MAINOS

MAINOS Rajamäen

Mikä on Karita Tykän hyvän olon salaisuus? 5 asiaa, joista hän ei luovu

Julkaistu:

Hyvinvointivalmentaja ja bloggaaja Karita Tykkä kertoo omat vinkkinsä energiseen talveen. Tykkä antaa myös helpon ohjeen pastöroimatonta omenaviinietikkaa sisältävään virkistävään juomaan, jota hän käyttää flunssan torjumiseen tai vastustuskyvyn vahvistamiseen.
1. Anna aamuisin aikaa itsellesi

”Aamu on päivän tärkein hetki. Lentokoneen turvaohjeissakin neuvotaan, että laita happinaamari ensin itsellesi ja vasta sitten lapselle. Rakenna aamusi siis sellaiseksi, että saat hetken itsellesi. Tämän jälkeen kykenet myös auttamaan toisia.

Minulla on herätyskellona sarastusvalo, jonka valo herättää lempeästi uuteen päivään. En vilkaise sähköpostejani, vaan rauhoitun ja teen 15 minuutin meditaation. Sen jälkeen herättelen kehon liikkeellä, teemme aamutoimet, vien 8-vuotiaan poikani kouluun ja pulahdan avantoon.”

2. Tee asioita, joista nautit

”Meri on minulle rakas ja tärkeä, ja asumme sen lähellä. Käyn avannossa joka aamu. Jos en pääse sinne aamulla, menen myöhemmin.

Olen yksityisyrittäjä, ja minulla on jatkuvasti monta rautaa tulessa töissä ja perheen kanssa. Uidessa saan olla yksin. Se rauhoittaa hermostoani ja auttaa keskittymään hetkeen.

En mieti, kuinka kauan aikaa uin – joskus hetken, joskus muutamia minuutteja. Tärkeintä on se, miltä kehossa tuntuu. Kun nousen avannosta, nautin endorfiiniryöpystä, joka kehossa tuntuu. Se on aina yhtä upea tunne.”

3. Huolehdi vatsasi hyvinvoinnista

”Vatsasta ja suolistosta on tärkeä pitää huolta, jotta koko kroppa voisi hyvin ja pysyisi kunnossa. Suolisto vaikuttaa myös energiatasoomme ja mielialaamme.

Suolisto kiittää, kun se saa hyödynnettäväkseen hyvistä raaka-aineista valmistettua puhdasta ruokaa ja ruuansulatusrauhaa – kiireettömän ruokailuhetken.

Olen pastöroimattoman omenaviinietikan ystävä, ja tällä hetkellä käytän sitä ruuanlaitossa päivittäin. Omenaviinietikka sopii hyvin salaatinkastikkeeksi vaikkapa kvinoa-salaatteihin. Sen voi hyvin yhdistää rasvaisten raaka-aineiden, kuten avokadon kanssa.

Pastöroimattomasta omenaviinietikasta saa tehtyä ihania kylmiä tai hiukan lämpimiä juomia aamuun ja iltaan. Siitä voi valmistaa esimerkiksi luonnollisen lääkkeen flunssan karkottamiseen, kun sekoittaa omenaviinietikan sekaan hunajaa ja raastettua inkivääriä. ”

4. Liiku ulkona luonnossa

”Talvella valoa on vähemmän, ja siitä kannattaa ottaa kaikki irti. Pilvisenäkin päivänä valonsäteitä riittää.

Lähden ulos aina, kun se on mahdollista, joskus keskellä päivää. Kävelen, juoksen luonnossa ja luistelen jäällä. Touhuan poikani kanssa.

Luonto laskee stressitasoja. Siellä liikkuminen tekee hyvää mielelle ja keholle.”

5. Panosta hyviin yöuniin

”Uuteen päivään on helpompi herätä, kun takana on hyvin nukuttu yö. Unesta on helppo nipistää, syyllistyn siihen itsekin. Se ei ole kuitenkaan järkevää. Unen aikana aivoissa tapahtuu paljon palautumista ja kehitystä, esimerkiksi uuden oppimista. Kova treeni ja lyhyet yöunet ovat siis huono yhdistelmä.

Nukun arkena yleensä seitsemän–kahdeksan tunnin yöunet, viikonloppuna hiukan pidempään. Yritän lopettaa ruutujen ja sinisen valon tuijottamisen pari tuntia ennen sänkyyn menoa, sillä se häiritsee nukahtamista. Teen jotain rentouttavaa, kuten venyttelen, luen, otan kuuman suihkun tai nautin lämmintä juomaa. Iltarituaalit kertovat keholle, että kohta on aika nukahtaa.”

Ruuanlaiton lisäksi Karita Tykkä käyttää omenaviinietikkaa muun muassa siivouksessa ja kauneudenhoidossa, kuten virkistävissä jalkakylvyissä. Hän kokee, että pastöroimaton omenaviinietikka auttaa myös ruokaa sulamaan paremmin. Ruuansulatuksen voimajuoma, joka todella toimii - blogikirjoituksessaan hän kertoo, miksi vannoo pastöroimattoman omenaviinietikan nimiin ja jakaa parhaat reseptinsä aamujuomaan, flunssashottiin ja detox-kylpyyn. Lue Karitan blogiteksti täältä!

Rajamäen monipuolinen omenaviinietikka

Rajamäeltä on tullut uusi pastöroimaton ja hellävaraisesti suodatettu omenaviinietikka. Käytä tavanomaisesti maustamiseen, marinadeihin ja salaatinkastikkeisiin tai sekoita 1–2 teelusikallista lasilliseen vettä ja nauti aamuisin. Makuvaihtoehdot: lämmin kaneli, virkistävä inkivääri–kurkuma ja maustamaton.

Lue lisää >>
MAINOS Rajamäen

MAINOS