- Uskon, että loimme Suomen ensimmäisen autokaistakukkakaupan. Eli kipitimme tuomaan tilatut kukat asiakkaille parkkipaikalle, kertoo esimerkiksi Kukkakauppa Ruusupuun Minna Rintala.

Telia päätti ryhtyä tukemaan pienyrityksiä hankalassa tilanteessa. Syntyi #Yhdessä-kampanja, jossa annettiin Telian mainoksille varattua tilaa pienyrittäjien käyttöön. Yrittäjiä nostettiin esille muun muassa valtakunnallisessa televisiossa, alueellisissa sanomalehdissä, radiossa ja sosiaalisessa mediassa. Näkyvyys, jollaiseen pienyrittäjillä harvoin on varaa, antoi mahdollisuuden uusasiakashankintaan, myyntien kasvuun ja ylipäätään tietoisuuden kasvattamiseen.



Kahvipaahtimon verkkokauppamyynnit huimaan kasvuun

Vuodesta 2016 toiminut Lehmus Roastery paahtaa laadukasta vastuullisesti tuotettua erikoiskahvia tavallisille ihmisille. Yrityksen omistaja Arttu Muukkonen toteaa, että asiakkailta alkoi tulla kommentteja heti, kun Lehmus Roastery oli kampanjan mainoksessa paikallislehden etusivulla.

- Ihan varmasti myös meidän myynnit ovat kasvaneet #Yhdessä-kampanjan takia.

Lehmus Roastery on kriisin aikana lisännyt valikoimaansa Lockdown-paketit, joiden luvataan kestävän kuukauden kahvittelut ja Tee se idässä -puuhapaketin, joka liittyy Uudenmaan sulkemiseen. Lisäksi valikoimaan on tuotu retkikahvi ihmisten kasvaneen ulkoiluharrastuksen myötä, kaakaopaketti, mahdollisuus lähettää käsin kirjoitettu kortti kahvin kera vanhuksille sekä kilpailukahvi, joka oli varattu alun perin Helsinki Coffee Festival -tapahtumaa varten.

- Olemme pyrkineet seuraamaan ajan henkeä ja reagoimaan siihen joka viikko. Tarkoitus on ollut nimenomaan piristää ihmisten arkea!

Uusien palveluiden myötä sekä fokuksen siirryttyä verkkoon Lehmus Roasteryn online-myynnit ovat lähteneet valtavaan kasvuun.

- Aikaisemmin verkkokaupan osuus myynneistä oli ehkä kymmenen prosenttia. Nyt muun myynnin vähennyttyä se oli isoimmillaan 60 prosenttia, toteaa Muukkonen.



Näkyvyys tepsi

Välimerellisen keittiön herkkuja tarjoava ravintola Gustavo sai avattua ovensa jälleen kesäkuussa löyhennettyjen rajoitusten myötä.

- Päällimmäisenä keväästä jäi mieleen kommentti, joka tuli asiakkaalta: ”Mä nyt soitin, kun sä telkkarissa kerta niin käskit”, naurahtaa Gustavon omistaja Markus Rautala.

Myös kotkalainen pienkutomo Merinolla huomasi kampanjan myötä positiivisia muutoksia liiketoiminnassaan:

- #Yhdessä-kampanjan aikana verkkokauppamme myynti yllätti meidät täysin ja logomme loppuivat kesken. Onneksi yhteistyökumppanimme toimitti meille uuden tuote-erän ennätysnopeasti, kertoo Riikka Vidgren, toinen yrityksen omistajista.

Saavutamme enemmän, kun toimimme #yhdessä

Kesäkuuhun 2020 mennessä kampanjaan oli osallistunut yli 1000 yrittäjää ja toistakymmentä yhteistyökumppania. Myös Mimmit sijoittaa -yhteisö sekä vaikuttajat Jekku Berglund, Laura Rosilla ja Henri Alén lähtivät mukaan kampanjaan omissa somekanavissaan.

- Näinä aikoina erityisesti suuret yritykset ovat voineet auttaa pieniä. On ollut hienoa huomata, kuinka moni on lähtenyt mukaan tukemaan pienyrittäjiä oman liiketoimintansa keskiössä olevan palvelun avulla – esimerkiksi Clear Channel nosti yrittäjiä digitaalisen ulkomainonnan voimin ja Vincit LaaS lisäsi pienyrittäjien palveluita omaan HR-työkaluunsa, kertoo Telian yritysliiketoiminnan markkinoinnista vastaava Kaisa Pajari.

Telia jatkaa pienyrittäjien tukemista erinäisin keinoin, joista ensimmäinen liittyy kuluttaja-asiakkaille suunnattuun kesän alekampanjaan. Kampanjan aikana valittujen alelaitteiden ostajat saavat 30 euron lahjakortin, jonka voi käyttää valitsemansa kampanjaan osallistuneen pienyrittäjän liikkeessä. Mukana on #Yhdessä-kampanjan yrityksiä, joilla on kivijalkaliike.

Katso video!
MAINOS Telia

MAINOS