MAINOS

MAINOS Nicotinell

Oletko lopettanut tupakoinnin? Näin selviät pikkujoulukaudesta retkahtamatta

Julkaistu:

On luonnollista, että tupakanhimo iskee edelleen ajoittain – etenkin tilanteissa, joihin tupakointi ennen kuului olennaisesti. Päätös savuttomuudesta pitää kyllä, kun ottaa avuksi fiksun ennakoinnin taktiikan.


Ensimmäiset viikot tupakoinnin lopettamisen jälkeen ovat vaikeimmat. Tyypillisimpiä oireita ovat epämiellyttävä olo, mielialan vaihtelut, yskä ja päänsärky. Ne hellittävät onneksi pian, mutta tupakanhimo jää yleensä kytemään pidemmäksi aikaa. Se nostaa usein päätään juhlien yhteydessä, stressin iskiessä tai joutohetkinä hieman riippuen siitä, milloin tupakka on yleensä tullut sytytettyä.

Hetken mielijohdetta on vaikea vastustaa – paitsi jos siihen on valmistautunut etukäteen. Ennakkoon kannattaa pohtia, mitkä ajatukset ja teot tukisivat savuttomuuspäätöstä parhaiten. Se on tehokas keino selvitä tupakatta esimerkiksi seuraavista tilanteista.

Lomat ja juhlat

Monille tupakointi liittyy erityisesti juhliin ja lomiin, jolloin hypätään hetkeksi pois arjen oravanpyörästä. Silloin on lupa rentoutua, jolloin helposti tuntuu, että on ansainnut muutaman tupakan. Kannattaa kuitenkin harkita, onko yksi bileilta tai lomaviikko sen arvoinen, että on valmis luopumaan päätöksestään.

Jos juhlimiseen liittyy edelleen sietämätöntä tupakanhimoa, voi olla tarpeen jättää pirskeet väliin hetkeksi aikaa. Alkoholin välttäminen voi olla hyvä ajatus, kunnes tuntee itsensä tarpeeksi vahvaksi juhlimaan ilman tupakkaa. Parasta bileseuraa ovat ystävät, jotka kunnioittavat ja tukevat päätöstä savuttomuudesta.

Kun suru kohtaa

Kriisin keskellä voi tuntua, että tupakointi auttaa, vaikka sen lopettamisesta olisi kulunut jo vuosia. Tupakka on ehkä aiemmin ollut kuin uskollinen seuralainen, joka on tuonut lohtua vaikeina aikoina. Jos sortuu uudelleen tupakoimaan, se voi kuitenkin pahentaa kriisitilannetta entisestään: itsetuntoa murjoo, kun hyvin sujunut tupakkalakko katkeaa.

On hyvä pysähtyä miettimään, mikä muu kuin tupakka voisi helpottaa oloa tiukassa tilanteessa. Mikä saisi ajatukset muualle, ainakin kunnes pahin tupakanhimo hellittää? Läheisten kanssa vietetty aika ja itselle mieluisa tekeminen ovat hyviä vaihtoehtoja. Liikunta on monin tavoin motivoivaa, sillä mitä pidemmän aikaa tupakoinnin lopettamisesta on, sitä helpommin liikunta sujuu.

Stressaavat tilanteet

Monet tupakoitsijat uskovat, että sauhuttelu tuo helpotusta stressaaviin tilanteisiin, mutta tutkimusten mukaan tämä ei pidä paikkansa. Tupakoitsijoilla stressitaso laskee kyllä tupakoitaessa – mutta samalle tasolle kuin niillä ihmisillä, jotka eivät polta. Muulloin stressitaso on savuttomiin verrattuna keskimäärin korkeammalla. Kun tämän tiedostaa, voi pohtia, mikä olisi tupakan sytyttämisen sijaan hyvä tapa käsitellä ja vähentää stressiä.

Turhautuessa

Kun tupakanhimo on pahimmillaan, voi tuntua vaikealta muistaa, miksi edes päätti lopettaa tupakoinnin. Tällöin kannattaa pysähtyä pohtimaan mennyttä. Tupakoinnin lopettaminen tuntui varmasti epämiellyttävältä, mieliala vaihteli ja olo oli kaiken kaikkiaan tukala.

On hyvä miettiä, haluaisiko käydä kaiken tämän uudelleen läpi – tai onko siihen edes voimia. Lopettamisen hyviä puolia kannattaa kerrata. Terveys on kohentunut ja savuttomuus on kenties merkinnyt paljon läheisille, etenkin jos perheessä on lapsia. Tällöin saa lisää voimaa pysyä päätöksessä sen sijaan, että tarttuisi hetken mielijohteeseen.

CHFIN/CHNICOT/0043/18

TARVITSETKO APUA PÄÄTÖKSESSÄ PYSYMISEEN?

MAINOS Nicotinell

MAINOS