Iivo Niskanen sai sponsorinsa Red Bullin tölkin näkyviin MM-hiihtojen haastattelualueella, mutta etukäteen tehdyt haastattelut Yleisradio siivosi.
Niskanen esiintyi viikonlopun aikana Ylen kanavilla ainakin kahdessa eri haastattelussa, jotka oli tehty ennen hiihdon MM-kilpailuja. Molemmissa haastatteluissa hän piti esillä juomatölkkiä, jonka Yleisradio oli kuvankäsittelyn keinoin sumentanut.
Miksi sensurointi, Yle Urheilun päällikkö Panu Pokkinen?
– Siinä on ihan normaalisti Ylen ohjelmatoiminnan säännöstön mukaan toimittu. Meillä on käytäntönä, että ollaan mainontaan liittyvissä asioissa mieluummin liian varovaisia. Tämä perustuu Ylen eettisten ohjeiden kohtaan 30.
Kuinka usein Yle sensuroi journalistista sisältöään?
– En osaa sanoa, ei ihan kamalan usein.
Sensuroiko Yle kaikki juomat, joita urheilijoilla on haastatteluissa mukanaan?
– Tämä koskee mainontaa. Eettisissä ohjeissa mainitaan, että Yle ei suostu toimimaan markkinointiviestinnän välineenä.
– En osaa tuohon yhtään ottaa kantaa, kun en tiedä missä tilanteessa pätkä oli kuvattu. Sillä ei oikeastaan ole edes väliä. Yleinen ajatus on, että pyrimme ratkomaan nämä asiat ennen kuin tuotteet tulevat yleisön nähtäville.
Ovatko Ylen toimittajat keskustelleet asiasta Niskasen kanssa?
– En osaa sanoa.