MAINOS

MAINOS 8viikkoa.fi

Miksi pysyvä painonpudotus tyypillisesti epäonnistuu – ja mitä asialle voi tehdä?

Julkaistu:

Syy on yksinkertainen: Mitä useampaa asiaa yrität muuttaa yhdellä kertaa, sitä todennäköisemmin yrityksesi päätyy epäonnistumiseen ja palaat takaisin vanhoihin tapoihisi.
– Mitä nopeammin muutosta yrittää tehdä, sen suuremmaksi epäonnistumisen riski myös nousee, tarkentaa Teemu Eloranta, ravintoterapeutti ja yksi 8 viikon Startti -valmennuksen valmentajista.

Tämän todistavat tutkimukset, joiden mukaan elämäntapamuutoksen onnistumisprosentti on jopa 80 ja uusi tapa on käytössäsi vielä vuoden kuluttua, jos yrität muuttaa vain yhtä asiaa kerrallaan.

– Ja teet sen yhdenkin asian lempeästi, ottaen huomioon, että sinulla on muutkin elämän velvollisuudet hoidettavana samaan aikaan, Eloranta lisää.

Jos yrität muuttaa kahta tapaa samanaikaisesti, esimerkiksi liikuntaa ja ruokailutottumuksiasi, todennäköisyys sille, että noudatat uusia tapoja vielä vuoden kuluttua on enää noin 35 prosenttia.

Kolmen asian muuttaminen kerralla laskee onnistumisen todennäköisyyden vaivaiseen viiteen prosenttiin. Asioiden ja tottumusten muuttaminen vaatii mieleltämme paljon energiaa ja sitä energiaa on käytössä rajallisesti. Eli älä yritä remontoida koko elämää kerralla. Aloita yhdestä asiasta ja pistä se ensin kuntoon.

Voima on rutiineissa

Kun uusi rutiini on muodostettu ja uutta tapaa toistettu riittävästi, asia tapahtuu sen jälkeen helpommin automaattisesti. Eihän sinun tarvitse hampaiden pesemistäkään erikseen miettiä, kun olet toistanut rutiinin tuhansia kertoja kymmenien vuosien aikana.

Valitettavan moni ryhtyy pudottamaan painoa aivan mahdottomalla tavalla ja kun epäonnistuu yrityksessään, päätyy syyttämään itseään. Ajatus epäonnistumisesta tai huonommuudesta valtaa mielen. Ajatus ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Lähestymistapa muutokseen on yleensä vain ollut täysin kestämätön, kun ei tiennyt miten olisi kannattanut tehdä.

8 viikon Startti on verkkovalmennus, jossa tämä yhteen asiaan keskittyminen on otettu huomioon. Siellä muutetaan ensin ruokailutottumuksia ja pudotetaan painoa syömällä oikein. Ruokaa saa syödä riittävästi ja nälkää ei tarvitse pelätä. Liikunta saa odottaa, koska painoa pudotetaan syömällä, ei juoksemalla aamulenkkejä.

Valmennuksessa keskitytään kahdeksan viikkoa rakentamaan uutta tapaa ruokailuun. Valmennus perustuu Sami Sundvikin, Teemu Elorannan ja Samuli Perälän yhteensä 40-vuoden valmennuskokemukseen ja osaamiseen.

– Olen kokeillut elämäni aikana ties mitä dieettejä, mutta tämä muutti käsitykseni kaikesta. Kertaakaan en tuntenut nälkää ja sain syödä vaihtelevasti eri ruokia. Vanhoihin tapoihin en ole palannut, vaikka välissä on ollut lomia, reissuja ja mökkiviikonloppuja. Osaan tehdä oikeita valintoja ja vanhat herkut eivät enää edes houkuttele. Paino on jatkanut tasaista laskua, ja nyt olen normaalipainon ylärajalla ja tyytyväinen, kertoo Päivi viime syksyn ryhmästä.

Päivi on yksi lähes seitsemästä tuhannesta Startin käyneestä. Esimerkiksi kuluvan vuoden huhtikuun valmennusryhmän jäsenet pudottivat keskimäärin 6 kiloa ja heidän vyötäröiltään lähti keskimäärin 7,8 senttiä kahdeksassa viikossa.

– Mikäli tahti pysyy samana, puolessa vuodessa kevenisi melkein kaksikymmentä kiloa, syömällä ihan tavallista jokaisesta marketista löytyvää ruokaa, Eloranta laskeskelee.

Lue lisää valmennuksesta ja lähde mukaan 26.8. alkavaan ryhmään tarjoushinnalla.

Miksi tämä toimii?

Jos haluat onnistua oikeasti, 8 viikon Startissa saat kaiken tarvitsemasi tiedon.

