Lentopallo

Suomalainen seurapomo kohauttaa uutuuskirjassa – myöntää, että ulkonäöllä on merkitystä naispelaajien sopimuksiin

Julkaistu:

Uutuuskirja
LP Viesti on vuosituhannen alun ylivoimaisin palloilujoukkue Suomessa. Se pelasi kotimaassa naisten lentopallon pääsarjassa ja Suomen cupissa kolmen vuoden aikana 114 ottelua ilman tappiota.
Viestin ainutlaatuista tarinaa avataan Tero Auvisen ja Arto Kuuluvaisen maanantaina julkaistussa kirjassa Urheiluseurojen sisäpiirissä - Tarinat tunteen takana (Alma Talent).

Viesti on voittanut vuoden 2008 perustamisensa jälkeen seitsemän Suomen mestaruutta, seitsemän Suomen cupia ja pelannut ainoana pohjoismaalaisena seurana seurajoukkueiden Mestarien liigassa.

Vielä vuosituhannen alussa, kun LP Viesti toimi yleisseura Salon Viestin alaisuudessa, lentopalloväen löyhä taloudenpito rasitti koko seuran kassaa. Huippulentopallo eriytettiinkin omaksi yksikökseen ja asioita alettiin hoitaa ammattimaisemmin.

Suurin ansio siitä kuuluu toiminnanjohtaja Tomi Lemminkäiselle, joka toimii myös joukkueen päävalmentajana.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

– Säästetty euro on seuran kannalta arvokkaampi kuin tienattu euro, Lemminkäinen kertoo kirjassa perusteesinsä.

Ulkonäöllä merkitystä sopimusneuvotteluissa

Lemminkäinen rohkenee puhua kirjassa myös asiasta, josta harvat urheilujohtajat ääneen puhuvat.

Kirjassa kerrotaan esimerkki seuran pelaajahankintatilanteesta kaudelta 2011. Testileirillä oli valittavana kaksi serbipelaajaa, Dubravka Rakic ja hänen maannaisensa. Toinen pelaaja oli harjoituksissa parempi, mutta LP Viestissä nähtiin Rakicissa olevan piilevää potentiaalia.


Se käynnisti huhumyllyn Salossa. Puhuttiin, että Rakic sai paikan ulkonäkönsä perusteella.

– Viiteen vuoteen ei ole tarvinnut perustella, että hänet olisi valittu vain ulkonäkönsä vuoksi, Lemminkäinen sanoo kirjassa ja viittaa Rakicin valintaan liigan parhaaksi pelaajaksi.

Lukijan huomio kiinnittyy kuitenkin sanaan vain. Sitä Lemminkäinen tarkentaa.

Kuuluvaisen ja Auvisen tekstissä todetaan, että naislentopallossa ulkonäöllä on merkitystä sopimusta neuvoteltaessa.

– On selvää, että yleisö haluaa tulla katsomaan kauniita pelaajia, että sponsorit haluavat omat mainoksensa kauniiden pelaajien peliasuihin ja yhteistyökumppanit mielellään kutsuvat edustavia pelaajia asiakas- ja henkilöstötapahtumiinsa, Lemminkäinen sanoo kirjan suorassa sitaatissaan.