[Mainos: K-Citymarket] Saaristoon hurahtanut kauppias rakensi myymäläänsä komean majakan – ”Kauppareissun ei tarvitse olla tylsä” - K-Citymarket - aikasi arvoinen kauppa - Ilta-Sanomat
MainosK-Citymarket

Saaristoon hurahtanut kauppias rakensi myymäläänsä komean majakan – ”Kauppareissun ei tarvitse olla tylsä”

Kun henkilö on sekä kekseliäs kauppias että innokas veneilijä, saattaa käydä niin, että kauppa saa oman majakan. Saaristo-Cittarissa on myös oikea mestareiden keskittymä.

Nelimetrinen majakka kaupan sisäänkäynnin vierellä on kopio Turun saaristossa sijaitsevasta Rajakarin loistosta.


11.11. 10:34

Nelimetrinen majakka nousee K-Citymarket Turun Länsikeskuksen sisäänkäynnin vierellä kohti korkeuksia. Punavalkoisen, pyöreän rungon katolla on vilkkuvalo ja pytingin juurella mahdollisuus levähtää laiturilla.

– Tämä on kopio Turun saaristossa sijaitsevasta Rajakarin loistosta, esittelee innokkaaksi veneilijäksi tunnustautuva kauppias Juha Jylli.

- Olemme nimenneet sen leikkisästi Turun majakaksi.

Punavalkoisen, pyöreän rungon katolla on vilkkuvalo ja pytingin juurella mahdollisuus levähtää laiturilla.

Karikoita kaupassa ei tarvitse väistellä, mutta saaristo on sisustuksen kantava teema, joka näkyy vahvasti läpi koko liikkeen. Kaupasta löytyy esimerkiksi 300 metriä pitkä, puusta toteutettu kolmiulotteinen merikartta, ja sen hevi-osastolta voi bongata venevajan.

Kaupasta löytyy 300 metriä pitkä, puusta toteutettu kolmiulotteinen merikartta, ja sen hevi-osastolta voi bongata venevajan.

Majakan juurella on pöytä, jonka pinnassa näkyy merikorttimaisesti syvyyskäyrineen piirretty kaupan kartta, josta on tarjolla myös paperisia versioita. Kartta saattaa ainakin hetken verran olla monelle kävijälle tarpeen, sillä Länsikeskuksen K-Citymarketissa on juuri valmistunut pitkä remontti, joka on ollut koon puolesta aivan omaa luokkaansa.

– Lämpötekniikka, valaistus, ilmanvaihto, henkilökunnan sosiaalitilat, kylmälaitteet ja paljon muuta on laitettu kokonaan uusiksi, kertoo Jylli.

Mestareiden keskittymä

Ulkoseiniä ei remontissa siirretty, mutta kaupan muista tiloista lohkaistiin itse myymälään 400 neliömetriä lisää pinta-alaa. Se tuli isossa visiossa tarpeeseen: kaupalle kehitettiin esimerkiksi oma ruokabrändi Food Factory, johon liittyy monia eri toimintoja.

– Food Factorya edustavat niin palvelutiski Chef’s Choice kuin valmistuskeittiö Kitchen, jonka toimintaa ja annosten valmistumista avokeittiössä asiakkaat voivat seurata, Jylli kertoo.

Asiakkaat voivat seurata valmistuskeittiö Kitchenin toimintaa ja annosten valmistumista avokeittiössä.

Food Factorya täydentää Coffee Corner, jossa tarjoillaan talon jäätelöä sekä erityisesti K-Citymarket Länsikeskuksen asiakkaille räätälöityä, erikoispaahdettua kahvia. Ruokatehtaan yhteydessä on myös ravintola Restaurant 3, jossa voi pistäytyä kotiruokalounaalla tai nauttia vaikkapa sushia, napolilaista pizzaa tai burgereita.

– Food Factoryn eri toimintoihin on kiinnitetty peräti yhdeksän oman alansa mestaria palvelemaan asiakkaita ja luomaan heille uusia makukokemuksia, kertoo Jylli.

Keskelle kauppaa on rakennettu myös kaupan oma panimo, Food Factory Brewery. Sen laitteet ovat olutpiireissä arvostetun Kaspar Schultzin valmistamat ja tuotannosta vastaa oma panimomestari. Berliinistä haetuilla opeilla pantavan oluen keittelyä ja purkitusta voi niitäkin seurata aivan lähietäisyydeltä.

– Tavoitteena on, että valikoimissa olisi jatkuvasti 4–5 omaa olutta joita vaihdellaan sesonkien mukaan, kertoo kauppias.

– Jouluksi teemme ehdottomasti oman jouluoluen.

Elämyksiä arvoja unohtamatta

K-Citymarketien 50-vuotista taivalta Jylli pitää kunnioitettavana. Oman kauppiasuransa idearikas mies aloitti Meri-Porissa, pienessä kaupassa vuonna 2006. Alle kahdessa vuodessa hän kiihdytti paikallisen K-Supermarketin kauppiaaksi ja siitä edelleen K-Citymarketiin vuonna 2012.

– Aloitin Länsikeskuksessa alkuvuodesta 2020. Tämä on minulle viides oma kauppa, Jylli laskee.

Juha Jylli on aloittanut kauppiaana Länsikeskuksessa alkuvuodesta 2020.

Joku olisi ehkä säikähtänyt 90-luvulla rakennetun kiinteistön vaatimia isoja parannustöitä. Jylli sen sijaan näki remontin mahdollisuutena toteuttaa unelmiensa kauppa, ainutlaatuinen liikeidea ja ehtymätön elämysten lähde asiakkaille.

– Elämyksellisyys on muutakin kuin kauppaan tuodut merikartta, -kortit ja majakka, huomauttaa Jylli.

Elämyksellisyys on muutakin kuin kauppaan tuodut merikartta, -kortit ja majakka.

Länsikeskuksen K-Citymarketissa se on myös valikoimaan liittyvää yllätyksellisyyttä ja informatiivisia kokemuksia, esimerkiksi keskustelutuokio liha- tai kalamestarin kanssa ja ammattilaiselta kotiin saatu resepti.

– Mutta kaikki lähtee siitä, että perustekeminen on kunnossa. Ilman sitä ei voi olla asiakkaan ajan arvoinen kauppa. Meiltä saa parhaat raaka-aineet, herkullista ruokaa ja loistavaa palvelua, Jylli toteaa.

– K-Citymarketeissa asiakas on aina keskiössä ja ohjaa kaikkea tekemistä. Keskolla on hienot arvot jotka ovat linjassa omieni kanssa. Tuntuu hyvältä olla tässä tarinassa mukana.

Jokainen K-Citymarket on kauppiaana näköinen. Lue lisää tarinoita

Lue myös: