MAINOS

MAINOS Bridgestone

Nastat vai kitkat? Valinnassa tulisi huomioida ainakin nämä seikat

Julkaistu:

Asiantuntija tyrmää sitkeänä elävät myytit renkaiden ominaisuuksista.
Syksy on kääntymässä talveksi, joten nyt on hyvä hetki tarkistaa talvirenkaiden kunto ennen liukkaiden kelien alkamista.

Lain vaatima urasyvyys talvirenkaille on 3 milliä, mutta turvallinen kulutuspinta lumisilla ja jäisillä teillä on vähintään 5–6 milliä.

Nastalliset vai nastattomat talvirenkaat? Tämä on talviautoilijan ikuisuuskysymys, johon ei ole yhtä vastausta. Valintaan vaikuttaa oleellisesti se, millaisilla teillä autolla ajaa.

Kitkarengas: paras vaihtoehto hoidetuille teille

Yleinen harhaluulo on, että kitkarengas ei pidä riittävän hyvin. Rengasvalmistaja Bridgestonen myyntipäällikkö Tommi Helikarin mukaan sitkeänä elävä myytti ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

– Hoidetuilla teillä kitkat pitävät oikein hyvin, ja suurin osa autoilijoista pärjää niillä mainiosti läpi talven. Esimerkiksi eteläisen Suomen pääväylät ovat suuren osan talvesta hyvässä kunnossa.

Kitkarenkaat ovat myös huolettoman ja ympäristöä huomioivan autoilijan valinta. Niiden keskeinen etu on hiljaisuus, sillä nastaton rengas ei rapise paljaalla asvaltilla. Kitka ei myöskään kuluta tien pintaa.

Nastallisille renkaille on laissa määrätty käyttöaika, mutta kitkarenkaille ei ole tällaisia rajoituksia.

– Kitkarenkaiden omistaja voi yleensä valita renkaanvaihdon ajankohdan vapaammin ja ilman stressiä. Kitkarenkaat voi laittaa autoon syksyllä jo ennen pahimpia rengasliikkeisiin syntyviä jonoja. Keväällä ne voivat olla huoletta alla hieman pidempään.

Helikari huomauttaa, että kitkarengas on hyvä valinta myös sähköautoihin, joiden omistajat arvostavat kulkupelin hiljaisuutta.

Nastarengas: mainio valinta mökkiteille

Nastarenkaiden nastat pureutuvat hyvin jään pintaan, joten ne sopivat mainiosti vaihteleviin kelioloihin.

– Joskus sivutiet voivat olla hyvinkin jäisiä ja huonossa kunnossa. Nastat ovat hyvä vaihtoehto, jos käy paljon vaikkapa mökillä ja joutuu ajamaan jääpolanteisilla teillä.

Helikari kertoo törmäävänsä usein väitteisiin, joissa nastarenkaiden kovimmat puolustajat sanovat, että kitkarenkaan pito ei riitä. Kitkarenkaiden kannattajat puolestaan sanovat, että nastarenkaat ovat kovin äänekkäitä.

– Molemmat väitteet ovat osittain vanhentuneita, sillä tuotteet ovat kehittyneet viime vuosina isoin harppauksin.”

Nastarenkaita myydään enemmän kuin kitkarenkaita. Siksi rengasliikkeissä on yleensä laajempi valikoima nastallisia vaihtoehtoja, ja hyllystä löytyy todennäköisesti heti oikeankokoiset renkaat.

Laadukas rengas pitää ja on turvallinen

Valitsipa autonsa alle sitten kitkat tai nastat, renkaan laatuun kannattaa satsata.

– Mitä edullisempi rengas, sitä vähemmän sitä on testattu ja kehitetty. Halvemmat renkaat on myös tehty edullisemmista raaka-aineista. Silloin niiden pito ja muut turvallisuutta parantavat ominaisuudet eivät yllä parhaimpien renkaiden tasolle.

Laadukkaat renkaat maksavat hieman enemmän. Hintalisä on kuitenkin mitätön, kun sen jakaa renkaan tuleville käyttökuukausille.

Esimerkiksi 80 euron lisäinvestointi parempaan rengassarjaan maksaa 0,10–0,15 euroa päivässä, kun renkaan käyttöikä 3–4 vuotta.

– Se on aika pieni raha siitä, että saa alle laaturenkaat, jotka pitävät hyvin ja ovat turvalliset.

Selvitä rengasmyytit. Voita laadukas Bridgestone-talvirengassarja!

Ota kantaa

Millä renkailla aiot ajaa tänä talvena?

Kitkarenkailla 46% Nastarenkailla 54%
Ääniä yhteensä 7702

MIKÄ ON PARAS RENGAS AUTOLLESI?

Tee haku ajoneuvon tai rengaskoon perusteella ja löydä autollesi optimaalisin rengasvalinta:

Etsi sopiva rengas >>
MAINOS Bridgestone

MAINOS