MainosSeat / Gasum

Janni vaihtoi kaasuautoon – voi pienentää autoilun päästöjä jopa 85 prosenttia

Yksityisautoilijan on helppo pienentää autoilusta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä. Samalla autoilusta aiheutuvat kulut voivat laskea merkittävästi, huomasi vuosi sitten kaasuauton hankkinut Janni Aalto.


26.3.2019 13:01

– Valitsin kaasuhybridiauton ennen kaikkea ympäristösyistä. Biokaasu vähentää autoilusta aiheutuvia päästöjä merkittävästi, Aalto sanoo.

Noin 1500 kilometriä kuussa ajava Aalto kertoo löytäneensä sopivan automallin helposti.

– Valinnanvaraa oli hyvin. Päädyin SEAT Leoniin, sillä miellyttävän ulkonäön lisäksi siinä oli kaikki minulle tärkeät ominaisuudet. Auton hankintahinta ei poikennut juurikaan bensiinillä kulkevan hinnasta.

SEAT on Suomen toiseksi rekisteröidyin kaasuautomerkki. SEAT-kaasuhybrideissä on sekä kaasu- että bensiinitankki. Kaasuhybridit käyttävät pääasiallisena polttoaineena kaasua, ja bensiini vaihtuu polttoaineeksi vasta kaasun loputtua.

Suomen laajimman kaasuhybridivalikoiman tarjoava SEAT on panostanut viime vuosina entistä enemmän ympäristöystävälliseen autoiluun.

– Liikenteen päästöjä on pienennettävä. Kaasuautoilu on hyvä tapa vähentää autoilun ympäristövaikutuksia hyödyntäen jo olemassa olevaa teknologiaa, sanoo SEATin Suomen johtaja Jukka Kiuru.

Kaasu säästää myös kukkaroa

Gasumin tutkimuksen mukaan 72 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että bensiinistä ja dieselistä tulisi siirtyä puhtaampiin polttoaineisiin. Käyttämällä polttoaineena uusiutuvaa biokaasua voi autoilusta aiheutuvia päästöjä vähentää jopa 85 prosenttia. Maakaasun käyttö puolestaan vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä noin 25 prosenttia.

Biokaasu on täysin kotimainen polttoaine. Sitä tuotetaan kotitalouksien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä. Polttoaineen kotimaisuutta pitää tärkeänä 70 % suomalaisista.

– Tankkaan aina biokaasua. Olen huomannut, että se säästää ympäristön lisäksi myös kukkaroa. Ennen kaasuautoa ajoin dieselautolla, ja silloin polttoaineeseen kului kuukaudessa noin 40–80 euroa enemmän kuin nyt, Aalto laskee.

Tällä hetkellä biokaasun vertailulitrahinta on 0,936 euroa ja maakaasun 0,827 euroa. Maakaasu on liikenteen edullisin polttoaine.

Janni Aalto tankkaa autonsa kahdesti viikossa. Kaasutankkausasema on sopivasti työmatkan varrella.

– Saan tankin täyteen suurin piirtein 20 eurolla. Kaasun tankkaaminen on tosi helppoa, nopeaa ja edullista.

Käytettävyys kuin bensiiniautossa

Aikaisemmin diesel-, bensiini- ja sähköautoilla ajanut Aalto on tyytyväinen kaasuautoilija. Hän on ajanut kaasuhybridillä ympäri vuoden ja huomannut sen toimivan moitteetta myös kovalla pakkasella.

SEATin Jukka Kiuru kertookin kaasuhybridin ajo-ominaisuuksien ja käytettävyyden olevan samanlaiset kuin polttomoottoriautossakin. Aalto on huomannut eron ainoastaan siinä, että kaasulla ajaminen tuntuu hieman hiljaisemmalta.

Myös renkaat ja ajotapa vaikuttavat

Autoilusta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä voi pienentää reippaasti ajamalla ympäristöystävällisellä polttoaineella. Lisäksi huomio kannattaa kiinnittää auton renkaisiin ja ajotapaan.

Polttoainetta voi säästää renkailla, joissa on pienet vierintävastukset. Renkaiden ilmanpaine kannattaa tarkistaa säännöllisesti, sillä liian pieni paine lisää polttoaineen kulutusta ja näin ollen myös ympäristövaikutuksia.

Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa myös ajotapa. Moottori kannattaa esilämmittää ja tyhjäkäyntiä välttää. Myös tasaisella ajonopeudella voi pienentää polttoaineen kulutusta.

» Lue lisää SEAT-kaasuhybrideistä» Lue lisää kaasuautoilusta

Lue myös: