Hiihto: Iivo Niskasen markkinointikikkailua ihmetellään Hiihtoliitossa – ”Harmaata vyöhykettä” - Maastohiihto - Ilta-Sanomat

Iivo Niskasen markkinointikikkailua ihmetellään Hiihtoliitossa – ”Harmaata vyöhykettä”

Iivo Niskanen

Iivo Niskanen

Julkaistu: 20.11.2014 16:16

Iivo Niskasen Red Bull -markkinointi hämmentää Hiihtoliitossa.

Olympiavoittaja Iivo Niskanen on viime aikoina täysin avoimesti markkinoinut Red Bullin energiajuomabrändiä, joka käyttää urheilumainontaan valtavia rahasummia vuodessa. Niskanen on vetäissyt juomatölkin näkyville joka mahdollisessa käänteessä, kun häntä on eri medioihin ikuistettu.

Maajoukkueurheilijoiden mainosnäkyvyyttä osaltaan säätelevää Hiihtoliittoa tilanne hämmentää, sillä liitto ei edes tiedä, onko Niskanen solminut Red Bullin kanssa yhteistyösopimuksen vai ei. Ja jos on, mitä se urheilijalta ja sponsorilta edellyttää.

IS kysyi torstaina asiaa Suomen Red Bullilta ja Niskasen managerilta Hannu Koivusalolta, mutta kumpikaan ei halunnut kommentoida aihetta lainkaan. Suomen naapurimaissa maastohiihtoa harvakseltaan tukenut Red Bull on tehnyt sopimuksen norjalaisen Petter Northugin ja ruotsalaisen Marcus Hellnerin kanssa, mutta näiden kanssa on toimittu avoimesti ja yhteistyössä maiden hiihtoliittojen kanssa.

Hiihtoliiton toiminnanjohtajan Mika Kulmalan mukaan Niskasen ja Red Bullin tämänhetkinen yhteistyö liikkuu ”harmaalla vyöhykkeellä”.

- Olisi paljon selkeämpää, jos asia olisi virallinen ja siitä tehtäisiin niin sanottu kolmikantasopimus. Tämänhetkistä toimintaa on vaikea pitää kovin tyylikkäänä.

Iivo Niskanen

Iivo Niskanen

Kolmikantayhteistyö tarkoittaa sitä, että urheilija, liitto ja sponsori sopivat yhteistyön pelisäännöistä, kuten mainosnäkyvyydestä. Hiihtoliitto ei ota sponsorirahasta provisiota.

Vain kolmikannan kautta tehtyjen sopimusten kautta on mahdollista saada sponsorin logo tai muu näkyvyystapa esimerkiksi maajoukkueen edustusasuun urheilijan omalle mainospaikalle. Kyseisellä paikalla Niskanen mainostaa pitkäaikaista tukijaansa ja isänsä työnantajaa, metsäkoneyhtiö Ponssea. Kolmikantasopimus on myös ehto sille, että urheilija voi rahastoida sponsoritulojaan.

Kulmalalle on arvoitus, miksei näin ole toimittu. Toimialarajoitetta tuskin olisi, sillä maajoukkueen sponsoreista Maxim valmistaa palautus-, ei energiajuomia. Urheilijan oma tukija ei saa kilpailla maajoukkuetukijan kanssa samalla toimialalla. Eli jos maajoukkuetta sponsoroisi Nissan, Niskanen ei voisi liimata mateennahka-asuunsa esimerkiksi Renault’n logoa.

- Red Bull otti yhteyttä kesällä ja kysyi, onko mahdollista ostaa Iivon päänäkyvyyspaikka eli päähine. Ilmoitin, ettei se käy päinsä, vaan silloin pitäisi ostaa koko A-maajoukkueen päähineet. Sen jälkeen ei ole kuulunut mitään, mutta olen tietysti huomannut Iivon markkinoivan heidän tuotettaan ja niin on moni muukin, Kulmala sanoo.

Niskasen Red Bull -markkinointi liiton rahoittamilla maajoukkueen leireillä on Hiihtoliiton näkökulmasta liikkunut siinä rajoilla, mutta esimerkiksi viikon päästä alkavassa maailmancupissa valvonta on eri luokkaa.

- Siellä tai arvokisoissa ei missään nimessä käy päinsä, että hän esimerkiksi toisi omia tölkkejään tiedotustilaisuuksiin tai edesauttaisi muutenkaan epävirallisen sponsorinsa asiaa. Siinä voi käydä niinkin, että FIS (Kansainvälinen hiihtoliitto) sakottaa meitä. Maajoukkueen ulkopuolisessa toiminnassa ja elämässä urheilijoilla on toisenlainen vapaus.

Sinänsä toiminnanjohtaja on tyytyväinen, että nuori maastohiihtäjä kiinnostaa megabrändiä.

- Yleensä tämä yhtiö on hakeutunut varsin toisenlaisten lajien pariin. Kyllä tämä osoittaa, ettei hiihtokaan ihan eläkeläisbrändi taida olla, Kulmala naurahtaa.