MAINOS


MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Seatin ja Gasumin mainosaineistoa.

MAINOS - Kaikki tämän osion artikkelit ovat Seatin ja Gasumin mainosaineistoa.
MAINOS Seat / Gasum

Suomalaiset innostuivat kaasuautoilusta – tässä 5 syytä valita kaasuauto

Julkaistu:

Suomessa ensirekisteröitiin viime vuonna enemmän kaasu- kuin täyssähköautoja. Kaasuautoilussa houkuttavat muun muassa ympäristöystävällisyys, edullinen polttoaine ja auton kohtuullinen hankintahinta.


Vuonna 2018 kaasuhybridejä eli sekä kaasua että bensiiniä polttoaineena käyttäviä autoja ensirekisteröitiin Suomessa lähes kolminkertaisesti edellisvuoteen verrattuna. Kaasuhybridejä myös myytiin ensimmäistä kertaa täyssähköautoja enemmän.

– Kaasuautojen hankintahinnat ovat nyt suomalaisille sopivia. Kaasuauto maksaa yleensä vain hieman vastaavaa bensiiniautoa enemmän, ja joissakin automalleissa kaasulla kulkevan version saa jopa bensiiniversiota halvemmalla, energiayhtiö Gasumin liikennemyynnin päällikkö Heidi Kuoppala kertoo.

Suomessa on arviolta noin 6 300 kaasuhybridiä. Ne sopivat hyvin Suomen kaltaisiin maihin, joissa kuljetaan autolla joskus pitkiäkin välimatkoja. Kaasun tankkaaminen on nopeaa, ja kaasuhybridit toimivat hyvin kaikissa olosuhteissa eivätkä hyydy talvipakkasillakaan.

Valtion tavoitteena on, että vuoteen 2030 mennessä Suomen teillä kulkee jo 50 000 kaasukäyttöistä autoa. Kuoppalan mukaan nyt ollaan kaksi vuotta suunniteltua kasvutahtia edellä.

Biokaasun suosio kasvussa

Suomen laajimman kaasuhybridimalliston tarjoavan SEATin kaasuhybridimyynti kasvoi viime vuonna lähes 780 prosenttia. Suomen SEATin johtaja Jukka Kiuru selittää hurjaa kasvua lisääntyneellä ympäristötietoisuudella ja malliston laajenemisella.

– Nykyään sopiva kaasuhybridi löytyy sekä tilavaa perheautoa että kompaktia kaupunkiautoakin etsivälle. Kaasuhybridimallit eivät poikkea muutamia varusterajoituksia lukuun ottamatta millään tavalla bensiiniautoista.

Myös laajentunut kaasuntankkausverkosto on mahdollistanut kaasuautoilun yhä useammalle suomalaiselle. Suomessa on tällä hetkellä 43 kaasuntankkausasemaa, joista 28 on Gasumin. Lisää rakennetaan koko ajan.

– Tankkausasemiltamme myytävästä liikennekaasusta jo yli puolet on ympäristöystävällistä, kotimaisesta biojätteestä valmistettua biokaasua. Biokaasun osuus myydystä liikennekaasusta kasvaa koko ajan, Heidi Kuoppala kertoo.

Viisi syytä valita kaasuauto:

1. Kaasuautoilu on hyvä tapa vähentää liikenteen päästöjä.

Maakaasu vähentää liikenteen hiilidioksidipäästöjä noin 25 prosenttia, uusiutuva biokaasu jopa 85 prosenttia. Lisäksi kaasu palaa hyvin puhtaasti eikä tuota juuri lainkaan lähipäästöjä, kuten typen oksideja tai hiukkaspäästöjä.

2. Kaasuautoilu on edullista.

Kaasu on noin 35–40 % bensiiniä halvempaa. Maakaasun vertailulitrahinta on maaliskuussa 2019 0,827 € ja biokaasun 0,936 €. Maakaasu on tällä hetkellä liikenteen edullisin polttoaine.

Kaasuautojen hankintahinta ei poikkea merkittävästi bensiiniautojen hinnasta. Esimerkiksi SEATin Ibiza ja Arona-kaasuhybridimallit maksavat keskimäärin vain noin 1000 euroa vastaavia bensiiniversioita enemmän. Leon-malleissa kaasuversiot ovat vastaavia bensiiniversioita edullisempia.

3. Kaasuauton käyttö on helppoa.

Kaasuhybridit ovat käytettävyydeltään samanlaisia kuin bensiini- tai dieselkäyttöiset autot. Kuljettaja ei huomaa eroa ajoneuvon suorituskyvyssä tai dynamiikassa. Käytössä olevasta polttoaineesta kertoo vain mittariston merkkivalo.

Kaasun tankkaaminen on helppoa ja nopeaa. Kaasutankkausasemaverkosto on kattava ja laajenee jatkuvasti. Koska liikennebiokaasu ja -maakaasu ovat samaa kemiallista ainetta eli metaania, voi polttoainetta vaihtaa huoletta kaasusta toiseen.

4. Biokaasu on kotimainen polttoaine.

Biokaasu on kotimainen, uusiutuva kiertotaloustuote, joka valmistetaan suomalaisten tuottamasta biojätteestä. Käyttämällä Suomessa tuotettua biokaasua voi tukea suomalaista työtä. Gasumin biokaasulle on myönnetty kotimaisuudesta tunnustuksena Avainlippu-merkki ja liikenteen polttoaineena käytettävälle biokaasulle lisäksi ympäristöystävällisyydestä kertova Joutsenmerkki.

5. Yhdellä tankkauksella pääsee pitkälle.

Kaasuautossa on sekä kaasu- että bensiinitankki. Kaasu on ensisijainen polttoaine, ja auto käyttää bensiiniä vain, jos kaasu loppuu. Yhdellä kaasutankillisella ajaa satoja kilometrejä: esimerkiksi uusi SEAT Leon kulkee noin 500 kilometriä kaasutankillisella, ja varalla olevalla bensiinitankilla vielä noin 150 kilometriä lisää. Yhdellä tankkauksella voi siis ajaa kaikkiaan jopa 650 kilometriä.

» Lue lisää SEAT-kaasuhybrideistä
» Lue lisää Gasumista
MAINOS Seat / Gasum
Lue myös:

MAINOS