MAINOS

MAINOS Nivea

Terveellinen ravinto hellii ihoa – näin ulkoinen ja sisäinen ihonhoito täydentävät toisiaan

Julkaistu:

Syö avokadoa ja mustikkaa, käytä laadukkaita ihovoiteita. Ravintoterapeutin mukaan ihonhoidon resepti ei ole ihan näin yksinkertainen. Hän lähtee liikkeelle terveellisestä, monipuolisesta ruokavaliosta.


Kaupunkielämä vaatii iholta paljon. Iho saa osakseen niin pölyä, saasteita kuin aurinkoakin, ja välillä sitä koettelee myös kuiva sisäilma. Moni hakee apua ihonhoitotuotteista.

- Ulkoisen ihonhoidon ohella on tärkeää, että perusta on kunnossa ravinnosta alkaen, sanoo kliininen ravintoterapeutti Sinikka Pakeman. Jotta iho voisi uusiutua, se tarvitsee rakennusaineita ja energiaa, joita keho tuottaa ruoan ravintoaineista.

Punaista, purppuraa, keltaista, oranssia ja vihreää

Tasapainoinen ruokavalio sisältää Pakemanin mukaan aina runsaasti vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Hän muistuttaa vanhasta värisäännöstä, siis siitä, että kasvisten monipuolinen väripaletti varmistaa myös monipuolisen tarjonnan vitamiineja ja hivenaineita.

- Iholle tärkeitä vitamiineja ovat erityisesti A-, C- ja E-vitamiinit. Esimerkiksi ihon tukikudoksen tärkeimmän proteiinin, kollageenin, valmistus edellyttää C-vitamiinia, Pakeman toteaa. Rasvaliukoiset A-, D- ja E-vitamiinit tarvitsevat puolestaan rasvaa toimiakseen.

- Iho tarvitsee muutenkin rasvaa kosteustasapainon ylläpitämiseen. Erityisesti omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä, ja niitä saa muun muassa rasvaisesta kalasta, oliiviöljystä, pähkinöistä ja siemenistä sekä avokadosta. Pakeman muistuttaa, että kalat ja pähkinät ovat myös erinomaisia proteiinin lähteitä niin iholle kuin koko kehollekin.

Superruoat osana tasapainoista ateriaa

Mikä sitten olisi ihon superruoka? Pakemanin mukaan avokadot, kotimaiset mustikat ja lähes kaikki vihreät kasvikset ovat hyviä esimerkkejä ravinteikkaista ruoista, joita iho rakastaa. Varsinaisena ravintopakettina hän pitää myös kananmunaa.

- Kannattaa kuitenkin aina katsoa kokonaisuutta, eikä tarttua yksittäisiin ruoka-aineisiin, Pakeman sanoo. Esimerkiksi tuoreessa ja vasta pilkotussa raakaruoassa ravintoaineet ovat hänen mukaansa hyvin tallella, mutta kaikille pelkkä raakaravinto ei sovi eikä sitä tee välttämättä mieli kaikkina vuodenaikoina.

- Tärkeitä ravintoaineita saa onneksi monin eri tavoin ja monista eri ruoka-aineista.

Apua ruoan ja voiteiden antioksidanteista

Ravintoaineiden voima on se, jota tavoitellaan myös ihonhoitotuotteissa.

Esimerkiksi Nivea Urban Skin Protect Day Cream -päivävoide sisältää licochalcone -lakritsinjuuriuutetta, antioksidanttia, joka suojaa ihoa saasteilta ja älylaitteiden siniseltä valolta, samalla kun voiteen ihoystävällinen pH-arvo tasapainottaa ihoa.

Antioksidantit reagoivat soluille haitallisten happiradikaalien kanssa ja neutraloivat niiden vaikutuksen. Happiradikaaleja puolestaan syntyy elimistössä, myös ihossa, muun muassa tupakoinnin, ilmansaasteiden, UV-säteilyn ja huonolaatuisen ravinnon myötävaikutuksella.

Nivea Urban Skin Detox Night Cream -yövoide sisältää kasvipohjaista bioflavonoidia, joka aktivoi ihon omaa puolustusta vapaita radikaaleja vastaan.

Jotta tehoaineet pääsevät vaikuttamaan, iho kannattaa syväpuhdistaa Urban Skin Detox Face Mask -kasvonaamiolla, joka vaikuttaa jo yhdessä minuutissa.

Testaa ihotietämyksesi alla olevalla testillä – saat samalla hyvinvointivinkkejä.

Jos testi ei näy oikein, voit tehdä sen myös täällä.

Suojaa ihoasi ulkoiselta rasitukselta

1. Nivea Urban Skin Detox Face Mask -kasvonaamio syväpuhdistaa ihon minuutissa. Lue lisää >>
2. Nivea Urban Skin Protect Day Cream -päivävoide suojaa ihoa epäpuhtauksilta ja auringolta suojakertoimella 20 sekä rauhoittaa ihoa. Lue lisää >>
3. Nivea Urban Skin Detox Night Cream -yövoide aktivoi ihon omaa kykyä suojautua. Lue lisää >>
Urban Skin -sarjaan kuuluu myös kosteuttava naamio sekä ihohuokosia supistava naamio. Tuotteet ovat saatavilla hyvin varustelluista päivittäistavarakaupoista.
MAINOS Nivea

MAINOS