– Kun keskittyy vain yhteen asiaan kerrallaan, se auttaa saavuttamaan enemmän onnistumisen tunteita siinä asiassa. Esimerkiksi kun syö oikein ja paino putoaa, on helpompaa jatkaa syömistä sillä tavalla. Pienet onnistumiset ylläpitävät motivaatiota ja saavat aikaan halun jatkaa toimintaa, joka taas tuottaa lisää onnistumisen tunteita, valmentaja Eloranta kuvailee.

– On ollut hyvä valmennus. Monet ohjeet olen ottanut käyttööni ja etenkin kiinnitän nyt huomiota syömishetken tunnelmaan ja ruuan pureskelemiseen. Oli hyvä, ettei mukana ollut liikuntaa, aiemmat elämäntapamuutosvalmennukset ovat kosahtaneet juuri siksi, että on pitänyt muuttaa liian nopeasti liian monta asiaa, luonnehtii puolestaan Leila tammikuun ryhmästä.

Kun oikeanlaisen ruokavalion myötä saat riittävästi ravintoaineita ja suoliston kunnon paranemisen kautta syömästäsi ruoasta entistä suurempi osa ravintoaineista pääsee kunnolla imeytymään, energiatasosi nousevat.

– Mahtavaa, jo ensimmäisen viikon jälkeen hirmuisesti energiaa ja jotenkin tosi helposti kaikki mennyt. Ei ollut missään kohtaa tunnetta, että olisi millään dieetillä ja odottaisi vaan sen loppumista, vaan tämä on tullut todellakin elämäntavaksi, kertoo syksyn ryhmästä Sirpa.

Lue lisää valmennuksesta ja lähde mukaan 26.8. alkavaan ryhmään tarjoushinnalla.

Lisääntynyt energia lisää halukkuutta kuluttaa energiaa johonkin mielekkääseen tekemiseen. Suuri osa valmennuksen käyneistä päätyy aloittamaan liikunnan tai muuten aktiivisemman elämäntavan valmennuksen aikana tai sen jälkeen. Kunhan on ensin laitettu ravintopuoli kuntoon ja painoa on saatu alas sen verran, että liikkuminen on miellyttävämpää. Näin ei myöskään luoda ikävää muistijälkeä pakolla harrastetusta liikunnasta, joka taas aina nostaa riskiä jättää seuraava lenkki juoksematta.

– Tämä oli minulle miellyttävä ja tehokas tapa painonpudotukseen, elämänlaatua parantavaan muutokseen (esimerkiksi uni, stressi, vatsavaivat) ja jojoilun lopettamiseen ilman nälkää ja pakollisia liikuntasuorituksia. Ruokailutapoja muuttamalla tuloksia syntyy kuin itsestään ja vireys sekä hyvä olo paranevat päivä päivältä. Pienet poikkeamatkaan eivät pilaa koko elämää. Nyt kun osaan tämän, ajattelin palata lenkkeilemään, mikä on ollut tauolla jo vuosia, Milla huhtikuun ryhmästä hymyilee.

Enemmän unta, vähemmän liikuntaa

8 viikon Startti keskittyy ruokavalion lisäksi parantamaan uneen liittyviä tapoja, jos sillä puolella on parannettavaa. Monilla on. Tilastojen mukaan joka neljäs suomalainen nukkuu liian vähän.

– Virkeänä uusien tapojen opettelu on helpompaa. Käytössä on enemmän tahdonvoimaa pienten muutosten tekemiseen, mitä esimerkiksi ruokavalion muuttaminen vaatii, Eloranta kommentoi.

Liian vähäinen tai huonolaatuinen uni aiheuttaa väsymystä, aivotoimintojen hidastumista, vaikeutta säädellä tunteita (joka vaikuttaa esimerkiksi tunnesyömiseen) ja keskittymiskyvyttömyyttä. Pahimmillaan unettomuus voi aiheuttaa jopa masennusta.

Myös onnettomuusriski eri lajeissa kasvaa kun nukkuu liian vähän.

Oikeanlainen ruokavalio myös auttaa rauhoittamaan yöunet ja helpottaa unen saamista.

– Jos jotain haluat ottaa mukaan tästä artikkelista, niin muista se, että muuta vain yksi asia kerrallaan. Varsinkin painoa pudottaessa kannattaa ajatella, että laittaa ensin ruokailun kuntoon ja nukkuu paremmin, niin halu liikuntaan tulee mukaan myöhemmin kuin itsestään, Eloranta rohkaisee.

Lue lisää valmennuksesta ja lähde mukaan 26.8. alkavaan ryhmään tarjoushinnalla.
MAINOS 8viikkoa.fi

MAINOS