[Mainos: K-Citymarket] Palkittu kauppa tekee jopa salaattihyllystä yllättävää taidetta – ”Joskus häkeltyy myös kauppias itse” - K-Citymarket - aikasi arvoinen kauppa - Ilta-Sanomat
MainosK-Citymarket

Palkittu kauppa tekee jopa salaattihyllystä yllättävää taidetta – ”Joskus häkeltyy myös kauppias itse”

Pohjalaisen esteetikon pyörittämä kauppa Kuopiossa on elämyksellinen paikka. Laadukas hevi-osasto on kaupan käyntikortti, joka todella säväyttää.

Osaston tuotteet on usein pantu esille näyttävissä asetelmissa, joissa hyödynnetään myös erilaista rekvisiittaa.


18.6. 16:08

Pieni puutarhatuoli lepäilee avattuna päivänkakkaroiden ja auringonkukkien keskellä. Katse löytää kaistaleen räsymattoa, 30-luvun kahvipurkin ja putkiradion. Ajatus kulkeutuu kesämökille, korvissa alkaa kuulua heikosti Laila Kinnunen ja kahvipannun porina. Kellä kulta, sillä onni…

– Anteeks mä ottaisin noita porkkanoita tosta, palauttaa ääni todellisuuteen.

Lailan ääni haihtuu porkkananipun sujahtaessa asiakkaan punaiseen ostoskoriin Kuopion K-Citymarket Päivärannassa.

Viime vuonna kauppa sai vuoden hevi-osaston tunnustuksen.

Viime vuonna kauppa sai vuoden hevi-osaston tunnustuksen. Osaston tuotteet on usein pantu esille näyttävissä asetelmissa, joissa hyödynnetään myös erilaista rekvisiittaa. Tällä kertaa sipuliniput, porkkanat, kurkut, kesäkaalit ja perunat ympäröivät kukkeaa mökkipihakuvaelmaa.

– Asetelmien tarkoitus on yllättää asiakas iloisesti, mutta kyllä ne joskus yllättävät kauppiaankin, tunnustaa K-Citymarket Päivärannan kauppias Pasi Toppari.

Esillepanojen takana on osaava kolmen hengen hevi-tiimi, jossa jokaisella on omat vahvuutensa. Anja, Riitta ja asetelmia rakentava Jari pelaavat kauppiaan mukaan loistavasti yhteen.

Näyttävien esillepanojen takana on osaava kolmen hengen hevi-tiimi, jossa jokaisella on omat vahvuutensa. Kuvassa kauppiaan kanssa Anja, Riitta ja Jari.

Viehättävät kokonaisuudet ovat huolellisen suunnittelun ja teemoittamisen tulosta, ja niiden rakentaminen kulkee tavallaan mukana myös vapaa-ajalla: Jari suhtautuu työhön intohimolla ja saattaa esimerkiksi kirpputorilla käydessään hankkia kaupan piikkiin osastolle sopivaa rekvisiittaa, kuten vanhan vaa’an tai emalisen maitotonkan.

– Näin työnantajan näkökulmasta voin sanoa, että on ollut hienoa antaa ihmisille vapaus toteuttaa itseään ja nähdä, miten upealla tavalla he sitä vapauttavat käyttävät, Toppari sanoo.

Pohjalainen esteetikko rakentaa selkeydelle

Toppari tuumii itse olevansa pohjalainen esteetikko, jolle asioiden selkeä esittäminen on tärkeää. Kaupassa panostetaan muutenkin eri tuoteryhmien esillepanoon, oli kyseessä sitten käsityönä joka päivä rakennettava palvelutiski tai vaikkapa tex mex -hylly.

K-Citymarket Päivärannassa panostetaan eri tuoteryhmien esillepanoon.

– Tuotteiden tuominen esille on joka osastolla hieman erilaista, mutta samasta asiasta siinä loppujen lopuksi on kyse: asiakas löytää sekä tarvitsemansa perustuotteet että ajankohtaiset uutuudet vaivattomasti, Toppari summaa.

Selkeyden lisäksi kaupan pitää kuitenkin pystyä tarjoamaan myös elämyksiä. Toppari mainitsee, että haluaa kaupan olevan muutakin kuin paikka, johon mennään yhdestä ovesta sisään ja tullaan toisesta ulos ostoskassi kädessä.

Asiakkaan ajan arvoiseksi kaupaksi K-Citymarket Päivärannan tekee sen jatkuva pyrkimys pysyä ajan hermolla, arjen ruoanlaittoon inspiroiva meininki ja erinomaiset valikoimat.

– Elintarvikkeita on 3 585 neliömetriä, valikoimaa yli 25 000 tuotetta ja joka vuosi rakennetaan jotain uutta, kauppias kertoo ja lupailee, että lähivuosina varsinkin ruokamaailmaa tullaan edelleen kehittämään.

– Tällä hetkellä meiltä saa esimerkiksi sushia, ja lisäksi Juhlapalvelu Remar on tehnyt meille ruokaa myyntiin. Ravintolaruoan myynti on kasvanut valtavasti ja uskon, että tämä suuntaus on tullut jäädäkseen, kauppias pohtii.

Asiakkaiden näköisiä kauppoja

Topparille ura kauppiaana on ollut luonteva valinta: hän ilmoitti aikanaan jo alle kouluikäisenä osuuskaupan myymälänhoitajana työskennelleelle äidilleen, että haluaisi kauppaan töihin.

– Kauppa on nyt tarjonnut minulle haasteita jo 34 vuoden ajan, kauppias laskee ja toteaa olleensa mukana juhlimassa niin Citymarketien 30-, 40- kuin tänä vuonna myös 50-vuotisjuhlia.

Pasi Topparille ura kauppiaana on ollut luonteva valinta.

Hänestä on äärimmäisen hienoa, että on perinteisiä, yrittäjävetoisia kauppoja, joissa kauppias pääse toteuttamaan omaa, kauppakohtaista liikeideaa.

– Ehkä juuri se onkin ollut osa Citymarketien menestyksen salaisuutta: ollaan rohkeasti omanlaisia ja asiakkaiden näköisiä jokaisella paikkakunnalla.

Tänä kesänä otetaan matkakohteiksi K-Citymarketit – kerää kaikki kaupat!

Lue myös: