MAINOS


MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Seatin ja Gasumin mainosaineistoa.

MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Seatin ja Gasumin mainosaineistoa.
MAINOS Seat / Gasum

SEAT Arona TGI on maailman ensimmäinen kaasukäyttöinen SUV-malli – toimintasäde kaasulla peräti 400 kilometriä

Julkaistu:

Espanjalaismerkin laajaa kaasuautovalikoimaa täydentävä kaupunkimaasturi tuo ekologisuutta ja taloudellisuutta SUV-luokkaan. SEAT luottaa laatuun: jokaiselle kaasuhybridille myönnetään 5 vuoden takuu.


Arona TGI:ssä yhdistyvät uusin teknologia ja ympäristön huomioiminen. Se ei kuitenkaan tarkoita ajo-ominaisuuksista tinkimistä.

– SUV-mallit eli kaupunkimaasturit on yksi eniten kasvavista autoluokista Euroopassa. Markkinoilla ei ennen tätä ollut kaasulla kulkevaa kompaktia kaupunkimaasturia, joten halusimme tarjota sellaisen kuluttajille, kertoo SEATin myyntipäällikkö Juha Patama.

Vakiovarusteena oleva kuusivaihteinen manuaalivaihteisto parantaa SEAT Arona TGI:n taloudellisuutta ja ajettavuutta. Kolmisylinterisen, 12-venttiilisen 1,0 litran TGI-moottorin teho on 90 hv 4500–5800 kierrosnopeudella ja maksimivääntö 160 Nm 1900–3500 kierrosnopeudella. Kaasuhybridin huippunopeus on 172 kilometriä tunnissa ja se kiihtyy nollasta sataan kilometriin 12,8 sekunnissa.

Toimintamatkan ja taloudellisuuden lisäämiseksi Arona TGI:ssä on kolme kaasusäiliötä, joiden tilavuus on yhteensä 14,3 kg. Se merkitsee peräti 400 kilometrin toimintasädettä pelkästään kaasulla.

Arona TGI:stä löytyy myös bensiinitankki. Auto kuitenkin käyttää bensiiniä polttoaineena vain kaasusäiliöiden tyhjennyttyä. Bensiinillä auton toimintasäde kasvaa 560 kilometriin.

– SEAT Arona TGI on käytännöllinen, taloudellinen ja ympäristöystävällinen kaupunkimaasturi. Se on saatavilla monenlaisilla varustetasoilla, joten on helppo valita juuri omiin tarpeisiin sopiva auto, Patama sanoo.

Palkittua muotoilua

SEATin kaasuautomallisto on yksi markkinoiden kattavimmista. Arona TGI, Leon TGI, Leon ST TGI, Ibiza TGI ja Mii EcoFuel vähentävät paitsi autoilun ympäristövaikutuksia myös käyttökustannuksia.

– Mii on pieni kaupunkiauto, Leonin farmarimalli taas tilava perheauto. Uusi Arona TGI on kompakti kaupunkiajoon, mutta ominaisuudet riittävät pidempienkin matkojen taittamiseen. Tilavien sisätilojen ja 282 litran tavaratilan ansiosta Arona TGI toimii hyvin perheautonakin, Patama sanoo.

SEATin automalleissa on kiinnitetty erityistä huomiota muotoiluun. Autojen estetiikka on puhdaslinjaista ja nuorekasta. Juha Patama tietää, että auton valintaa ohjaa järjen lisäksi myös tunne. Auton tulee paitsi toimia moitteettomasti myös näyttää ja tuntua hyvältä.

– Arona on persoonallinen ja helposti muokattavissa yksilölliseksi autoksi. Valittavissa on esimerkiksi 68 värivaihtoehtoa. Auton muotoilu on palkittu tuotemuotoilun Red Dot -palkinnolla vuonna 2018, Patama kertoo.

SEAT takaa kaasuhybridiensä toimivuuden. Ainoana Suomessa se tarjoaa jokaiselle kaasuhybridille viiden vuoden tai 100 000 ajokilometrin takuun.

Kotimainen biokaasu on uusiutuva polttoaine

Biokaasu tuotetaan kotitalouksien, teollisuuden ja kaupan biohajoavista jätteistä. Se on siis sataprosenttisesti kotimainen ja uusiutuva polttoaine. Biokaasu vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia. Pohjoismaiden suurin biokaasun tuottaja on energiayhtiö Gasum.

Suomessa on tällä hetkellä 43 kaasuntankkausasemaa, ja Gasumin tavoitteena on avata 35 uutta asemaa lähivuosina. Kaasuntankkausasemien lisäännyttyä yhä useammalla suomalaisella on mahdollisuus valita ympäristöystävällinen kaasuauto.

Gasumin biokaasulle on myönnetty kotimaisuudesta tunnustuksena Avainlippu-merkki ja liikenteen polttoaineena käytettävälle biokaasulle lisäksi ympäristöystävällisyydestä kertova Joutsenmerkki.

» Lue lisää SEAT-kaasuhybrideistä

» Lue lisää kaasuautoilusta
MAINOS Seat / Gasum
Lue myös:

MAINOS